Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 13 september 2016

Läsarfråga: hur likvid är du & varför?

Vi har ökat andelen kontanter först tillbaka till runt 10 procent där jag normalt vill ligga och sedan en bit till. Varför det?



Läsarfråga

Tack för alla dina inlägg! Väldigt informativt och nyttigt. Hur stor andel likvid siktar du på om det skulle bli fortsatt hög volatilitet? 
Signaturen Snorkborkan på Shareville  

Mina tankar om likviditet

Jag använder volatilitet en hel del i styrningen av vår portfölj. Viktigast är att det är ett sätt att begränsa risktagandet i vad som faktiskt är familjens gemensamma portfölj. Jag styr alltid med inriktningen att ha lägre volatilitet än Stockholmsbörsen. Det är, tillsammans med en bra riskspridning, en effektiv metod att ha en kontrollerad portfölj.

Sedan använder jag likviditet och volatilitet på två andra sätt.

För det första som ett sätt att spekulera i börsrörelser. Det var det som blev bra före Brexit i vår portfölj. Det där kan den som är insatt i forskningen kritisera. Det bygger ju på att jag skulle ha förmågan att läsa vart börsen är på väg på medellång sikt. Under åren jag investerat har den här top-down-metoden fungerat bra för oss men jag är helt öppen för att det är tur eller beror på några enskilda lyckade beslut. Samtidigt avviker jag sällan alltför långt från vår långsiktiga strategi att vara fullinvesterade. Det är ovanligt att jag lägger oss över 20 procent likvida.


Det är inte den här faktorn som gjort att jag dragit upp vår likviditet den senaste tiden. Marknaden tolkade för övrigt dagens utspel från Fed-ledamoten Lael Brainard som att det inte blir någon höjning i september. Då faller en del av skälen för oron de senaste dagarna.

När jag reglerat kontantandelen i portföljen den senaste tiden har det alltså inte berott på att jag räknat med en nedgång. Det beror istället på att jag räknar med en rörigare börs med högre volatilitet under hösten. På den marknaden vill jag ha handlingsutrymme. Det innebär att jag ökat kontantandelen av portföljen till 10-15 procent. Det är jag rätt nöjd med tillsvidare.


Den senaste affären

Faktum är dock att portföljen för närvarande fortfarande ligger nära index i volatilitet. Det beror på att jag efter Brexit viktade upp småbolagen i portföljen. Målet var att få en hävstång på index. En strategi som blev riktigt bra i ett liknande börsläge förra hösten. Förstås riktigt spekulativt

Idag sålde jag vår post i Kabe. Hela affären var en kort spekulation i vad jag tycker är ett bra bolag som hade en fin rapport. I ett större sammanhang var tanken att skruva upp vår andel i mindre svenska konsumtionsinriktade bolag. Nu känns inte det lika relevant längre.

En möjlighet är att vi eventuellt även säljer Marine Harvest och sedan, faktiskt, i linje med gårdagens 3 snabba tar en titta på cykliska svenska bolag igen.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Reklam: följa vår portfölj live på Shareville.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam