Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 24 oktober 2016

Så tror analytikerna om rapporterna + två justeringar i portföljen


Jag la ju om bloggarna häromveckan utifrån synpunkter från er läsare. Här på Molekylär Ekonomi kommer den framöver främst ligga analyser av ekonomin och olika bolag. Lite mer genomarbetade texter, som får ligga lite längre är tanken.

Allt om vår portfölj, en del smånyheter, läsarfrågor, lästips från andra bloggar, investeringsstrategi, bästa sparresurserna och en hel del annat har flyttat till Sparskolan. Innan alla hittat dit tänkte jag under en övergångsperiod ha lite puffar kvar här. Annars finns ju länkarna alltid i högerspalten för den som surfar via datorn.

Idag är det två aktuella länkar. En går till min nyhetskrönika på Nordnetbloggen. Där går jag idag igenom att raset i vinsterna kan vara över samt presenterar en hel uppsjö estimat från analytiker för olika bolag (bland annat Fingerprint och Apple). Den andra går till ett inlägg på Sparskolan där jag presenterar de justeringar vi gjort i vår portfölj idag.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser 

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

8 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag läser din blog dagligen, och jag tycker att det har blivit rörigare med två bloggar. Jag vill läsa det du skriver, och det vill jag göra på ett (1) ställe. Tänkte bara nämna det. Vet inte vad andra tycker.

    Tack för ditt arbete! Kul att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller också med.
      mvh Robin

      Radera
  2. Jag håller helt med.. Allt på ett ställe sedan får man sålla bäst man vill.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte så insatt i vilka möjligheter man har när man skapar blog:en, men är det möjligt att tagga inlägg?

    Jag tänker mig att allt postas i en blog, typ denna, och att inläggen även dyker upp på andra ställen. Videoklippen länkas till i en videoblog, inlägg för Sparskolan dyker upp där, osv. Kan det funka? Det ska vara samma instans av inlägget som nås från båda ställena så att kommentarer uppdateras på alla ställen.

    Bara ett förslag.

    SvaraRadera
  4. Tack för feedback! Jag lyssnar och funderar. Självklart ska det vara lätt att få överblick över allt, för den som vill det.

    Det jag ville åt med förändringen var att dela upp ytligt och djupt lite bättre. Det är av flera skäl.

    Ett är att jag vet att en del av läsarna har kommit in via sparskolan (filmerna) & Shareville. Dessutom finns det relativt många som gillar små inlägg och läsarfrågor.

    En annan del av bloggen är det nördiga, långa och på gränsen till obegripliga. Jag tycker det är jättekul att så många vill läsa rätt svåra (åtminstone från mitt perspektiv) texter. Ta inlägget om bolagens avkastningskrav har förändrats efter finanskrisen. Den typen av inlägg kan jag dels uppleva att de skrämmer bort en grupp läsare, dels dränks rätt snabbt när jag sedan skriver tre småinlägg.

    Min tanke är att inom kort göra ungefär som Fredrik skriver i sin andra kommentar. Alla inlägg finns samlade på Sparskolan. De längre/djupade är länkade hit. Där de får ligga ifred lite längre tid.

    Vad tycker ni om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det - ett tillägg. Jag ska inte sticka under stol med att det är viktigt att få till en struktur som får bra fart på insamlingen till SOS Barnbyar. Det känns lite viktigt att det är ett upplägg där det finns ett samspel mellan er som läser och mig. Hellre få men engagerade.

      Radera
  5. Hej Jacob,

    Jag föredrar helt klart det traditionella blogformatet, poster med datum i ett flöde. Jag har nästan inte varit inne på Sparskolan. Jag vill ha allt i ett och samma flöde, där det senaste är överst. Då kan jag läsa bloggen lite när jag vill. Jag kan titta in efter två timmar, och se att du minsann har postat något, och jag kan oxå vänta i någon dag, och då läser jag tills jag känner igen posterna som jag redan har läst.

    Jag tycker att det är meckigt nu. Jag har t.ex. inte sett en enda "tre snabba" sedan sidorna gjordes om. Tråkigt. Förut tittade jag på alla, ibland som repetition/komplement till den djupare analysen. Jag vill inte klicka runt. Jag gör det helt enkelt inte. Jag öppnar 15 flikar samtidigt, med tidningar, twitter, och bl.a. din blog. Sedan browsar jag igenom de flikarna med trackpad:en under tiden de bakgrundsladdar, och stänger varje flik med Cmd-W när jag läst. Jag klickar bara på sånt jag vill läsa, och vill inte browsa runt genom att klicka.

    Ang. reklamen så tycker jag att den tar för mycket plats, men det kanske reklam å andra sidan ska göra. Jag vet inte. Hur som helst så stör jag mig på den. Jag tycker att den blir för påträngande. Är den inte i varje post? Antagligen så vill man ge till ett visst ändamål, eller inte. Bara som feedback.

    Ta nu detta för vad det är, dvs mina åsikter. Det är din blog, och du har en enorm kunskap som ger mycket glädje! :)
    Mvh Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattar verkligen återkopplingen! Jag hoppas Molekylär Ekonomi även framöver kommer att stå på egna ben som en läsvärd blogg. Så du kan nog lugnt stanna här om du vill. Analyserna både om bolag och ekonomi kommer ju ligga i ett flöde här. Snart med länkar ut till andra inlägg inne i inlägg och inte som störande egna miniinlägg.

      Problemet jag har med att samla allt här är från läsarsynpunkt att det är så olika läsargrupper. Alla är inte lika begeistrade över de tyngre inläggen och jag vill gärna kunna bidra till även till lite bredare samtal.

      Från mitt perspektiv är det också ett problem att den här bloggen inte riktigt fungerar sett till interaktionen med er som läser. Jag vill inte fylla den med reklam och det kunde vara mer bidrag till min insamling till SOS Barnbyar. Den är helt enkelt rätt knepig att utveckla vidare. Mitt mål är att få till ett bloggande som antingen ideelt (SOS Barnbyar) eller kommersiellt "står på egna ben". Det gör inte den här bloggen, tyvärr.

      Det sagt - de långa nördiga inläggen har fortsatt sin plats!

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam