Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 9 november 2014

Rörigt men stillastående på börsen ett tag

Det som kommer styra efterfrågan och utbud på aktier de närmaste månaderna är som jag ser det tre saker. För det första är det att räntorna i Usa kommer att stiga jämfört med omvärldens. En viktig fråga är om jänkarna kommer våga hänga med sitt nu ganska höga inflationstryck uppåt eller om de väljer att ligga kvar med negativ realränränta. Med en arbetslöshet på 5,6 procent, begynnande lånebubblor bland annat inom studielån och ett inflationstryck som snabbt närmar sig 3 procent lutarjag åt att valet måste bli nedkylning. Det är det samma som stärkt valuta och inflöde av kapital. Därmed får euron en efterlängtad lättnad medan länder som Brasilien och Indien kommer att få se pengar flyta ut. Nu har iof dessa båda försökt höja sina räntor i förväg. Vi får väl se om det räcker. Jag tvivlar. De stigande amerikanska räntorna lär höja volatiliteten rejält och leda till att pengar netto lämnar börsen, vilket slår mot multiplarna. Samtidigt lär försäljningen gå bättre för exportbolag. Jag förbereder mig för normalisering med ett tryck nedåt på börsen.

Den andra faktorn är att oljepriset kommer börja närma sig sin balanspunkt på runt 90 dollar igen. Nu är priset på en nivå där en del amerikanska skifferbolag avvaktar med investeringar. Då kommer trycket både från efterfrågan och utbud från kartellen styra uppåt några dollar. Det ligger även i Rysslands intresse. Faktum är att den långsiktiga prognos som wsj har på att oljan ska ligga still runt 90 flera år inte är så dum. Den nivån kommer fortsätta ha en stimulerande effekt på den reala ekonomin, som tagit höjd för högre priser. Tillsammans med den bättre underliggande konjunkturen är det här en faktor som ger lite uppsida på börsen. Även här är det dock ett skifte i vilken typ av bolag som gynnas.  Bort från bolag som binder kapital i tillgångar mot bolag som säljer mer när de gynnas av de begynnande investeringarna och konsumtionen. 

Den tredje faktorn är Ryssland. Här kan man tänka lite olika men jag har nu svängt till svagt optimistisk. Ryssland har djupa ekonomiska och politiska problem och är nog en lika stabil investering som vilket förhoppningsbolag med skumma ägare i oljebranschen som helst. Inget för mig.  Det är visst 40 dollar upp på oljepriset innan deras budget går ihop. Det kan man tolka som att mer chavunism ligger i korten enligt tesen om att kan inte ge folket bröd får man bjuda på skådespel. Jag tycker dock alla faktiska signaler tyder på en ganska utmattad rysk ledning som vill börja få in pengar igen. Exempelvis tyder mötena med Usa och Ukraina på detta. Så jag tror den här frågans effekt på börsen snart har bottnat. Det blir nog mer en fråga för vissa bolag framöver. Det här kommer lätta trycket på Europa ordentligt. Så lite uppåt kan man väl netto uppåt kan det kanske ge på börsen. 

Allt sammanvägt tror jag makron nu mer kommer ge volatilitet och omvärderingar på börsen än ha någon effekt på börsens nivå. Vad tror ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam