Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 20 december 2016

Trelleborg genom konjunkturskuggans dal?

Är det läge att investera cykliskt inför nästa år. I så fall riktat mot vilka marknader och länder? För det är nog inte helt enhetligt.

Källa: Trelleborg

Julstämning i läsekretsen


Det har flutit in flera nya bidrag till min insamling till SOS Barnbyar. Det är verkligen uppskattat! Bloggande och vloggande är något jag gör för att det är roligt och för kontakten det ger med er som läser och tittar. Jag har en vision om bloggandet som ett litet hörn av delningsekonomin, där det uppstår en massa bra genom att många samarbetar.

Det är av samma skäl som jag gick med i Shareville. Så delar du den tanken så bidra gärna. Det gör skillnad på flera sätt! Sedan har ni kanske märkt att jag numera har reklam efter inläggen. Jag har ju även ett samarbete med Nordnet. Jag tycker det där är ett bra sätt att få bloggandet och vloggandet att gå runt - förhoppningsvis stör det inte läsupplevelsen alltför mycket.

Idag är ämnet en fråga jag funderat mycket på är det läge att kliva in i cykliska kvalitetsbolag? Mer konkret är det ett bolag jag surrat kring flera gånger utan att få till det som jag tänkte koncentrera mig på - nämligen Trelleborg.

Poängen med gummipluppar

Källa: Trelleborg

Jag genuint älskar bolag som säljer viktiga men jämförelsevis billiga pryttlar som används i dyra mackapärer. Det gör bolag som Nolato, Hexpol och så Trelleborg. Deras gummiprodukter måste fungera med högsta kvalitet i andra produkter och produktion.

Däremot är inte traktordäck eller vibrationsdämpare syftet med jordbruk eller flygning utan bara förutsättningar för att de ska fungera. Trelleborg formulerar det sin verksamhet så här:
"We seal, damp and protect critical applications in demanding environments"
I den här typen av bolag är kvalitet den viktigaste frågan att hålla reda på. Så länge de kunderna får det de behöver är de inte alltför priskänsliga. Köpen står ändå bara för en liten del av den totala kostnaden. Ett extremt exempel på den här situationen finns i Vitrolife, vars krävs vid men vars produkter står för en bråkdel av kostnaden för IVF-behandlingar.

Det här får flera effekter för bolagen som kan leverera med kvalitet. En är att marginalerna ofta är stabila och till och med stigande i den utsträckning den egna produktionen kan effektiviseras. En annan är att kunderna köper det de behöver rakt av. Oftast direkt eller i en lågkonjunktur med lite längre intervaller.

Det gör att försäljningen oftast helt speglar konjunkturen i respektive bransch och på respektive geografisk marknad. Förstås en mycket trevlig egenskap för mig som, bland annat, väger in makrobedömingar i mina investeringar.

Det här ger möjligheten till ett något annorlunda sätt att fundera kring en investering. En metod jag bland annat med framgång använt i AQ Group och Bulten. Bedöm bolagets marknader och deras framtid, stäm av att det inte finns något strul i bolaget och kolla därefter att nuvarande pris är rimligt. Nästan motsatsen till klassisk bolagsvärdering, där som bekant bolaget står i centrum.

Läget i Trelleborg

Källa: Trelleborg

Trelleborg är ett av alla industribolag som haft svårt med tillväxten de senaste åren. Verksamheten har vuxit men det är genom förvärv. Organiskt har det sett tuffare ut. Förklaringen är att kundernas nyinvesteringar och i vissa fall förvaltning dragits ned i en bister industrikonjunktur, en riktigt trög jordbrukskonjunktur och en direkt usel marknad för allt som har med olja att göra. 

Notera dock att marginalerna utvecklats bra. Ett tecken på att det inte funnits någon större anledning för Trelleborg att priskonkurrera för att hålla marknadsandelar och volymer. Det är även ett tecken på ett väloptimerat kapacitetsutnyttjande. Det verkar inte ha blivit alltför mycket lediga resurser när efterfrågan inte räckt till. 

Vi har tidigare ägt Trelleborg och har bara positiva erfarenheter av bolaget. Däremot har jag inte till just det här inlägget kollat om det finns några varningsklockor att lyssna efter. Jag har helt enkelt förtroende för bolaget. När jag snabbt kollade igenom materialet från kapitalmarknadsdagen såg det mesta stabilt ut. En del såg möjligen till och med positivt ut, som att investeringsbehoven är på väg ned och att bolaget har en stabil ekonomi.

Geografiska marknader

Källa: Trelleborg

Som många andra svenska bolag är Trelleborg överviktade i sitt närområde, dvs. Västeuropa. Det har varit en tung marknad att ligga överviktad emot. Det framgår av bilderna nedan av hur inköpschefer inom tillverkning i olika delar av världen sett på tillvaron de senaste åren (obs att skalorna på höger- och vänsteraxlar har olika indelning).

Källa: TradingEconomics
Tittar man på kurvorna ovan är det i Europa där det går att se Trelleborgs tänkta utvecklingsmönster. Här finns tydliga tecken på en cyklisk vändning uppåt. Det är inte bara en fråga om grafer utan märks även i flera ekonomier. Spanien, Frankrike, Tyskland och så förstås Norden ser allt starkare ut. Visst finns det en hel del oro men den handlar mycket om bankerna.

Resten av världen då? Nja, det ser inte lika självklart ut. Kanske kan Trumponomics få fart på amerikansk industri men där ger numera dollarn en allt mer betydande motvind (som är en medvind för Europa). I Asien är Kina numera den viktigaste ekonomin, särskilt när det kommer till tillverkning. 

Där försöker staten hålla värdet på reminbin stabilt. Svårt och det ser ut som ett slag landet kan förlora. Det skulle i så fall, precis som i våras, ge en återställare som gynnar industrin. Mer långsiktigt ser dock inte problemen inte ut att lösa sig på länge.

För min del ser jag därför främst en uppsida i Trelleborg genom deras överviktning mot Europa. Fast omvänt ser jag ingen större, mer akut, nedsida på övriga geografiska marknader.

Produktmarknader

Källa: TradingEconomics
En mer övergripande titt på branschsammansättningen, ovan, ger en mer blandad bild. Bilindustrin i Europa går mycket bra och i Asien bra medan den amerikanska möjligheten är på väg mot och över konjunkturtoppen för den här gången. Jordbruk har haft det tungt och där kan det nog ta ett tag till innan någon riktig vändning syns. Flygindustrin har kanske inte heller en uppenbart stark nära framtid att blicka ut över.

För oljan borde det däremot börja märkas en vändning uppåt i efterfrågan på service och vissa investeringar. Infrastruktur kan få en knuff uppåt i USA och lär knappast tappa i resten av världen. När det gäller industrin generellt beror det så på vilken geografisk marknad vi pratar om.

Så netto? Ja, det ser väl rimligt välbalanserat ut och med viss uppsida. 


Värderingen då?

Källa: StockPiper
Slutligen några ord om förväntningar. Det ser väl inte så farligt ut. Baserat på vinsten tolv månader framåt värderas Trelleborg till p/e 15. Försäljningen förväntas öka och priset per förväntad försäljningskrona (p/s) för 2017 ligger på 1,6. Inte skrämmande högt det heller för ett bolag med rörelsemarginaler runt 13 procent och som det nu verkar åter en organisk tillväxt. Lägg till det en ok direktavkastning och det ringer inga varningsklockor för mig på det här nivåerna i Trelleborgs värdering. 

Min reflektion

Utan tvekan tycker jag att Trelleborg ser ut som ett intressant case föra att följa med, främst europeisk, konjunktur uppåt. Är den på väg dit då? Ja, det tror jag, trots allt. Ett visst stöd kanske även Trumponomics ger. I några av branscherna - som inom olja, delar av offentliga investeringar och generellt i industrin - verkar det inte heller omöjligt att investeringarna tar fart igen. Även om realräntorna kan visa sig vara luriga där.

Så vad landar jag i? Netto är jag helt klart intresserad. En grundtanke är att konjunkturen och bolagens vinster håller takten med de stigande räntorna. En annan att det inte händer något åt fel håll i Europa eller, just nu möjligen troligare, i Kina. 

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Kolla gärna in Sparskolan också. Där handlar det senaste inlägget om hur jag ser på Vitrolifeaktioens snabba rusning och ras.

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra - lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 



2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam