Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 6 september 2016

Det avgör bolagets värde

Tentamen i Sparskolan närmar sig. Näst sista avsnittet tar upp värdedrivare i bolaget. Vad vill ni se i finalen?

Sparskolan kollar värdet

I näst sista avsnittet av Sparskolan rotar jag runt i bolagets värdedrivare. Utgångspunkten är den klassiska Dupontmodellen. En sak som slog mig när vi spelade in det här avsnittet är att det här sättet att diskutera aktievärdering trots allt inte är så vanligt.

Många bekänner sig till fundamental analys men rätt ofta verkar det betyda att läsa snarare än analysera balans- och resultaträkningar. Dessutom verkar tankarna rätt snabbt lämna bolaget och landa i excelarken.

För mig är fundamental analys att titta på affärerna, investeringar och verksamheten. Slutsatserna kan hamna i ett excelark men det är steget innan att förstå värdedrivare i bolaget och hur de kan utvecklas framöver som är det väsentliga.






Det handlar nya avsnittet "Lär dig använda bolagets siffror" om. Jag går igenom:
  • Fyra byggstenar för att förstå hur ägare och bolag tjänar pengar.
  • Dupontmodellen
  • Enkla värderingsmodeller för försäljningsinriktade bolag och tillgångstunga bolag
  • Redovisningsfällor
Det här näst sista avsnittet. I det sista tänkta jag plocka ihop hela serien i en lista med tumregler och enkla tips. Vad skulle ni vilja se?

Mer om serien

Du hittar allt om serien på www.sparskolan.se – där finns också bland annat 39 portföljer på Shareville du inte vill missa. Är du inte redan medlem på Shareville kan du bli det här. På Shareville finns en särskild grupp för serien – den hittar du här. Där lägger jag ut allt material kring filmerna, diskuterar och publicerar extramaterial som till exempel småfilmer om vad p/e-tal är, hur en fondanalys kan se ut i praktiken och liknande.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam