Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 3 oktober 2016

Börsen i veckan - jag missade nog 2 toppnyheter

Hoppsan - den här veckan missade jag nog veckans två viktigaste nyheter. Nåja, tar dem här istället.



Swing och miss i veckans nyhetssvep

På måndagar skriver jag en nyhetskrönika åt Nordnet. I och med att det är huvudinlägget kör jag lite lättsammare här.

Den här gången hade krönikan nyheter om ABB och Aftonbladets galna aktietips bland annat. Deutsche Bank har stor effekt på börsen även de närmaste dagarna, antagligen, och råvaror är alltid intressant. Den nyhet som jag tror var den mest relevanta var ändå risken för stagflation. Fast den var dåligt tajmad den här veckan.


Bättre utsikter för tillväxten

För den ena nyhet som nog egentligen borde varit med är att veckans inköpschefsindex klockade in alldeles utmärkt. Det stöder tesen att den underliggande trenden i världsekonomin ändå inte är nedåt utan att normaliseringen faktiskt fungerar. Det är ju det som ligger bakom bland annat tanken att vinsterna börjar stiga igen nästa år.

Helt klart en tydligt positiv blipp i ekonomin och för börsen.


Hard Brexit

Sedan har en lampa börjat blinka illrött och det är Brexit. Det var nog så att marknaden felaktigt trodde att britterna ändå inte skulle lämna EU mer än på pappret. När så lagförslaget att till en början omvandla EU-lag till brittisk och att söka om utträde i mars kom, då verkar sanningen ha börjat gå upp för många.

Det här blir en riktigt hård förhandling som i slutändan tar Storbritannien ut ur EU med en relation till unionen som ingen vet något om. Det här har lett flera företag till att inför investeringar exempelvis avkräva britterna ekonomiska garantier om att eventuella tullkostnader får staten stå för. Det har också börjat trycka ned pundet.

Det kan nog vara så att det här ändå i slutändan blir det tryck nedåt på tillväxten och börsen som många oroade sig för omröstningen. Blir det så följer det ett klassiskt mönster. Först för marknaden panik, sedan glömmer den helt och långt senare märker den att effekten kom och var klar och tydlig men däremot inte lika dramatisk och spridd som diskuterades.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



Bidra till en bättre värld och en glad bloggare

3 kommentarer:

  1. Jag kommenterar här istället för på topp fem-inlägget på nordnetbloggen - deras recaptcha ("jag är inte en robot"-rutan) är så effektiv att det inte går att kommentera på inlägg ens som människa!

    Din nummer fem, om aftonbladetnyheten, har jag funderat på - skulle man numer inte kunna hävda att nätmäklare och informationstillgången på internet osv har demokratiserat aktiehandeln så att fler av "den breda allmänheten" är intresserade av börsen även vid andra tillfällen i cykeln än just ända längst upp på toppen, innan kraschen? Det skulle ju i så fall urvattna den sortens varningssignaler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att prata här på hemmaplan :)

      Det låter rätt. Överhuvudtaget har hela det fenomen som även den här bloggen är en del av bidragit till att fler hakar på tidigare när börsen kommer igång. Kanske bra, så länge det inte leder till allt för mycket ytliga och oavsiktligt chansartade investeringar. Vet inte hur det är med det där. En del, som Lars, som kommenterar här och Småspararguiden som jag diskuterar med på Twitter är ju rätt övertygade om att all lättspridd information lockar människor fel.

      För min del tror jag mer på att de flesta kan tänka själva och att bättre informationsspridning, precis som du skriver bör göra gamla tiders varningssignaler obsoleta. Men vem vet. Kanske ska man kolla efter heta konton på Facebook eller Instagram numera?

      Radera
    2. @Pelle 2000

      Kan bara hålla med dig. Detta idiotiska jag är inte en robot pricka för alla rutor med butiksfasader gör en ilsken. Ett sanningens ord. Den blogg som man bekvämt kan skriva på är Aktiefokus, men den ligger lågt lägre än en sjunken båt. Jodå lättspridd information lockar människor fel.

      Lästips: Bloggaren Sparo om HM här meddelar signaturen Häst i Sydväst att han köpt HM för att jag gjort det. Vad han inte visste var att mitt investeringsbeslut baserades på det faktum att Kenny på Aktiefokus brukar handla sina lågpris jeans på HM. Duger HM åt honom duger det åt mig.

      On scratch

      Lars

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam