Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 5 november 2014

Aningen svag rapport i Cellavision

Rapport åt det svaga hållet som visserligen ska jämföras med ett urstarkt q3 förra året men även så var det några punkter som var lite ljumma. Först det positiva - försäljningstillväxten ser väldigt bra ut sett i ett längre perspektiv. 26 procents ökning första tre kvartalen med en marginal som tickat upp till 18 procent är toppen. Caset är således intakt. Minus är däremot att försäljningen q3 bara ökade knappt 5 procent (inte så konstigt med ett starkt kvartal 2013 att jämföra med) och att marginalerna faktiskt föll till 16 procent. Ett konkret problem är att alla godkännanden inte funnits förrän precis nu på den kinesiska marknaden.  Även q4 var starkt förra året så någon kortsiktig ändring i tillväxttakten är inte att räkna med. Jag ser fortfarande aktien som ett starkt kort jag vill ha i portföljen. Av defensiva skäl ställer jag mig dock vid sidlinjen ett tag men är beredd att i värsta fall köpa tillbaka den öite dyrare om jag missbedömt rapporten.

Svar i diskussion om rapporten
Kanske att vi (även jag) rusar iväg lite nu. Det går inte att räkna tillväxttal rakt av i jämförelse med det dåliga första två kvartalen 2013. Kvartal 3 mot kvartal 3 är rättvisare. Där var försäljningsökningen knappt fem procent, varav mer än hälften är valutaeffekter. För marginalerna köper jag Pushits resonemang om engångskostnader. Klarar CV av ett sista kvartal lite över förra årets (tuff utmaning) blir vinsten per aktie i år runt 1,40-1,50. PE ttm på över 20 är väl kanske inte dyrt för ett så här fint bolag men inte tokbilligt heller. Sedan finns det en stor uppsida (och kanske risk för besvikelser) i det dåliga resultatet för Asien just nu. Jag backade till min lite mer ambitiösa genomgång från i somras (finns på gottodix.blogspot.se). Sådär alldeles uppenbart att vi med nu känd info ligger över den riktkurs på 35 kronor som jag landade i då är det inte. De fina kvaliteterna i bolaget har gjort mig mer positiv och jag nog tänka mig att takten ökar tillväxten sticker iväg snart och då kan vi nog tala högre kurser. Men... är vi verkligen där redan nu?

Svar 2 i diskussionen
Xvivo är ju inne i ett ryck i sin försäljning så det är väl lite speciellt. Det är ju annars ett annat sunt skött bolag. Men visst det blir en konstig värdering. Jag tycker dcf är bäst (men svårt att få till rätt wacc). Näst bäst för tillväxtbolag är att ha en kombination av kraven att peg inte får vara över 1,5-2 (beroende på hur optimistisk man är), att p/e inte glider iväg för långt och att p/s ser rimlig ut utifrån en konservativ bedömning av framtida marknad. P/E bakåtblickande uppemot 30 är Vitrolife-nivå. Det är för högt innan den stabiliteten kommit. Ska vi säga 20-25 :)P/E-framåt resonerat på samma sätt kan väl ligga 15-20. PEG-tal ger ett liknande resonemang. Ska vi gissa på 15 procents tillväxt? (Kanske kan man hoppas på 20 procent också). Det stärker väl att rimliga pe-tal kan ligga runt 25. P/S på en mogen marknad kan nog ligga runt 2 (mogna Elekta ligger på 2,5). Kan försäljningen dubblas inom rimlig tid? Ja, troligen så p/s på 4 är väl inte helt galet. Det kokar nog ner till om det är uppenbart att försäljningen har nått den där klassiska hockeyklubban eller inte. Nja, är min gissning. Men jag är tillräckligt nervös för att stå bredvid detta fina bolag att jag nog slår till i närtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam