Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 9 november 2014

Bara världen ovanför ytan stör Lupe

Lundin lämnade en rapport som lugnade marknaden. Förberedelserna i Nordsjön går i allt väsentligt enligt plan och det finns inga problem i det Lundin själva kan påverka att rapportera. Exploateringen av nya fält ser också ok ut (det var ju ett nytt fynd värt kanske en 10 per aktie strax före rapporten). Så det grundläggande caset i aktien är intakt - tillgångarna är mer värda än marknaden just nu vill betala. Hur ser det då ut med de olika tunga faktorerna i omvärlden? Oljepriset har ju alla sin åsikt om. Min är att skifferoljan ger en jämvikt vid 90 dollar (lite upp från idag). Norska stortinget kan stula till det kring nordsjöoljan i vår. Jag är inte så orolig över det. Sedan kanske Statoil, som huvudoperatör för nya fälten kan norpa en för stor del av kakan. Svårt att veta, det kan bli tvärtom också att de betalar en premie för lugn och ro. Så jag skulle säga att netto är omvärlden lite plus för aktien. Jag värderade innan raset i oljepriset bolaget till 160-170. Nu tror jag runt 140 kan vara rimligt. Jag har inga planer att göra något i aktien förrän tidigast fram emot våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam