Rekordsiffror igen
Källa: BMW |
Det mesta är försäljningsrekord hos BMW, igen. Det senaste kvartalet steg försäljningen över 6 procent jämfört med förra året. Antal sålda bilar har aldrig varit så högt varken för ett tredje kvartal eller för de tre första kvartalen under året. Det trots att det går trögt i USA. Där bromsar hela marknaden in men europeiska bilar mer och på bekostnad av att det går allt bättre för stora amerikanska SUV:ar.
På den marknaden finns även hotet det högst realistiska hotet om att den nya administrationen gör någon form av utspel mot Mexiko. Ett fullskaligt globalt handelskrig och allmänt höjda tullar behöver inte ligga i korten. Däremot är riktade tullar mot utvalda sektorer troligt. Dit hör stål och en del andra insatsvaror. Dit hör sannolikt även det mest amerikanska som finns - bilar. Vad skulle säga tack-för-hjälpen till rostbältet och stater som Michigan bättre än att bromsa importen av bildelar eller hela bilar från grannen i söder?
BMW är som de flesta andra bilmärken exponerade för den här risken, eftersom Mexiko byggt upp det som kan vara världens största produktionsapparat för bilar. Å andra sidan kan det bli mexikanerna, inte bolagen, som får betala. För precis som i den andra oroshärden Storbritannien så har peson fallit mer än vad tullar rimligen kan komma att bli. Därmed är det inte så självklart hur den effekten i slutändan slår. En risk är det dock helt klart.
Britterna har för övrigt ökat sina köp av BMW med drygt 10 procent det gångna året. Det ligger på Europasnittet, där det faktiskt är tyskarna som drar ned medan försäljningen ökar snabbt i länder som Italien. En annan viktig signal var att den för all del osunda kinesiska subventioneringen av nybilsköp har gett resultat även för utländska märken. Inte helt givet, eftersom det finns en stark och politiskt stöttad köp-kinesiskt-trend i landet. Det lovar gott även för varumärken som Apple eller HM, som båda är beroende av landet i öster för att klara sina tillväxtmål.
Stor eller liten spelar ingen roll, bara det är en SUV
Källa: BMW |
Här finns en uppsida vart efter deras efterföljare fasas in på olika marknader. Sedan finns förstås Tesla. Det har jag skrivit om tidigare och visst utgör bolagets fina bilar en formidabel konkurrent. Frågan är dock om deras nya modell 3 kommer i tid till utlovad kostnad och kvalitet. Det blir spännande att följa men mer allmänt har trycket från nya biltillverkare minskat efter att Apple backat tillbaka från sin satsning. I nuet är det istället Mercedes i BMW:s närhet och övergången till ännu större främst amerikanska SUV:ar som är hoten.
Utblick framåt
Källa: BMW |
BMW brukar vara mycket seriösa och uppriktiga i sina framtidsprognoser. Bland annat varnade bolaget och sänkta sina prognoser inför en nedgång i Kina redan i början av 2015. Det vill säga den som sedan kom under sommaren. Nu ser BMW en global tillväxt i år på 2 procent. Premium tar alltså fortfarande marknadsandelar. Fram till 2020 förväntas den marknaden växa med 16 procent.
Källa: BMW |
BMW har som jag också skrivit om tidigare mycket gott rykte bland andra biltillverkare för sitt strategiarbete. Det är sällan bolaget hamnar fel, vilket varit ett av de viktigaste skälen till märkets snart trettioåriga uppgångsperiod.
Nu var vi många som undrade om inte BMW låg lite väl tidigt och kanske för bokstavligen kraftlöst i sin elbilssatsning. Dessutom hur har det gått med sportigheten när bilarna plötsligt finns i framhjulsdrivna versioner och med allt mindre motorer? Var märket på väg mot att bli det Mercedes fastnade i - ett emblem på framgång men möjligen en aning gubbig sådan? Nu har Mercedes börjat gasa sig ur den varumärkesidentiteten. Det verkar BMW ha insett behovet av att göra med en allt tydligare satsning på märkets M-serie.
Källa: BMW |
Jag vet från tidigare kommentarer på inlägg om BMW att alla inte ser poängen, särskilt i att dela bil. När bilarna blir alltmer autonoma ger det dels utrymme att höja den mycket låga nyttjandegrad de flesta bilar har. Dessutom underskattar vi som bor i glesbebyggda Sverige hur många bilar som säljs till konsumenter i de växande megastäderna runtom jorden.
Kolla gärna in BMW:s intressanta genomgång av bilindustrin på sikt. Den är mycket intressant och ändrar en del förväntningar man kan ha på vem som gör vad och varför.
Lite om resultatet
Källa: BMW |
Det sagt. Det här var en i raden av rapporter med ungefär samma finansiell information från BMW.
Något om värderingen
Källa: StockPiper |
Ska jag fundera något kring priset tycker jag att det alltid låga p/e-talet nu är väl lågt för de kommande året. Med ett Europa på väg upp och ett stabilt Kina som kan väga upp ett svagare USA behöver BMW inte bromsa in i närtid. Då kanske det finns utrymme för både lite högre värdering och en högre vinst.
Det är ingen djupsinnig värdering men jag tror inte vi rör vårt innehav förrän någonstans runt 90-95 euro. Det som möjligen talar emot är att euron är så galet dyr mot kronan just nu. Kronan skulle nog kunna röra sig utan att BMW:s aktie påverkades (Sverige är ju så litet i sammanhanget). Därmed finns det med en euro runt 10 kronor en påtaglig valutarisk för en svensk investerare.
Fast in alles en stark rapport för ett bolag som verkar ha ordning på affärerna. Det brukar inte vara fel att ligga kvar i sådana aktier.
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!
Vilken aktie handlar du? Vzo?
SvaraRaderaJag har stamaktien - AG. Det berodde när jag gick in på att det är den som internationella investerare verkar välja. Det är tex den som används i jämförelser av p/e och liknande.
RaderaSedan har vi ju haft aktien ett tag och jag undrar om inte den röstlösa vi är bättre. Kunniga personer på Shareville har påpekat det och jag har läst tyska aktieartiklar som menar det. Du får samma utdelning till lägre pris. Jag har också lagt aktierna bredvid varandra och de utvecklas liknande.
Så det verkar som om vz är bättre. Jag tvekar dock lite inför att byta för saker brukar inte vara gratis i livet. AG är en alldeles vanlig aktie. VZ är ett slags preferensaktie. Jag har inte riktigt koll på villkoren där så jag tvekar.
Sorry att jag inte kan ge ett entydigt svar.
Tack för ett jättebra svar :)
Radera