Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 24 november 2014

Arkiverar gammal analys om Orexo (från 28 juli 2014)

För att kunna följa upp längre fram arkiverar jag denna gamla analys om Orexo från 28 juli 2014

Nu har jag läst på lite. Jag hade faktiskt noterat den för några månader sedan när bolaget beskrevs av Afv (tror det var en köprek). Den är ganska het på Shareville, vilket väl är både bra och dåligt. Bl.a. har Nordnets Jan Dinkelspiel köpt aktien. Jag har gjort min egen spaning och den är som följer:
1. Branschen, läkemedel, är nog aningen för het just nu (notera bl.a. varning från Fed för bubbla i vissa delar av teknik och bioteknik). Troligen minskar efterfrågan bland stora köparna av aktier något framöver
2. Orexo är nästan helt kopplat till Zubsolv och dess bivarianter. Det är en nisch med testade substanser och konkurrens med bl.a. generika. Påminner lite om Meda och lanseringen av Dyamista. Låg medicinsk risk och mer vanlig marknadsrisk (som för vilken produkt som helst).
3. Marknaden för preparat mot läkemedelsberoende är värd 1,4-1,5 miljarder dollar per år enligt Redeye. Med tanke på att det inte är patent som lär bli avgörande (det finns ju generika) kan jag tänka mig att det största bolaget kan nå runt 30 procent och att p/s skulle väl kanske skulle kunna nå runt 2,5 som Meda ligger på. Vinnaren i branschen skulle då kunna nå ett  värde på runt 1,1 miljard dollar eller cirka 8 miljarder kronor. Orexo är idag värderat till knappt fem miljarder.
4. Orexo har idag runt 3 procent av marknaden men det ökar snabbt när bolaget kommer med i olika försäkringsprogram (ett så här långt). Det verkar rimligt att Orexo tillhör gruppen som kommer att växa - en rimlig defensiv bedömning skulle kunna ligga över 10 procent i någorlunda närtid. Räknat lite drygt på samma sätt som ovan skulle man kunna tänka sig att bolaget minst borde vara värt 3 miljarder (exklusive oväntade risker). Aktiens riktigt breda spann blir då 80-240 kronor. Ovanpå det kan man nog lägga några procents årlig tillväxt i marknaden, så helt på känn kan jag tycka 100-300 är rätt pris att diskutera.
5. Nu står aktien i 145. Med mitt resonemang innebär det att en marknadsandel på 15-20 procent redan är inprisad. När jag kollade Redeye är det också det antagande de gjorde när de landade i ungefär nuvarande värde.
6. Den andra värdedrivaren är kostnaderna. Här verkar det finnas ganska mycket att hämta inte minst på försäljngssidan. Just nu är marknadsföring en tung post. Å andra sidan lär det inte bli så lätt att få stordrift förrän man kommer upp i den där starka markadsställningen, så jag ser detta mer som en likviditetsrisk än som en rationaliseringsmöjlighet. Tror man annorlunda och går på rollen som blivande markandsledare går det säkert att komma upp i Danskes långsiktiga värdering.
7. Jag noterar att Redeyes värdering bygger på mycket snabb expansion i försäljning 2014-2016. Skulle den hålla når bolaget från negativt p/e till runt 6 om två år. Då skulle säkert kursen dubblas. Det är jag dock lite skeptisk till - man underskattar konkurrens och vad det kostar att expandera. Expansionstakten är för övrigt den enda delen som jag tycker andas förhoppningsbolag, resten känns rimligt och seriöst.
8. Störste ägare är något som heter Novo Nordisk fond. Har den kopplingar till giganten låter det ju bra. Insynspersoner passade på att öka när kursen låg strax över 100. Det finns inga tecken på att det är dumskallar eller skurkar i ledningen.
9. Bolaget har just nu en svag balansräkning med hög skuldsättning. Blir det förseningar i lanseringen eller exempelvis priskrig med en konkurrent om marknadsandelar lär det kräva en nyemission. I övrigt är den i särklass största risken att marknadsandelen på sikt överskattas. Medicinskt verkar inte riskerna vara så stora men de finns förstås.

Så vad landar jag i? Helt ok bolag som har momentum uppåt, tekniskt kanske mot 160-170. Det borde inte behöva vara en bedrövlig sjunkbomb men risken för nyemission är lite otäck. Jag kan tycka att det är ok att gå in runt nuvarande kurs men min syn på sådana här bolag är att jag hellre är med när de fått 10 procent av marknaden, stabila kassaflöden och en bättre balansräkning. Med riskpremien just nu skulle jag helst inte vilja betala mer än 120 men man får ju aldrig som man vill. Min rekommendation är behåll och öka om det verkar som om Zubisol kan bli marknadsledande (måttet är om flera försäkringsbolag snabbt tar in preparatet och den blir ledande där den tagits in)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam