Jag ser mer defensiva än offensiva kvaliteter i Disney på den nivån aktien och börsen är just nu. Disney är nästan fyra olika bolag. Nöjesparkerna är feta kassakor som växer varje år. Filmerna och filmbiblioteket ger också ett fint kassaflöde och är en tillgång lika välskötta som den norska oljesockeln. Networks är lite make or break för hela dealen. Det står för nästan halva försäljningen och där bygger det främst på att satsningen på lokal sport funkar. Slutligen merchandise och nya medier. Det förra är en extra kassaström medan det senare kan bli hur stort som helst men det har Disney aldrig riktigt lyckats med.
Konsumtionen kommer nog fortsätta öka, främst i USA. Sedan ligger flera nischer inom Disney bra i tiden - inte minst innehållskatalogen och den som det ser ut långa raden av vettiga lanseringar. Parkerna har ju obegripligt nog vuxit till stigande priser i trettio år mrn visst alla snören har ett slut. Men då känns utplanande mer rimligt än fallande, eller? Broadcasting är knepigt men det är ju svårt att klaga på ett bolag som faktiskt sänder det som fortfarande efterfrågas live (sport) och i övrigt äger innehåll för valfri distributionsform. Det är lite priskrig nu men jag tror inte espn brakar ihop. Sedan är både merchandise och online områden som borde kunna ge mer. Men vem vet. Det är en långsiktig investering, så det är bara att hålla tummarna för att Californication och content is king fortsätter gälla. Sista raden är för mig - var vill jag hs pengarna om jag tror börsen går upo men är rädd för ett fall.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.