Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 10 april 2017

Poddar i Prata Pengar

Fick chansen att prata aktier, investeringar och faktiskt lite om allt i hela världen med Philip Scholtzé och Nicklas Andersson i Unga Aktiesparares podd Prata Pengar. Jag tycker det blev riktigt kul. Vi hann åtminstone med en hel del.

Så mycket krämade vi in i avsnittet att min modell för att hitta investeringscase genom att titta på värdedrivare, värdebevarare och värdeförstörare i bolagen blev lite avhuggen. Ett längre inlägg (både skrivet och som vlogg) om det hittar du här.



Reklam: Det går alltid att följa vår familjeportfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville 
Under april har Nordnet ett erbjudande där du får 200 kronor för att komma igång med sparandet. Mer om det hittar du här.


Måndagar betyder även krönika till Nordnet. Den här veckan funderade jag mycket på vad man orkar läsa efter en så intensiv och otäck avslutning på förra veckan. Det fick bli en lite lättsammare genomgång av fem bolag som kan överraska rapportsäsongen som kommer.

Fast lite plats gav jag ändå till veckans viktigaste händelser. Dit hör den här gången rapporter från amerikanska banker i slutet på veckan. Det kan nog sätta tonen ett tag.


För övrigt upptäckte jag av en slump när jag samlade material till krönikan att jag nått ett av mina mål. Vår portfölj, som jag styr så att den alltid har lägre volatilitet än Stockholmsbörsen, har slagit den bästa Sverigefonden den senaste fem åren enligt Morningstar.

Det var förstås en riktigt rolig milstolpe.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad! 


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 









2 kommentarer:

  1. Intressant! Vad är din syn på lax-aktier i dagens läge? De har fallit en del sedan toppen. Speciellt intressant tycker jag Leroy är; alla nyckeltal får det att se billigt ut. Är det något marknaden vet/tror som jag inte vet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ett tag sedan jag följde laxmarknaden och då främst via Marine Harvest. Jag uppfattade det mer som att efter några intensiva år, inte minst när utbudet inte mättade (ordvits) marknaden, så kom en lite lugnare period. Tittade hastigt på laxpriserna och på hur Marine Harvest utvecklats. Det ser väl rätt rimligt ut - om utbudet nu kommit ifatt igen.

      Något marknaden vet... jag, har inte riktigt aktuell koll. Det jag noterat är att Chile (igen) har problem med sin lax, så då borde väl priserna kunna stiga.

      I övrigt gissar jag att det är de vanliga frågorna om hur laxen mår och på lite längre sikt hur det går med projekten att odla i bassänger på land.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam