Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 1 november 2014

Är det dags att lämna Danmark?

Alla siffror rätt är inget man förknippar med Danske Bank, som exempelvis titt som tätt fått backning på sin riskvärdering. I senaste kvartalsrapporten såg det dock genomgående mycket bra ut. All intjäning går åt rätt håll och kreditförlusterna sjunker liksom kostnaderna. Det dubblar (den låga) vinsten från förra året. Vändningen börjar dock även synas i priset. P/JEK ligger numera en bit över ett 1. Det bleknar för all del jämfört med svenska banker där över 2 är det nya normala (känns väldigt högt). P/E ligger på 16 och räknat på 15 dkk som normal vinst (som Börsveckan använder) värderas banken nu till ett normaliserat p/e på knappt 11. Det skulle nog kunna klättra några steg till. Ärligt talat velar jag lite. Det kan nog finnas lite till både i bolaget och aktien. Det är, som jag gissade senast också, kanske 20 procent kvar på uppsidan utifrån en p/e värdering. Det case jag investerade i får man nog däremot säga är avklarat nu. Det kan nog även finnas en nedsida i danska kronor, som ju följer euron. Jag vet inte, vad tycker ni andra. Behålla eller sälja?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam