Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 2 januari 2017

Mina svar till Finwire om ekonomin & börsen 2017

Finwire frågade ett gäng på twitter vad vi tror om året som just börjat. Här är mina gissningar med några ord till om hur jag tänkte.




Igång lite varstans


Veckokrönikan åt Nordnet och ett inlägg om vilken aktie jag köper härnäst på Sparskolan fick gå före inlägg här idag. Det ger ett tillfälle att resonera helt kort kring svaren jag gav till Finwire i deras sammanställning av vad twitterprofiler (en titel att ha dörren) tror om 2017.

Här kommer frågorna de ställde men med lite längre svar från mig. Vad hade ni svarat?


Hur har din investeringsfilosofi fungerat i år?

Jag svarade att den hade fungerat sådär. Vi prickade Brexitsvängen fint. Det räckte för att slå index.
Resten av året blev alldeles för ryckigt för mig, så fort en tillgång eller sektor tog fart, så vändes det ju upp och ned igen. Har ett helt gäng aktier jag sålde för tidigt i år och lika många jag inte dumpade fort nog.

Det här skrev jag mer om häromdagen i inlägget "Svingar & missar 2016 - mina 10 största misstag".

Vilka aktier eller sektorer ska man äga under 2017?

Det här var mitt svar. Till en början bank och allt cykliskt. Sedan vart efter året går alltmer svenska kassaflöden (när kronan börjar ticka uppåt). Stora bolag slår nog mindre för första gången på länge.

Den inriktningen har jag ju både skrivit och vloggat om. Det finns två riktigt stora om och men i den gissningen. Det ena är dollarn respektive kronan och den andra är räntorna. I en sådan här genomgång får man ju lov att vara kort och koncis men det ärliga svaret är jag mycket osäker på hur de utvecklas under året. Det är mer faktorer jag reagerar på än tar gissar på förhand.

Ska jag säga något är det att i mina ögon ser trycket på dollarn nedåt och räntorna även i Europa uppåt större ut än marknaden verkar ha tagit till sig. Jag är alltså ingen stor dollartjur i år men som sagt det är mer något man får följa löpande under året.


Vilka aktier eller sektorer ska man inte äga under 2017?

Så här svarade jag. Jag skulle inte våga mig på något räntekänsligt. Utdelningsaktier och fastighet känns inte så hett. Det blir nog även fler multipelkrascher bland bolagen med höga tillväxttal inprisade.

Ska jag reflektera lite kring det svaret skulle året kunna överraska med minusräntornas återkomst. Det underliggande problemen är trots allt inte lösta i Europa och Japan. Det skulle vara en kalldusch för oss som tagit den motsatta viktningen i vår portfölj. Sannolikt vore det också riktigt dystert för börsen som helhet, eftersom det skulle bli en ordentlig risk off.

Troligare är att nu ser vi slutet på en flera decennier lång hausse för obligationer. I och med att aktier delvis frikopplats från de långa räntan behöver de inte slå mot aktiemarknaden på kort sikt. Delvis gäller detsamma bostadsmarknaden. Vid någon tidpunkt kopplas marknaderna ihop igen. Det tror jag dock inte blir i år. Däremot kan det nog börja svida lite i kanterna. Det vill säga i de obligationsliknande aktierna och i aktierna där framtida intäkter står för en stor del av värderingen.

Hur utvecklas nedanstående tillgångsslag under 2017?

OMXS30
Över 1600 var mitt val. 
Jag tror dessutom på att uppsidan är troligare än nedsidan i den gissningen. Däremot finns det fortfarande risker på nedsidan som är så allvarliga (t.ex. en riktig eurooro eller skuldproblem i Kina) att som snitt känns det ändå rätt rimligt.


Guldpriset
Under 1000 dollar per ounce, svarade jag.

Det här svaret byggde på det jag tror om de nominella räntorna men jag ju mer jag läst och funderat på guldet desto mer tvivlar jag på den slutsatsen. Året har helt klart ordentliga politiska risker som kan spilla över till ekonomin. Viktigare i längden är nog att realräntorna kanske inte alls stiger i år. För räntepolitiken kan mycket väl gå långsammare än inflationen. Så mycket osäker är nog det ärliga svaret här.


Brentoljan
Mitt svar att den ligger oförändrat på 50-60 dollar.

Jag ser trycket uppåt från utbudsbegränsningarna och de kommer nog fungera åtminstone hyggligt under året. Motiven att bryta överenskommelsen är för svaga, särskilt med en stark dollarkurs. Däremot tror jag lagren bromsar uppgången och i bakgrunden finns ändå möjligheten att sätta igång nyinvesteringar igen. Det tar tid men motiverar nog de flesta att sälja vad de kan när de kan.

Den verkliga faktorn som håller nere oljepriset tror jag dock är efterfrågan. Inte minst Kina kan visa sig bromsa in investeringar mer än vi tror i år.

Eur/usd 
Mitt svar var närmast under oförändrat.

Det här stack nog ut lite. De flesta tror dollarn når paritet med euron och kanske en bit lägre. Jag tror dock att europeiska räntor är underskattade. ECB börjar vantrivas med sina kvantitativa lättnader och ekonomin visar vissa tecken på att komma igång. Det är upplagt för att gapet mellan kontinenterna minskar igen.


IPO - marknaden för börsnoteringar har varit stekhet ett par år nu. Vad händer 2017?

Mitt svar var att hela första halvåret lär bli lika hett som hösten varit. Introduktionen av Volvo Cars lär väl ge en riktig hausse. Sedan blir det nog näsbrännor som lugnar ned intresset.

Det var mina funderingar i den mailintervjun men som sagt många av de här frågorna är mer sådant som man får följa löpande snarare än uttala sig bestämt om.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 


Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam