Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 25 december 2016

Hypebolagen 2017: har du något (kvar) att dölja?

Du är vad du tänker. Det ger en värld av nya affärer. Kanske är ett finskt techbolag nästa års vinnare. 



Den tänkande människan

Säkert kommer vi att minnas 2016 som året då vågen bröts och globaliseringen började rulla tillbaka. Hur långt och hur länge är skrivet i stjärnorna men att det tog stopp är svårt att säga emot. Trump, Putin, Brexiters och en hel massa andra exempel visar att årets ideologi blev nationalismen.

Fast kanske blir allt det där ändå bara krusningar på ytan? Det riktigt djupa trenderna rullar på ändå. Automatisering, genteknik och digitalisering drar alla världen vidare steg för steg i samma riktning. Utvecklingen ändrar tänkandet lika mycket som motsatsen. Det ger nya eller pånyttfödda ideologier men det förändrar också ekonomin och ger nya branscher och bolag chansen.

I förra årets julkrönika noterade jag att synen på "människan maskinen" som präglat våra tankar ända sedan Descartes var i upplösning. En mekanisk värld men ändå med en människa (eller gud) som operatör. Industrialiseringen med alla sin maskiner gjorde ändå ytterst människor till hyperproducenter och sedermera till hyperkonsumenter. Sömmerskan var en del av klädesplagget även om det sytts vid en symaskin.

Många japanska män har sedan andra världskriget varit en del av sitt bolag. Det har varit livstidsanställda produktionsresurser med åldersstyrda löner, långa arbetstider och ständigt med risken att förflyttas någon annanstans inom bolaget där deras produktion behövdes bättre. Frånvarande fäder kan man konstatera.

Du behöver bara vara

Det här synsättet håller på att förändras. Vi håller på att sära människan från maskinen igen. Det är en idévärld ur Star Trek som formas framför våra ögon. Människor behövs bara som medborgare och konsumenter, inte längre som producenter. Dessutom avgränsas människan alltmer till sin hjärna medan kroppen blir en del av våra tillhörigheter.

Självkörande bilar, robotrådgivare vid investeringar (eller för den delen indexfondernas framfart) och mobilbetalda drönarleveranser i Afrika. Allt har det varit ämnen på bloggen och vloggen i år. Allt är exempel på en tankefigur där maskinen inte längre behöver människan, inte annat än för att ha ett syfte.


För en maskin utan någon som behöver den är fortfarande samma plåthög som den alltid varit. Bilden av de tänkande maskinerna, terminators och robotar, förblir vår fantasi om den mänskliga maskinen. Skillnaden är att produktionen, på riktigt, har automatiserats. I år skrev jag bland annat om jordbrukslandskap utan människor. Traktorer kör ut på fältet, sår, skördar och kör säden till en silo för att sedan med självkörande lastbilar köras vidare till städerna där människorna bor.

Det är inte bara tillverkning och rostbälten det handlar om, utan egentligen all mänsklig interaktion. Allt fler tjänster försvinner de med. Den inspelade telefonrösten där du säger ditt ärende är ett bra exempel. Den allt kortare tiden som återstår till brevbärarens sista postrunda är ett annat exempel.

Forskningen visar att det kommer nya arbetsuppgifter för oss människor men de är alltså inte i det vi klassiskt sett som produktion. Det har jag också skrivit om under året. Det innebär dock en omställning som många har svårt att hinna med i.

För investeraren innebär det att många invanda bilder ändras. Vi handlar allt färre fysiska julklappar och vi köper alltmer på nätet. De här är trender som slår igenom i en takt som accelererar alltmer. Elektronikbranschen är i en branschkris medan turismen växer. Vår bild av modernitet förändras. Till och med modet förändras i grunden. Slipsen hänger runt allt färre halsar medan sportkläder är ett vardagsplagg allt högre upp i hierarkierna. Det är inte tillfälligt utan har redan pågått hela millenniet. Vi blir allt äldre och behöver allt mer, digitaliserad, omvårdnad.

Frågan är när historien senast var en så dålig guide för framtiden. Den här gången kanske det faktiskt är annorlunda, på ganska många sätt. Nästa jul kanske du inte köpt en enda julklapp i en fysisk HM-butik till exempel.

Du är dina data...

Så vad är vi istället? Om vi inte är maskiner. Det enkla svaret är konsumenter. Visst är det delvis så men inte enbart. För vi har redan det vi behöver. Fler telefoner, traktorer eller vad du vill säljs bara på tillväxtmarknader. I de mogna ekonomierna var det numera länge sedan som antalen stannade upp, ett annat av årets ämnen på bloggen.



Vi är något annat. Kanske formulerat som våra tankar eller som det numera kallas våra data. Immateriella tillgångar som musik och film växer. Content is king är en slogan i tiden. Vårt eget minne räcker inte heller till längre. Våra bilder, filmer, ritningar allt måste det sparas någonstans. Molnet är en av årets verkliga vinnare och där har en av bolagsvärldens klassiker hittat ett nytt hem. Microsoft är åter på väg att bli ett hett teknikbolag.

Källa: Gartner

...och dina data är inte dina

Minns ni när vi diskuterade om allting om oss hela tiden skulle vara tillgängligt för andra? Om det var rätt eller fel med kameraövervakning? Den tiden är förbi. Argumentet "om du inte har något att dölja" får du inga problem vann.

Numera tillhör allt vi gör det gemensamma molnet av tankar och används för att förstå vilka vi är och varför vi är så. En del är den klassiskt totalitära tanken att staten vet allt om sina medborgare.

I Kina pågår ett ambitiöst projekt att, via allt som digitalt registreras, poängsätta medborgarna. Poängen kan sedan användas vid kreditgivning, jobbansökningar, beskattning med mera. Det går förstås även att förhindra olämpliga politiska beteenden och att styra exempelvis vem som ska får visum.

Det låter kanske främmande? I år skrev jag bland annat om att försäkringsbolag numera är de hetaste du hittar inom high-tech. Betydligt hetare än exempelvis Fintech. Teknik för att samla in data om oss försäkrade, både via mätningar och våra sociala aktiviteter blir allt större.

Du är alltså alltid utvärderad och analyserad numera. I allt mindre utsträckning letar staten, bolagen och andra privatpersoner efter det du döljer. Det vi vill veta är inte om du har några hemligheter. Det kanske du kan få ha även i framtiden, åtminstone i demokratier. Det är nog inte hemligheter i dess egentliga bemärkelse men kanske förblir det en privatsak exempelvis vem du väljer att ha sex med.

I ett hav av data är det nog ändå inte så intressant vem som gjorde vad tillsammans med vem. Så länge du alltid svarar - "jajamensann, det är jag på bilden och det är min ensak varför jag bara har hatt på mig". Det är intressant för den som säljer hattar, ingen annan.

För det är ett missförstånd om Kina. Visst vill de bura in alla som är emot deras idéer. De klarar de av alldeles utmärkt med gamla ohederliga medel. Syftet med övervakningen är ett annat. De vill veta vad medborgarna vill. Den verkliga rädslan är att inte ha rätt innehåll i politiken. Hur arga är folk över smoggen i Peking till exempel?

Ett annat exempel i tiden är finska Walkbase, som säljer teknik för att kartlägga vad kunderna gör medan de är i butiken. Inte som kollektiv, utan  vad just du gör. Kombinera det med att du butiken får kolla din sökhistorik i utbyte mot att du använder deras nät eller appar. Plötsligt känns frågeformulär väldigt gammeldags.

För content is king, på riktigt och innehållet, det finns i ditt huvud. Det är därför finska techbolag åter är på väg att erövra världen och det är kanske framtiden för fysiska butiker behövs. För att studera oss kunder.

Vad gör vi? Vad tänker vi? Den som är bäst på att suga upp allt det och skicka in det i produktionsmaskinerna. Den är något på spåren.

God Jul

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Kolla gärna in Sparskolan också. Där är det senaste inlägget en läsarfråga om hur man kommer igång med investeringar.

Som vanligt vill jag också puffa för att om ni gillar det jag skriver och filmar och vill bidra till något bra - lägg en slant på min insamling till SOS Barnbyar. Det gör skillnad!

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 







9 kommentarer:

  1. Vad har jag missat med finska techbolag? Känner bara till F-Secure, men de analyserar inte kundbeteenden..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Walkbase är ett bolag som är specialiserade på det. Ännu så länge är det väl mest mindre bolag i tidiga utvecklingsfaser. Finns många duktiga tekniker i Finland!

      Radera
  2. Jag har nyss funderat kring att börja investera långsiktigt i wal-mart. Kanske får ta och tänka om kring den investeringen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl åtminstone en faktor i all handel numera.

      Radera
  3. Fantastiskt bra skrivet! Känns verkligen som du har fingret på pulsen i vår samtid.
    Det reflekteras kanske inte så mycket bland innehaven i din portfölj? ;) Men vad man tror om framtiden kanske är lite väl förhoppningsbaserat och riskfyllt för en stabil lågriskportfölj.
    Sjukt bra inlägg.

    Var investerar man bäst för lantbrukets automatisering?
    För robotbaserad och automatisk produktion? (som i Teslas Gigafactory)

    Redan köpt in mig i Microsoft (får ju Augmented Reality på köpet där), Tesla och funderar nu på Amazon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe... ja, jag kanske är lite för konservativ för att hänga med i våra egna investeringar. Jag vill ogärna vara med i första puckeln i hypekurvan, för jag behärskar inte tajmingen att kliva av i rätt tid. Perfekt för oss är en bit upp när det vänt upp igen, som VR och AR nu kanske.

      Vi har ju lite digitalisering via t.ex. Vitrolife och Cellavision men visst borde det finnas något rent teknikbolag i portföljen också. Jag hoppades också mycket på att Apple skulle fylla den här positionen men det har gått sådär.

      Bolag med spännande visioner för industri 4.0, automatiseringen, är t.ex. ABB och numera tyvärr uppköpta tyska bolaget Kuka. Även exempelvis Hexagon är med sina mätsystem intressanta. Vi har ägt men åtminstone just nu klivit av båda.

      Sedan skulle jag gärna ta in någon som är specialist på det här med informationshantering. Som Facebook, Amazon, någon leverantör inom försäkring eller något annat lite mindre. Har inte riktigt hittat tajmingen bara.

      När det gäller lantbruket tycker jag att Deere, som vi tidigare ägt, är ett fint bolag. De ligger långt framme med självkörande traktorer (kompletterade inlägget med youtubeklipp). Vet inte vilka de små snabba bolagen är i den branschen.

      Radera
  4. Förstår ingenting. Det enda jag får upp på Google handlar om handelsteknologi/finansteknologi. Var hittar man det i artikeln nämnda FinTech samt andra mindre/större finska teknikföretag (tex lovande hi-techföretag), som bedöms kunna blomma upp under 2016? Finns dessa att hitta ståendes i börslistan eller måste man söka efter dom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Menade under 2017. Då det gäller företag som bygger virtuell butikshopping finns Sportamore, kursen brände uppåt under hösten, verkar stabilt (ur en nybörjares små ögon).

      Radera
    2. Fintech är ett samlingsnamn för (ny) finansiell teknologi. Allt från Bitcoin till Klarna och Shareville ryms under det paraplyet.

      När det gäller butiker handlar inlägget om gammeldags fysiska inte sådana på nätet. Poängen är att de numera alltmer används för att studera exakt hur kunderna agerar. Finländska Walkbase är ett av bolagen som har teknologi för att koppla ihop vem du är, exakt vad du gör i affären och all din sökhistorik på nätet. Finns flera bolag i den nischen men jag har inte koll på om något är noterat.

      Radera

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam