Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 2 april 2017

Värdepappret, mer fastigheter och 20 tusen kronor

Det har varit fastighetsvecka på bloggen. Avslutar med en 3 snabba i ämnet. Dessutom det bästa ur senaste Värdepappret och så har insamlingen till SOS Barnbyar nått en milstolpe. Tack!


Reklam: Det går alltid att följa vår familjeportfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville


Nytt nummer av Värdepappret


Jag skriver en krönika, som är gratis även för icke-prenumeranter, i tidningen Värdepappret varje månad. Denna gång var det "Fastighetsbolagen - dags för andra chansen". Det är tillsammans med den här analysen av Castellum veckans skrivna underlag till 3 snabba ovan.

En reflektion om det arbete jag lagt ned på fastighetsbranschen senaste tiden är att det varit ett kärt besvär. Jag upplever att den lite felaktigt har hamnat i utdelningslådan i investerarsfären. Visst finns det sådana kvaliteter men också mycket mer. Det är främst renodlingen av att långsiktigt förädla en tillgång och sedan matcha den mot hela ekonomin som jag gillar.

På samma sätt kan jag gilla motsatsen - bolag som helt handlar om att öka försäljningen. Det finns något charmigt i renodlade case. Som sagt, mer om det i de länkade inläggen.

Om jag får kosta på mig lite reklam för mina vänner och uppdragsgivare på Värdepappret tycker jag annars att de verkligen gör ett toppenjobb med sin tidning och portfölj (vars nordiska del finns på Shareville och går alldeles utmärkt).

I senaste numret går det att läsa en riktigt spännande genomlysning av nordens försäkringsbolag, signerad Kenny Granath. Han är även känd från Aktiefokus. Riktigt mycket uppmärksamhet fick det M-score för Fingerprint han också skrev om i veckan. Utfallet där fick varningsklockorna för redovisningen att ringa. Det fick i sin tur Fingerprint att gå ut med sin syn på den egna redovisningen. Ett välskrivet och intressant svar men nog tyckte jag att det bekräftade det att handlar om höga risker när bolaget växer.

En annan intressant artikel i senaste numret, skriven av Love Hultgren även känd som Finansnovisen, handlade om det brittiska möbelbolaget SCS Group. Det här är kanske det Värdepappret är mest kända för - att leta upp och grundligt analysera bolag de flesta av oss annars inte skulle hitta. Med deras alltid grundliga ansats tror jag det har en på alla sätt bättre ingång till spännande bolag än andra som försöker sig på samma sak.

Tjugotusen tack!

Tack alla för att ni uppmuntrat mitt bloggande och vloggande genom att stötta SOS Barnbyar. Tjugo tusen har det blivit - så här långt ska tilläggas. För jag hoppas vi ska nå högre! Det här att koppla ihop socialt engagemang med sociala media tror jag mycket på.

Jag försöker på olika sätt vara entreprenör och anstränger mig för att bloggande och vloggande ska gå ihop (något jag tvivlar på att jag någonsin lyckas med men vem vet). Det är lite frilansarbete, samarbetet med Nordnet och en del annan reklam. Helt ärligt bleknar det ändå inför hur roligt det är när det fungerar med insamlingen.

För det ger verkligen hobbyn att skriva om ekonomi och investeringar ett härligt sammanhang. Jag lär mig av alla roliga samtal och hoppas jag kan bidra på olika sätt. Sedan bidrar vi tillsammans till något riktigt bra. Det sitter ihop på något sätt. Nu ska vi bara bygga vidare, tills det vuxit till något riktigt stort

Som sagt stort tack!

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad! 

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 


5 kommentarer:

  1. Grattis till dig och SOS barnbyar!

    Tycker angående utdelningar att det du skrev i värdepappret var huvudet på spiken:

    "En grupp investerare, försäkringsbolagen, sätter den här stabiliteten högt, eftersom de ska matcha portföljen mot framtida åtaganden. För dem har fastigheter ofta en annan kvalitet än att bara ge hög avkastning, nämligen just att ge stabil avkastning."

    Förstår egentligen inte varför så många vill jämföra utdelningsinvesterare med index? Som du skriver är ju målet en stabil avkastning snarare än en hög[re] avkastning [än index]. Det är egentligen rätt självklart att en portfölj med utdelningsaktier sällan slår index eftersom det oftast är förhållandevis mogna företag som ger goda utdelningar år efter år. De kan endast slå index när andra indextunga företag underpresterar och drar ned index (som t.ex. Ericsson just nu).

    Tycker också att bra fastighetsaktier är perfekta defensiva utdelningsaktier just som du nämner på grund av stabilitet från hyresintäkter och långsiktigt ägande. Så länge de har en sund finansiering och klarar eventuell ränterisk är de bra utdelningsinvesteringar. Tycker att både Castellum och Hemfosa är attraktivt värderade nu med tanke på att marknaden verkar ha diskonterat svagare indexutveckling framöver vilket samtidigt gör att deras yield on cost når ovanligt höga nivåer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Handlar inte nästan allt i investeringar om medvetenhet? Håller med dig om att det är rimligt att inte jämföra utdelningsinvesteringar med index utan mer se det som ett sett att försöka få stabila kassaflöden. Åtminstone för den som inte spekulerar i utdelningarna med tanken att de är fel prissatta. Det är helt enkelt viktigt att tänka igenom vem man är som investerare.

      Det känns onekligen som att Castellum och Hemfosa borde kunna klara sig bra i en miljö där avkastning på fastigheterna kommer i fokus. Många, t.ex. Fastighetsnytt, nämner även Stockholm som en intressant marknad - just på grund av hur het efterfrågan är här just nu medan räntorna delar vi ju i hela landet.

      Radera
  2. Jag fick en intressant kommentar Amjolin om hur preffar påverkar diskussionen om substansvärdet per aktie i fastighetsbolagen. Den och mina tankar om det finns i länken nedan.

    Allmänt ser det ju rätt olika ut (vilket är något jag inte är så svag för med just preffar). Villkoren spelar stor roll. Oftast blir det mer en diskussion om hur hela finansieringen och hävstången ser ut. I vilka fastighetsbolag ser risker och kostnader för finansiering ok ut respektive är för höga?

    Det vore kul att diskutera mer. Kanske blir ett inlägg framöver. Tills vidare nöjer jag mig med länken :)

    http://www.vardepappret.se/fastighetsbolagen-dags-for-andra-chansen/

    SvaraRadera
  3. Läsvärt, och tänkvärt, castellum är ett fint företag men kungsleden känns lockande när man sneglar på prislappen. Direktavkastningen är inte högst i ligan men delvis är det i år genom att de skulle ta in mer pengar via nyemissionen så utdelningen hamnade på samma nivå som året innan. Iofs hade de kunnat stryka utd helt men de siktar kanske på att bli en framtida aristokrat och drar sig för att sänka? Vem vet, jag deltog iaf i nyemissionen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra kvalitet på hela listan av stora fastighetsbolag. Kungsleden har ju genomgått remarkabla förändringar de senaste åren. Lycka till!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam