Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 12 november 2014

Tar tempen på diamantfebern

Det finns andra på Shareville som kan bolaget bättre. Men jag ska göra mitt bästa för att svara på den fråga jag fått om bolaget. Lucara är i grunden snarare delägarskap i en gruvprospektering i Botswana än ett vanligt bolag. Sedan kan med ett stort kanske annan prospektering ge något men det är långtifrån säkert. Så precis som i Lupe eller Boliden är det viktigaste att inte betala för mycket för de kända fyndigheterna. Lucara har i Nordnets statistik ett högt p/ek men det kanske beror på att hela gruvan inte är inlagd i värderingen. Det skulle också kunna bero på att det blir lite hausse kring auktionerna. Priset på dessa kommer kanske på marginalen pressas lite när Botswana kräver att de hålls lokalt men det är nog inget att oroa sig för. Diamanter är allmänt styrt av de Beers, tidigare genom monopol. Numera har konkurrens fått bolaget att lägga tid på att bygga en även för lilla Lucara väldigt lönsam asiatisk marknad (bröllop mm). På kort sikt är det lite dystert i Kina, vilket nog dämpar efterfrågan. På längre sikt syns dock inget som bromsar den internationella lyxtrenden. Nej, svaret kokar nog ned till att inte betala för mycket för själva gruvan. För egen del tycker jag att det finns lite guldrusch över det hela och jag har inte hakat på caset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam