Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 18 april 2017

Fransmännen inte britterna sänkte börsen idag

Nej, det var inte britterna som sänkte börsen idag. Det var fransmännen. Det har börjat märkas på börsen men som vanligt är det andra marknader som visar att oron inför deras val verkligen är på riktigt.


Källa: TradingEconomics
Reklam: Det går alltid att följa vår familjeportfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville 
Under april har Nordnet ett erbjudande där du får 200 kronor för att komma igång med sparandet. Mer om det hittar du här.




Allt om rapporterna

Veckan inleds som vanligt med krönikan jag skriver till Nordnet. Denna gång blev det en rapportspecial om de 25 bolag som öppnar böckerna i veckan. Det finns flera spännande aktier i det gänget.

För vår egen del har vi NetEnt i elden men det jag kanske följer med störst intresse för närvarande är hur det går med orderingången i industrin. Det tror jag kan bli en vattendelare för om den här börsuppgången håller takten in i sommaren. Allt förutsatt att den överlever de växande politiska hot den nu utsätts för.

Aningen missvisande om brittiska valet

Källa: TradingEconmicss
Oftast utmärkta Dagens Industri fick rubriksättningen lite om bakfoten i artikeln "Största börsfallet sedan Brexit - investerarna flyr europeiska aktier efter beskedet om britternas nyval". Dagens börsnedgång hade inget med britternas nyval att göra.

Tvärtom det sågs i huvudsak som en god nyhet, vilket syntes i att pundet stärktes. Exempelvis över två procent mot euron. Marknaden tolkar det,, här sammanställt av WSJ, som att Theresa May vinner ganska lätt i juni och kan passa på att rensa ut några av de hårdaste EU-skeptikerna. Det underlättar en soft Brexit och är alltså en god nyhet även för börsen.

Ändå föll brittiska FTSE100 med 2,8 procent idag mot tyska DAX som bara backade 1,1 procent. Fast justerat för att euron försvagades och pundet föll kurserna mätt i samma valuta mer i övriga Tyskland. Det kan vara knepigt det där med valutor.

Det viktiga att ta med sig var att det inte var britterna som utlöste dagens börsnedgång. Det här var en rubrik med ingress i Financial Times "Stronger pound hits FTSE 100 as investors look for softer Brexit - Downward trend reversed amid belief May’s hand strengthened against Eurosceptics"

Riskrädslan skrämmer

Källa: TradingEconomics
En bättre förklaring är att oron kring det franska valet nu snabbt accelererar. Börsen har inte riktigt velat ta till sig att resultatet där kan ge rejäla problem. Erfarenheterna från Brexit och Trumps seger skrämmer inte.

Problemet är att jämförelsen haltar. För marknaden räknar med att det blir en soft Brexit och tar inte Trumps tidigare utspel om frihandel på allvar. Det är dock svårt att se LePen eller Mélenchon vara lika försiktiga som britterna och amerikanernas ändå har varit. Framför allt är det svårt att tro att marknaden köper att två riktigt hårdföra kandidater - en på vardera flygeln av politiken - inte utgör något hot mot stabiliteten. i Europas ekonomi.

Jag har noterat att i en del inlägg som handlar om politikens effekter på börsen kommer ändå själva politiken i centrum. Kanske inte så konstigt och säkert färgar mina egna frihandels- och globaliseringsinriktade åsikter av sig på texten. Det väsentliga här är dock att även om du är en förespråkare för att euron avskaffas är det naivt att tro att stora steg i den riktningen inte skulle få drastiska konsekvenser på börsen.

Källa: TradingEconomics
Sedan några veckor tillbaka ringer faktiskt alla varningsklockor igen. Börserna faller, obligationer i upplevt säkra ekonomier blir dyrare (dvs räntorna faller) och guld blir dyrare. Nivåerna är så här långt beskedliga men riktningen är glasklar.


Jag har för vår del ignorerat de här riskerna för jag har utgått från att sannolikheten för en negativ överraskning i Frankrike ändå är tillräckligt låg för att bara bevakas, inte agera på. Det här tycker jag förändrades med att Mélenchon på allvar kom in i bilden. Ett hot jag tycker media alldeles missat att rapportera om.

Nu ligger en kvartett oerhört nära varandra i franska valet och två av dem vore ordentligt skadliga. Det är sant utifrån mina politiska åsikter men det är det också i högsta grad utifrån hur de skulle påverka ekonomin och börsen.
Jag är inte ensam om att ha noterat omställningen från ökande till fallande riskvilja, som artikeln ovan visar. Däremot får jag känslan av att svenska medier drabbats av sagan om pojken som ropade varg så många gånger att till slut kom ingen när vargen verkligen kom.

Där skulle vi kunna vara nu. Alternativt är det tillräckligt många som har is i magen och räknar med att det Macron eller möjligen Fillon tar sig vidare till andra valomgången och där slår den eventuella populist (höger eller vänster) som tar sig vidare.

Det mina tankar rör sig kring just nu är det samma som det var när Brexitomröstningen rullade in. Har marknaden verkligen satt de här oddsen rätt?

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra – lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad! 



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 






2 kommentarer:

  1. En fråga från en person som är helt okunnig i makro. Vad är en soft brexit för något? Vad jag vet har May varit tydlig med att Storbritannien skall bli ett självständigt land. May söker väljarnas mandat för att genomföra detta vad jag förstått.

    Sedan kan det vara väl värt att fundera på vad som hände vid midsommartid ifjol. Framtiden är alltid svår att ha någon uppfattning om.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omfattande avtal med EU är väl det marknaden helst ser. Den riktiga rädslan är väl att det bara blir WTO-dealen. A propos förra sommaren har det ju inte hänt så mycket ännu, vilket väl visar att saker tar tid.

      Mer utifrån åsikter håller jag med dig (om jag uppfattar dig rätt) att det är bra att folkviljan att lämna EU snabbt och resolut accepteras. Hoppas Skottland också får chansen att styra sin framtid.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam