Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 4 november 2016

Rapporterna: när når Maersk botten?

En rapport jag noterade i ögonvrån var besvikelsen i Maersk. Det som väckte mitt intresse är att det ser ut som en hävstång på världsekonomin just nu.


Källa: StockPiper



Maersk är en aktie jag är nyfiken på

Det blev en hel del aktivitet i portföljen den här veckan. Det skriver jag om på Sparskolan idag, dit ju allt om våra egna investeringar flyttat. Där skriver jag även lite om planerna nästa vecka. Ett av bolagen jag funderar på är Maersk. Det passade därför bra att sätta ner några anteckningar om förutsättningarna för bolaget efter den senaste rapporten.

Bloggkollegan Lundaluppen är alltid på jakt efter värdeinvesteringar. Det ledde honom nyligen till ett köp i Novo Nordisk. Här skriver han om ett annat intressant danskt bolag, Maersk. En viktig slutsats Lundaluppen utgår ifrån är följande:
För ett bolag verksamt i så cykliska branscher som Maersk är, så brukar det långsiktiga och förenklade antagandet vara att framtiden ser ut som en lätt uppåtlutande sinuskurva.
Med det avses att både bolag och aktie rör sig med konjunkturen men i grunden utvecklas positivt. Jag är alltid aningen skeptisk till det som jag kan uppfatta som fallande knivar. Det är lätt, särskilt i i fina bolag, att underskatta strukturella förändringar när de döljs av konjunktursvängningar. Fråga de som trodde oljan var billig när den föll till 80 dollar (bland annat Nordea).

Problemet är att en del av nedgången i världshandeln verkar vara strukturell. Containerutbudet byggdes upp för att möta brantare tillväxtkurvor främst från Asien men även andra från andra delar av världen. Istället kom skifferoljan och en tillväxt som är lower for longer. Det är som med stål, aluminium och en massa andra varor.

Någonstans ska all överkapacitet placeras innan det på allvar blir en vändning. Nu gick ju det koreanska skepparen Hanjin i putten, så kanske att det går att ana botten. Möjligen finns i så fall något i Maersk nu - inte minst med uppdelningen av bolaget. Många om och men på vägen dock.
Jag är trots det lite intresserad av bolaget. Ett skäl är att jag tror att den pågående uppdelning av bolaget där shippingdelen skiljs av verkar vara värdeskapande.

En detalj jag gillade när jag tittade på lite data i Stock Piper var att marknaden tagit höjd för den tillfälliga vinstnedgången i p/e-talet. Däremot är p/s-talet stabilt kommande år och direktavkastningen goda 3,5 procent - redan vid nuvarande låga förväntningar. Det borde innebära att om vi ser slutet på en djup svacka för branschen och om det ger ökade intäkter för Maersk, då borde det synas i aktiepriset, eller?

Hur går det för världen då?

Källa: TradingEcononmics

För mig är alltså Maersk ett bra sätt att satsa på att världsekonomin vänder uppåt. Däremot tror jag det är ett misstag att som investerare i den extremt svårlästa ekonomi vi levt i sedan finanskrisen se en sådan uppgång som en naturlag. Jag följer mycket makro och faktum är att vi lika gärna skulle kunna stå inför slutet på en konjunkturuppgång som den där vändningen uppåt. Det kan vara värt att påminna om IMF:s att temat i IMF:s senaste World Outlook hade rubriken "Subdued Demand: Symptoms and Remedies".

Det är dock inte omöjligt att världshandeln kommer upp en bit igen och framför allt ser många utbudsöverskott ut att landa. Så ser det ju ut inom oljan, som såg ut att vara på väg att landa över 50 dollar. Nu blev det inte så men omöjligt att trenden trots allt pekar uppåt. Titta på, för Maersk viktiga, fraktindexet Baltic Dry Index. Den har som framgår av grafen vänt uppåt från de historiskt låga nivåer den legat på.

Det ser också ut som om det världens inköpschefers misstro mot framtiden har vänts till optimism igen. Rapportperioden bjöd ju också, även om den var högst blandad, på stigande vinster igen. Så visst finns det blippar som pekar på en vändning.


OECD:s lättanvända widget återfinns längre ned på sidan
Särskilt för Europa och Asien skulle kunna se en uppgång i handeln om ekonomin kommer igång. Vad styr det? Svaret är Kina. Det går nästan inte att diskutera världshandelns utveckling utan att titta på hur landet utvecklas.

I år har temat varit att Kina backat ett halvt steg från sin ekonomiska omläggning. Lånen har åter ökat och investeringarna, även i traditionell exportindustri, har också tagit fart igen. Min bild är att det håller i sig. Det är dock ingen i grunden hållbar förändring. Tvärtom är den styrd av växande lån i olönsamma statliga bolag.

För att skruva slutsatsen av det lite. Maersks framtid är beroende av hur länge Kina vågar öka sina statliga bolags skulder. Antingen det eller så frisknar världsekonomin till. Det senare verkar svårare att sia om än det förra.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser  Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Reklam: Missa inte heller det vettiga tillfället att köpa eller sälja aktier i USA courtagefritt hos min partner Nordnet, som jag hade ett annonsinlägg om häromdagen.

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

4 kommentarer:

  1. Jag tror inte på utdelning i mærsk nästa år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant. Fast då måste det väl mörkna rejält?

      Radera
  2. Min tumregel ärlig att aldrig köpa bolag där jag måste förutspå världsekonomin för att veta om det är en bra idé. Maersk är antagligen bäst i sin klass. Men man är för stora för att på allvar kunna parera världsutvecklingen vilket skrämmer mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog sunt. Jag tänker ju annorlunda. jag gillar case där det finns tydligen drivkrafter och har ju inget emot om det är i makroekonomin.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam