Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 10 december 2016

Småspararguiden gör fondvalet lekande lätt – en #gillaentreprenörer

"Jag vill bara spara rätt och inte bli lurad – hur ska jag göra?" Ingen annan fråga jag får är så vanlig. Konstigt för det är verkligen inte svårt. Kanske behövs det indexfonder på recept.

En #gillaentreprenörer: spara billigare, enklare och bättre


Bättre sparande är en #gillaentreprenörer

Jag har en serie här på bloggen där jag skriver inlägg mer eller mindre i formen som annonser men utan att få betalt för tjänster jag gillar från entreprenörer som jag tycker är värda en puff. Skälet är att jag vet att det svåraste steget för bra idéer är att nå ut.

Min dröm är att få till en blogg som är invävd i delningsekonomin. Det är därför jag har serien #gillaentreprenörer. Jag har ju kommersiella samarbeten, främst med min partner Nordnet, som ett sätt att få betalt för det arbete jag lägger ned. Fast vill ni vara med och uppmuntra den digitala delningsekonomi, där vi bidrar med det vi kan på olika sätt och vill ge just mitt arbete här på bloggen en puff, så skänk gärna något till min insamling till SOS Barnbyar (som du hittar här).

Det gör skillnad – på flera plan!


Din guide i fonddjungeln

Dessutom tycker jag entreprenörer ska uppmärksammas för allt det hårda arbete de lägger ned och som i slutändan gör samhället bättre för oss alla. Det är dagens tjänst, Småspararguiden, ett utmärkt exempel på. Istället för att bara klaga på dyra banker och säljare som kallar sig rådgivare har de gjort något åt det. Här får du handfasta och gratis råd om ditt sparande. Alternativt kan du eller din arbetsgivare lägga några kronor på att få en genomgång av hur ett bra sparande ska vara utformat.

Det här med att få bort dåligt sparande och ibland skurkaktiga råd ligger mig varmt om hjärtat. Det var bland annat därför jag gjorde Sparskolan, där särskilt avsnitten Fixa Fondportföljen och Spara till pension handlar om precis det Småspararguiden arbetar med.

Det jag säger i den serien och upprepat ofta på bloggen är att alla andra investeringsval än index måste bevisas. Forskningen visar att det är svårt, särskilt för den som letar efter vinnarformler eller personer med en magisk förmåga att överavkasta. Det har jag också skrivit om i många inlägg, t.ex. i det här inlägget där jag plockar isär vår egen avkastning för att visa att den på intet sätt motbevisar den här tesen.

Fast varför sparar jag då själv aktivt i så fall? Svaret är att jag tror så genuint på marknadens effektiva prissättning, åtminstone på sikt, att jag inte är orolig för att till en låg förvaltningskostnad (0,2 procent om året) ha vårt eget sparande i egna val gjorda för att få bra riskspridning. Det jag vinner är en bra kontroll över vårt sparande och på marginalen möjligheten att genom att bearbeta fakta vara en del av den marknad som sätter priset på aktier.

Småspararguiden drar alltså resonemanget ett steg till. Mickla inte, utan gör som forskningen visat fungerar och välj billigt med bra riskspridning. Ett bra råd tycker jag!

Intervjun

Hej!

Vilket fantastiskt bra initiativ ni startat. Rådgivning till företag och privatpersoner för att undvika onödiga avgifter i sitt sparande. Billiga globala indexfonder är svaret ni ger på många frågor. Det känns lite som när doktorn skriver ut träning på recept. Det borde inte behövas men gör ändå en riktigt stor skillnad.

Det finns något lite humoristiskt i att få kryssa i frågorna man brukar få på banken och få följande som svar.

För att sedan klicka vidare och få rådet

Berätta vad är ert upplägg – vad är det för tjänst ni erbjuder privatpersoner?
Vi erbjuder två nivåer av tjänster. Den första nivån är våra digitala tjänster fond- och sparguiden som tillsvidare är gratis. I sparguiden svarar du på några enkla frågor och sedan berättar vi om vi tycker att du ska spara i aktier, på sparkonto eller amortera på bostadslånet. I fondguiden får du hjälp att hitta den aktiefond hos din bank vi tycker är bäst.

De flesta människor tycker att sparande och pensioner är tråkigt och svårt. Finansbranschen krånglar till saker i onödan för att driva kunderna i armarna på “rådgivare” som säljer på dem dyra skitprodukter. Vi tänker att våra användare säkert är smarta och välutbildade, men som vill lägga sin tid på annat. De vill ha enkla, tydliga och handfasta råd om vad de ska göra och vi har därför byggt våra tjänster därefter.

Vi tror att våra digitala guider räcker bra för de flesta, men för den som fortfarande är osäker eller som har en ovanligt komplicerad ekonomisk situation erbjuder vi även det vi kallar finansterapi. Det är som en psykolog eller terapeut - fast för ditt sparande. Via telefon eller Skype lättar vi på pensions- eller sparångesten för 480 kr och genomsnittssvensken sparar 1500 kr/år på några enkla tumregler.

Ni har ju både en sparguide och en fondguide. Det jag gillade skarpt är att ni baserat på sparmål och försäkringsbehov helt enkelt pekar ut den billigaste tjänsten med det frivilliga valet att den ska vara hållbar. Många andra, inklusive Morningstar, Konsumenternas.se och Privata Affärer tar med historisk avkastning när de sållar fram fonder. Hur ser ni på rådet att titta på historisk avkastning vid val av fonder?

Dålig historisk avkastning indikerar att en fond inte levererar det den ska i förhållande till sin avgift. Problemet är att motsvarande resonemang inte per automatik också innebär att bra historisk avkastning ger någon indikation på att det kommer fortsätta gå bra i framtiden. 

Frågan man måste ställa sig är om bra historisk avkastning beror på tur eller skicklighet, en utvärdering som är jättesvår för proffs och omöjlig för privatpersoner. Vår genomgång av studier på området visar att fonder som har gått bra historiskt inte ger någon medvind för framtiden. 

Det som spelar roll är avgifterna och hur stor del aktier man har. Branschen å andra sidan vill naturligtvis inte prata om avgifter och det är ju jätteenkelt att sälja fonder som gått bra historiskt för det är lätt att leda konsumenterna att tro att den finfina avkastningen kommer upprepas.

Det här är ju temat i flera delar av min Sparskola. Särskilt i avsnittet om fonder är jag riktigt sur. Det har blivit mycket bättre men fortfarande trollas det med siffror och framför allt är det många som spelar med historisk avkastning för att dölja att de har höga avgifter.

Det trots entydig forskning som visar att historiska resultat för fonder eller förvaltare inte ger någon guidning alls om framtiden, som bland annat Ekonomistas och Wall Street Journal visat. Det verkar inte riktigt bita på spararna vad tror ni det beror på?


Vi skall vara ärliga med att vi också har varit lättlurade sparare innan vi började jobba i finansbranschen och förstod vad som försiggår. Problemet ligger i att privatpersoner har ett kunskapsunderläge och ett naivt osunt förtroende för branschens säljare och “rådgivare”. 

Människor vill så gärna tro att det finns smarta sätt att slå marknaden eller att man får mer “värde” om man betalar en högre avgift. Dyrare restauranger har oftast godare mat men i fondvärlden är det tvärt om. Högre avgift ger lägre avkastning.

Vår familjeportfölj som vi handlar rätt friskt med (vi omsätter normalt hela kapitalet på ett år) har en total årlig förvaltningskostnad på 0,2 procent. Den har en bred sammansättning av innehav och lägre volatilitet än börsens. Är jag inte hemma då? Dessutom kunde jag ju pressa kostnaderna ännu mer om jag bara köpte och behöll aktier istället för att vara så glad i att handla dem. Det funkar väl lika bra som om jag istället valt en indexfond (vilket vi gjorde fram till 2012).


Vi tror att det är en utopi att folk skall sköta sitt vanliga jobb och samtidigt agera finansexpert och bygga egna långsiktiga väldiversifierade portföljer med direktinvesteringar i aktier. Det är inget fel att bygga själv om man vet vad man gör och håller nere kostnaderna och vi är inte ett dugg oroliga för er familjeportfölj.

Saken är att de flesta människor har varken tid eller lust att göra det du gör. Om man räknar in tiden det tar för en amatör att sköta en portfölj på din nivå så tror vi att man skulle bli rikare av att välja en indexfond och istället lägga tiden på att jobba extra med det man är bra på. Ser man aktiehandel som en kul hobby är det naturligtvis en annan historia.
Det stora problemet är att branschen blåser spararna på 13 miljarder kronor per år i orimliga fondavgifter men att det är för jobbigt att ta tag i saken. Steg ett för att ta sig ur detta är att sluta spara sina pengar hos storbanken och att välja fonder med låg avgift, vilket oftast innebär indexfonder. I framtiden hoppas vi att indexfondernas avgifter fortsätter pressas så att vi med gott samvete kan ligga kvar i de bekväma fonderna och låta någon annan sköta förvaltningen till minimal kostnad.

Ok, ja, min infallsvinkel är att jag får bättre överblick över vårt sparande genom att sköta det själv. Jag räknar med att vi landar på index på sikt, även om vi haft lite medvind. Så i princip håller jag med er.

Ni har även tjänster till arbetsgivare. Riktigt bra tycker jag. När jag arbetade med Sparskolan såg jag att det främst är två grupper som borde lägga mer tid på sparandet. Den ena är kvinnor, som ofta haft lägre lön och arbetat in mindre pension än männen. Den andra var småföretagare och andra som inte har tjänstepension. Vad kan ni göra för just de här båda grupperna – kvinnor och småföretagare?


Trots allt som har hänt så lever vi fortfarande med mycket diskriminering och tråkiga könsroller. Tyvärr anses aktiehandel manligt vilket håller kvinnor borta. Det vi försöker göra är att inte rikta in oss till män som redan hänger på Nordnet och Avanza. Vi har tagit fram en persona på vår typkund. Hon heter Miriam och är 35 år. Miriam är smart och välutbildad, men hon tycker att aktier och sparande är aptråkigt. 

När vi testar våra tjänster så försöker vi hitta Miriams i vår närhet och anpassa vår kommunikation och våra tjänster till henne. Ett exempel är att man i vår fondguide kan välja om man vill spara hållbart. Det har vi med för att vi upplevde att många “Miriams” vi pratade med efterfrågade just det.

Ett annat mer konkret exempel är att kvinnor tenderar att spara i för liten andel aktier/aktiefonder, vilket är förödande för långa placeringshorisonter som pensionssparandet oftast är. Det här bloggar vi ofta om och är den största anledningen varför arbetsgivare bör jobba intensivare med utbildning/information om tjänstepensionen.

Småföretagare är utsatta för att de saknar kollektivavtal och är mer riskbenägna i allmänhet. När man försöker starta en verksamhet eller kämpar för att hålla sig på fötter så är kanske inte pension och försäkringar högst upp på dagordningen. 

Här talar vi dessutom från egen erfarenhet! Ofta blir småföretagaren uppvaktad med erbjudanden från flera håll och är kanske i bakhuvudet orolig för att bli lurad. Vårt erbjudande är inte mycket annorlunda än det vi har till privatpersoner: enkel och oberoende vägledning kring sparande och försäkringar. Genom att digitalisera delar av jobbet och inte komplicera saker hoppas vi kunna få ned kostnaden så att även småföretagarna ser värdet i att betala ett arvode istället för gratis “rådgivning” som via avgifter urholkar pensionen.

Fast alla kan förstås spara smartare. Tänk dig en hissfärd med en främling på kanske en minut. Du blir igenkänd och får frågan. Vad är det viktigaste jag ska tänka på när jag sparar? Vad svarar du?


Spara INTE hos storbanken. Och om vi hinner säga mer på en minut är det att sätta hela pensionssparandet i en global aktiefond med låg avgift.

Ni är väldigt konkreta i era råd om val av bank och fond, som exemplet ovan visar. Blir inte bankerna arga på er? Ska man inte vara licensierad rådgivare?
Jorå, visst blir det lite dålig stämning när vi står bredvid bankfolk i våra t-shirtar med trycket: “Din personliga bankman är en säljare”. Men off the record brukar de flesta i finansbranschen hylla oss och att det behövs någon som rör om i grytan. 

Även många som jobbar på myndigheter gillar det vi gör och att vi säger saker som de kanske inte får. Andra muttrar över att vi inte har tillstånd för rådgivning och vi kallades nyligen för “shadow bankers” av VD:n på en stor förmedlarfirma. 

Vi är öppna med att vi rör oss i en gråzon men ska vi lyckas rädda konsumenterna från invanda dåliga mönster i en värld där andra rådgivare lever på provisioner behöver vi vara rebeller. Tyvärr ser lagstiftningen ut så att man för tillståndsmässig rådgivning måste ställa en massa krångliga frågor som vi inte tycker behövs. Vi kan därför helt enkelt inte ha en tillståndspliktig tjänst om vi vill att den ska vara enkel och lätt att använda. Våra digitala råd är därför allmänna och vid individuella möten ger vi inte råd om namngivna investeringar.

En annan fråga – vad tjänar ni pengar på?
Utöver enstaka konsultuppdrag eller finansterapisamtal kommer vår primära intjäning från den digitala tjänst vi säljer till arbetsgivare. Den används av företagets anställda som en förmån i anställningen för att få vägledning kring tjänstepensionen, försäkringarna och eventuell löneväxling. När de anställda slutfört vägledningen ser vi till att eventuella bytesärenden verkställs antingen digitalt eller i värsta fall med sedvanlig blankettkarusell. 

Det som utmärker oss är att vi är oberoende och att vi fokuserar hårt på att faktiskt få folk att ta sig hela vägen till en förändring istället för att ha en tjänst som ger bra råd, men som är så krånglig att nästan ingen orkar använda den

Ja, det är sjysst tycker jag. Nedlagd arbetstid istället för provision. Ett stort steg i rätt riktning. Hoppas fler hakar på det och att vi konsumenter förmår se att vi alltid får betala när vi köper något. På ett eller annat sätt.

Slutligen. Det här är ju en #gillaentreprenörer. Inlägg där jag i annonsform puffar för sådant jag gillar utan att ta betalt. Så kör på – vad är det starkaste skälet till att man ska välja att titta på och köpa tjänster från er?

När din personliga bankman och din “fristående” rådgivare är säljare erbjuder vi äkta oberoende vägledning som gör att dina sparpengar går till dig och inte till någon annans djupa fickor.
Som sagt – jag tycker ni har en riktig toppentjänst. Hoppas många läsare väljer att haka på ert julerbjudande. Jag har svårt att tänka mig en bättre julklapp!Tack Jacob för ditt fina initiativ med #gillaentreprenörer och att du tänkte på oss i det här sammanhanget! God jul!


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser 

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam