Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 11 november 2014

Volvo värderas ned jag håller inte med

Goldman Sachs och Jefferies sänker till sell respektive underperform idag. Det var inte helt lätt att hitta motiveringarna men för GS är det tvivel på om försäljningen i Europa och Sydamerika lyfter samtidigt som analytikerna bedömer att rimliga marginalförbättringar redan är inrprisade. Jeffries tittar på nuvarande avkastning på bland annat rörelsekapital och är inte imponerade. I båda fallen går det att skönja tvivel på att omsättningen kommer att öka från nuvarande nivå. En åsikt värd att respektera, för antalet sålda enheter har inte ökat. Lyftet i q3 var drivet av produktmix och prishöjningar. För min del tycker jag dock att inprisad långsiktig försäljningen är för låg. En bedömning några svenska analytiker (bl.a. SEB och Handelsbanken) också driver. Så jag tycker fortfarande det kokar ned till att det varit lite för mycket fokus på (de iof för låga) marginalerna. Frågan nu är kommer Volvo sälja fler lastbilar närmaste åren eller inte?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam