Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 7 oktober 2016

Läsarfråga tror jag på dipp på börsen?

Jag ligger ganska still med vår portfölj just nu. Varför då undrar en läsare? För att utnyttja volatiliteten i en period där börsen inte rör sig i någon tydlig riktning?


Oroar jag mig för börsen?

Hej!
Ser att du inte gjort så mycket köp eller handel på sista tiden. Vad känner du? Kan det bli en sättning i marknaden och avvaktar lite?
/Mhv David




Svag tillväxt men lågt förändringstyck


Nej, jag är i grunden neutral till börsen just nu. Det finns helt klart krafter som kan leda till en dipp. Inte minst är det oroande att efterfrågan, världshandel och investeringar förblir så låga, som IMF skriver om i sin senaste World Economic Outlook.

Titta på kurvan ovan och det är lätt att förstå begrepp som lower for longer när tillväxt diskuteras. Lägg till det att det finns ett tryck uppåt inflation och att det är inprisat stigande vinster på de flesta marknader. Då finns det utrymme för en dipp.



Å andra sidan finns det få riktigt starka triggers för en börsnedgång. Det uppenbara är ju amerikanska valet men om Clinton vinner ligger ett visst lättnadsrally kanske i korten. Om Trump vinner är hoten på längre sikt, om han går vidare med sin protektionism, stora men på medellång sikt är ju hans plan stora statliga stimulanser både genom skattesänkningar och utgiftshöjningar.

Det här i ett USA som mår på det hela taget rätt bra med låg arbetslöshet. Länge förklarades den av att de som lämnade arbetskraften under finanskrisen stegvis gav upp sitt jobbsökande. Nu har fler börjat leta jobb igen. Frågan är om inte mycket tyder på att USA tickar på möjligen är konjunkturtoppen passerad för deras del men nedgången känns ändå avlägsen.

Kina är ett långsiktigt men knappast ett kortsiktigt problem. Flera tillväxtländer ser snarare bra än dåliga ut.  Europa och Japan imponerar väl inte men om något ser ändå läget mer stabilt ut. Det som oroar är inflationen och kanske trots allt att effekterna av Brexit långsamt börjar spela ut i ekonomin. Möjligen kan oljan störa börsen också om den fortsätter vidare upp över 50 dollar.


Så varför ökar jag inte?

Då borde vi väl fylla på portföljen? En förklaring till att vi har, för oss höga, 15 procent i kontanter är att jag ungefär som i våras inte tycker det är nödvändigt att vara fullinvesterad. Det finns mycket som kan ge volatilitet, här är amerikanska valet ett uppenbart exempel. Pundet och bankerna är andra faktorer som kan störa mer än man tror. Det ligger även lite i korten att till slut händer något med kronan.

Grundtonen på börsen tror jag dock sätts av inflationen och räntorna just nu. Där kan det hända en del men jag är inte helt övertygad om att det blir någon verklig vändning.

Det finns helt enkelt många faktorer som talar för att det kan börja röra sig men få som tyder på trendbrott. I det läget har jag inget emot att ligga delvis likvid. Inte minst när vi är på väg in i en intressant rapportperiod.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



Bidra till en bättre värld och en glad bloggare

2 kommentarer:

  1. Hej! Detta kanske är en fråga som är bättre lämpad för min lärare, men vill veta din åsikt..

    Jag har nyss läst en kurs på universitetet angående riskhantering, och hur man kan använda olika dervatinstrument för att hedga sig. Vad jag nu undrar är nu i hur stor utsträckning bolag faktiskt tillämpar detta? Och hur anpassar du dig till det? Jag kan som ett exempel välja H&M, som jag vet att du har i din portfölj. Om de väljer att hedga bort stora delar av sin valutarisk (mot USD), skulle det innebära att deras resultat blev mer "stabilt". Detta är i sin tur högst relevant för oss investerare, som kanske väljer att köpa H&M på nuvarande nivåer för att vi tror att SEK kommer stärkas mot USD. Men om nu istället företaget hedgar bort denna risk, går vi miste om vår spekulativa syn/bet om att H&M kommer prestera väl framöver. Hur tänker du kring detta? (Hoppas inte att inlägget blev för rörigt, börjar bli sent nu på fredagskvällen).

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Det ser olika ut. De flesta bolag har ett avsnitt med riskhantering i sin årsredovisning och vissa i sina kvartalsrapporter. Där och ibland i löptexten brukar det framgå vilken exponering bolaget har t.ex. mot olika valutor.

    En invändning mot en hedge är att, ungefär som en försäkring, kan det ibland vara lönt att istället ta risken i egen räkning. Dessutom kan ju den informerade investeraren själv hedga sig om så önskas. Sedan kan det ibland vara lite lurigt att hedga sig mot valutarisker som ligger mer på intäktsssidan.

    Kända kostnader, säg inköp av olja, går ju men ta exemplet med Apple i Kina. Om yuanen blir billigare mot dollarn, ska Apple 1) då hedga sig, 2) höja priset eller 3) sänka marginalerna? Svaret är inte så givet.

    Jag uppfattar men där kanske andra läsare kan bidra med sin syn att det främst är när det är större avgränsade affärer eller som bolag gärna använder derivat. Risken är ju annars att t.ex. HM förvandlas från klädkedja till valutahandlare.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam