Här är skrivna inlägget till veckans 3 snabba (filmen hittar du längst ned i inlägget)
Källa: Der Aktionär och TradingEconomics |
Bilindustrin i förändring
Källa: McKinsey |
Vad är ett investeringscase? För mig är det att yttre förutsättningar eller inre förändringar i verksamheten skapar en möjlighet för ett bolag eller i en aktie. Det är att säga sådant som att "caset är att räntorna faller" eller att "caset är att besparingsprogrammet kan höja marginalerna."
Det kanske blir något semantisk men det är en viktig distinktion för mig att skilja steget där möjligheten är i fokus från steget att värdera om det går att räkna hem caset i en värdering av en enskild aktie.
Ett aktuellt exempel är Fingerprint. Det fanns och finns uppenbarligen intressanta case att analysera inom området biometri. Den senaste tiden har dock tydligt visat behovet att analysera vidare bolag och aktie vidare och löpande efter att ett case identifierats.
Fast omvänt kan uppleva att många investeringar jag läser om saknar ett formulerat case. Det kan istället mynna ut i att direktavkastningen är attraktivt eller att värderingen är låg. Då reduceras skälet att investera till att marknaden prissatt en tillgång fel. Det är förstås möjligt, särskilt på kort sikt, men en svag grund att bygga vidare på.
För min del tycker jag därför att hitta och formulera case är en central och underskattad del i att investera.
Titta på bilden från McKinsey ovan. Den visar ett prima investeringscase. Bilresande växer fortfarande strukturellt. Det är allt fler i tillväxtländer som får möjlighet att köpa egen bil. Gränsen sägs gå runt en årsinkomst på tio tusen dollar, sedan vill de flesta skaffa en egen bil. Däremot kommer förändringar i marknaden påverka var tillväxten hamnar. Nya beteenden kommer när städer växer till megastäder och när miljöfrågor kommer i centrum. Det här kan man läsa om exempelvis i den här branschanalysen från Goldman Sachs.
Förändring utan inbromsning brukar kunna vara en bra grogrund för investeringstillfällen. Ett exempel på det skulle övergången från datorer till telefoner under de första åren på millenniet kunna vara.
Läsvärd: skälet att Ford vänder ned är stigande räntor. Dyrare för kunderna & utbud sänker pris på beg. Fler på tur?https://t.co/1mZxwULLrR— Gottodix (@Gottodix) 24 mars 2017
Samtidigt är bilbranschen cyklisk och nu på väg upp och kanske över toppen i en lång uppgång. Åtminstone i USA verkar konjunkturen ha det bästa bakom sig, som guidningen från Ford nyligen visade.
Bilbranschen är alltså ett jytter av krafter som drar åt olika håll. Här några nedslag.
- Lånedriven konsumtion har gett peak i bilförsäljning
- Räntorna stiger
- Stor och växande överkapacitet
Strukturella efterfrågeförändringar
- Levnadsstandard driver fortfarande bigger is better (SUV-revolutionen)
- Urbanisering till megastäder ger trängsel
- Miljöhänsyn - slutet för dieselmotorn
- Delningsekonomin,
- Tillväxtländerna står för hela tillväxten (när snittinkomsten når 10 tusen dollar köper du bil).
Digitalisering - teknikdrivet
- Självkörande bilar och andra autonoma funktioner i bilen
- Infotainmentrevolutionen
- Automatiserad och robotdriven produktion
Politiska trender
- Brutna produktionskedjor när handelshinder skärps
- Subventioner styr produktion och ger överutbud
- Allt fler och inte allt mindre globala regelverk
Hur ändrar det industrin?
I senaste numret av mycket läsvärda Der Aktionär var temat vilka bolag runt bilindustrin som är vinnare på det som kallas e-mobilitet. Jag plockade upp den artikeln som grund i veckans 3 snabba och till det här inlägget.
Först en vinkel från en annan avsändare.
Multipla produktionsplattformar
Källa: IEA |
Eldrivet är inte som etanol, gas, förbättrade dieselmotorer eller några andra av de bra alternativ som varit uppe för diskussion de senaste åren. Genomslaget för el i olika former är mycket bredare bland beslutsfattare både politiska och i branschen.
Förändringar lär även komma för att bilarna är uppkopplade och mer eller mindre autonoma. Det finns inget som tyder på att det här är dagsländor eller fjärran in i framtiden. Däremot kan förstås omfattning och inriktning komma att överraska.
Någonstans runt 15-20 procent av bilflottan kommer att vara eldriven 2030. Vägen spretar mellan olika länder men det här händer överallt från Peking till Norrköping.
Det gör i sin tur att på nästan alla geografiska marknadet kommer det under en lång övergångsperiod vara flera produktionssystem som ska samexistera. Det var ett av temana i "Biljättarnas kamp för överlevnad" i Ekonomiekot lördag häromveckan
Där påminde professorn Christer Karlsson om att den stora drivkraften bakom konsolideringen i bilindustrin varit att kunna bygga många bilar och märken på samma plattformar.
En plattform är mer än bara vissa delar av bilen. Det är egentligen hela design- och produktionsapparaten som krävs för att från idé till att bilen ska marknadsföras till dig.
Här är ett grundläggande problem att klassiska bilar med förbränningsmotorer har relativt lite gemensamt med elbilar. De har inte samma design, materialen som krävs skiljer sig, motorerna är i grunden olika.Teknikkostnaderna börjar svida i bilindustrin. Lönsam finansdel dämpar fallet i svagare rapport än väntat från BMWhttps://t.co/GUnQwurHMO— Gottodix (@Gottodix) 9 mars 2017
Det är egentligen en större variant av när e-handel och fysiska butiker ska mötas. De stora bilmärkena måste bygga dubbla strukturer till samma kunder. Det är en fördel för Tesla.
Å andra sidan är summan av de förändringar som genomförs i alla delar produktionen så stora att en tillverkare som Tesla ändå får problem med att vara för liten. Det är alltså svårt att utse favoriten i racet mellan biltillverkarna. Det skrev jag om i en krönikan för några veckor sedan till Nordnet.
Dagens inlägg är på ett sätt en vidareutveckling av det inlägget. För om marknaden växer men varken nya eller nuvarande biltillverkarna är självklara vinnare - vem är det då som drar det längsta strået? Kanske står avgörandet vid en annan av samtidens vattendelare. Är det globala eller lokala varumärken som kommer att locka framöver?
Å andra sidan är summan av de förändringar som genomförs i alla delar produktionen så stora att en tillverkare som Tesla ändå får problem med att vara för liten. Det är alltså svårt att utse favoriten i racet mellan biltillverkarna. Det skrev jag om i en krönikan för några veckor sedan till Nordnet.
Dagens inlägg är på ett sätt en vidareutveckling av det inlägget. För om marknaden växer men varken nya eller nuvarande biltillverkarna är självklara vinnare - vem är det då som drar det längsta strået? Kanske står avgörandet vid en annan av samtidens vattendelare. Är det globala eller lokala varumärken som kommer att locka framöver?
Vem laddar bilen?
Källa: Der Aktionär |
I en guldrush tjänar den som säljer spadarna bäst.Om vi börjar med att bygga ut nätet med laddstolpar så är ABB en inte avlägsen gissning. Deras kraftdel kan mycket väl stå för en del av utbyggnaden. Bolaget är som bekant även nära involverat i automatiseringen av industrins produktion. Här finns den länk som Cevian inte tror på och som varit ett ämne i en tidigare 3 snabba.
Strategin är att optimera hela energinätet och kunna dela annan information i ett uppkopplat system. Kanske får du betalt för att tanka dagar när elnätsproduktionen är på väg att överbelasta näten?
Fast det finns många andra möjliga vinnare också. Varför inte Klarna? Alla laddstolparna ska ju så småningom ta betalt på något sätt. Kanske via en app i telefonen?
Batterikonkurrensen är än mer intressant. Efterfrågan formligen exploderar. Precis som batterierna i Samsungs telefoner gjorde. En händelse som illustrerar ett dilemma. Bakgrunden var att Samsung ville och till del kunde övertrumfa Apples batterier. Energitillförseln är avgörande för livslängd, prestanda och pålitlighet i det mesta nuförtiden (vilket är ABB:s tanke).
Faktum är att det är Samsung och LG som ligger längst fram inom batterier. 10-15 år före de flesta andra enligt Der Aktionär. När det kommer nyheter om batterifabriker ska man nog ha det i åtanke.
Tesla då? Ja, det har varit snabba och föredömligt fräcka genom att storsatsa på enklare, befintliga, batterier. De är dyrare och lär få svårt att mäta sig med de nyare versionerna från koreanerna. Har Tesla därmed låst in sig en teknisk återvändsgränd eller kommer året de hinner före övriga till marknaden ge ett tillräckligt försprång mot konkurrenterna? En spännande fråga.
Hur kopplas en bil upp?
Sedan ska någon koppla upp bilen åt dig. Det är inga låga krav på driftsäkerhet alltmer autonoma bilar ställer. Överhuvudtaget är bilen allt mer ett möte mellan klassisk hårdvara, som däck, lampor och motorer, samt den mjukvara som styr dem.Infineon sees itself on the safe side with its Aurix safety microcontroller family #... https://t.co/RPUmo8BG1K pic.twitter.com/3LlBfSFDYn— Peter Els (@PeterCarWriter) 19 mars 2017
Det här ger nya specialister som på elmotorsmjukvara. En funktion som nästan måste ses som en ny slags generalist i det här systemet är de som producerar processorer och chip anpassade för bilindustrin.
Källa: StockPiper |
Därtill behöver bilarna ett operativsystem. Det kanske kan komma från Google eller Apple på sikt men just nu är det en bekanting från förr som tagit ledningen. Kanadensiska Blackberry har ett operativsystem som ger en viss men inte fullständig möjlighet för andra utvecklare att arbeta. Något som passar en såpass styrd och kontrollerad produkt som en bil ganska bra.Your car is safe with @QNX_Auto. #BlackBerry COO @martyjbeard explains why: https://t.co/rDOYRvjOsd #BBSecure pic.twitter.com/4KuAlWez2c— BlackBerry (@BlackBerry) 22 mars 2017
Av vad produceras batterierna?
Källa: Der Aktionär och TradingEconomics |
Det är dock en metall det finns relativ gott om. Kobolt råder det däremot brist på. Råvarorna står för en stor del tillverkningskostnaden för ett batteri och med mer än hälften av världsproduktionen av kobolt i det politiskt osäkra Kongo är det upplagt för volatila och höga priser.
Avslutande reflektioner
Bilbranschen är stadd i förändring. Det är dess omgivningen också. Det är i själva verket stora rörelser. Väl i nivå med vad som nu pågår inom exempelvis handeln. Det är lätt att se flera spännande case i allt det här. För min del är jag nog mest intresserad av Infineon men det är en smaksak. Sedan är det nästa steg - att räkna hem investeringen också. Det är alltid lite extra trixigt när det case inom ny teknik. För de har som bekant en förmåga att dras in i hype.Tillägg - jag fick en fråga om vad det här betytt för Kongo. Här är ett svar - "The Cobalt Pipeline - Tracing the path from deadly hand-dug mines in Congo to consumers’ phones and laptops" (Washington Post)
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser.
- På Sparskolan är senaste inlägget "Portföljen: låter Börsdata visa vad vi äger"
- Senaste krönikan till Nordnet var "Börsriskerna vaknar till liv"
- I nya numret Värdepappret skriver jag, i mitt inlägg som är gratis att läsa, om "Värdeinvesterarens sätt att välja klädbolag"
- Senaste inlägget på YouTube var "3 snabba om när aktiva fonder funkar"
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här
Tack för ännu en intressant artikel.
SvaraRaderaVisste du att staden Vasa i Finland vill ha en Tesla fabrik?
Utanför Vasa finns Europas största litiumfyndigheter :)
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/12/05/vasa-vill-ha-teslas-fabrik
http://seekingalpha.com/news/3243213-competition-heats-european-gigafactory
Det är spännande. Även Sverige hoppas ju på en fabrik men då för andra bilmärken. I Der Aktionär trodde de dock inte på särskilt mycket tekniköverföring - intressant nog.
RaderaGlöm inte Återvinning av alla gamla fossila bilar som inte längre behövs när elbilarna är här på allvar. Gott om råvaror där som inte gruvbolagen kommer få ta del av.
SvaraRaderaAluminium och andra lättare material tar en allt större plats i tillverkningen. Så det är helt klart en förändring som bland annat påverkar stålindustrin.
RaderaMycket intressant, tack Gottodix. Har batterierna vunnit nu eller kan flytande väte fortfarande bli den vinnande teknologin? En hybrid av båda kanske vore nåt?
SvaraRaderaDet har jag inte teknisk kompetens att bedöma. Utifrån vad politiker beslutar och industrin investerar i, så verkar det så.
RaderaDream on, säger jag, el-bilar är både för dyra och med alldeles för korta körsträckor!
SvaraRaderaDels finns det en del marknader där trängsel nästan slår mer på bilval än räckvidd, dels är det väl i räckvidden det rör sig en del. Bland annat därav trycket på batteribranschen.
RaderaBlir ju nyfiken; hur nära är du att sälja dina BMW-aktier o köpa infineon? Eller åtm endera affären? :)
SvaraRaderaVi har tagit in en liten post Infineon och BMW har jag halverat från när vi hade som mest.
RaderaRiktigt intressant läsning!! Älskar att läsa den här typen av långt gående resonemang med konkreta förslag och djupa insikter.
SvaraRaderaEn sak som oroar mig är en sak jag hörde på en föreläsning hos sustainabilitycircle är att 90 % av alla bilar i världen står still just nu. Om delningsekonomim får fart på riktigt kommer en hel del av dagens bilar att vara överflödiga. Detta i kombination med att kommande generationer kommer vara mindre intresserade av att äga saker gör att jag tror på en tuff utveckling för hela bilbranschen på lång sikt.
Det rymdes inte den här gången men det är en jättefråga. Drive-on-demand är redan på plats lite varstans. Vart efter digitalisering och självkörande går framåt finns stora potentiella förändringar där.
RaderaElektro och automatisk ingeniören i meg slår bak ut, när jag hör snacket om batteri som 'bränsle tank'. I praktiken kan det aldrig bli då bra, bara med politiskt stöd kan batteri vinna i längre. Avanserte styringer av elmotor har funnet länge Abb har varit långt fram, det har utvecklats og andvändning i många 10 år i skip, tåg och industri. Nu måste man nog bara skapa billigere produkt versioner.
SvaraRaderaAnnars en topp artikkel.
Det blir spännande att följa. Tesla är ju ännu så länge en dyr bil att producera. Det är ju av de skäl du anger som övriga ligger så långt. De ställer lite andra krav på batterierna, bland annat ekonomiskt.
RaderaÄr änd"nyfiken på en investering i litium gruvor som t.ex Sociedad Quimica y Minera de Chile SA. Vad tror du helt fel ute?
SvaraRaderahttps://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=SQM&marketplace=17
Det är en rimlig tanke. Der Aktionär är inne på litiumgruvor som intressanta. Priset kanske inte går upp så fort men stigande efterfrågan ger ju ökad försäljning.
RaderaHej, Jag är väldigt intresserad att investera i kobolt. Men har svårt att hitta någon bra exponering mot det. Har du några förslag?
SvaraRaderaDin fråga kom upp på Bloomberg igår. En expert på batterier pekade på att det visst finns en ETF för lithium som gått riktigt bra. Han fick då frågan om det även fanns något för kobolt. Hans svar var då att det tyvärr är en mycket svårare marknad att få exponering mot. Så det är nog svaret. Sedan går det förstås att köpa någon av gruvjättarna som är överallt eller något specifikt men svårkontrollerat bolag på plats.
RaderaTackar! Då var det inte bara jag som hade svårt att hitta. Synd att bara finns litium för det är lätt att bryta och kommer förmodligen inte pressas upp lika snabbt.
SvaraRadera