Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 10 oktober 2016

Börsen i veckan: nytt drag i investerar-SM

Vinsterna är den ena faktorn. Politiken den andra. Ratten är räntan. Ungefär så tror jag börsen styrs just nu.


Den här veckan tyckte jag nyhetskrönika åt Nordnet blev bra. Det är framför allt två ämnen jag själv tycker är riktigt spännande.

Jag följer som vanligt upp med några egna reflektioner här på bloggen (bra länkar finns i krönikan).

Vinsterna, vinsterna och vinsterna

Jut nu är det är ett på många sätt ganska rent läge på börsen i termer av att osäkerheten främst är avgränsad till två frågor.

Den första och i mitt tycke viktigaste är vad som händer med vinsterna och utsikterna framåt under rapportsäsongen. 

Den som tittar på jobbadata ser mer av samma som trend. För det är tjänster som fortsätter gå utmärkt medan råvaror och tillverkning fortsätter backa. Ska vi gissa på en repris av fallande organisk försäljning även i svenska verkstadsbolag.

Ska jag vara ärlig ser jag inte riktigt den vändning alla tror på där. Fast visst borde den ligga i luften. Vi får väl se om data kan stödja förväntningarna.

Det jag tror kommer driva aktier ett tag är om multiplarna ska upp eller ner. Där är vinstutsikterna ena halvan och räntan den andra. För min del känns alltså höstens aktieuppgång inte fel sett till ekonomin men obevisad.

Räntan då?

För räntekänsligt känns det lite tvärtom. Bank och fastighet har i Sverige och Usa fortfarande bra lönsamhet men rätt låga värderingar. Där är det flera intressanta rapporter främst från amerikanska banker i veckan. 

Min gissning i investerar-SM är att de överaskar uppåt. Mitt senaste drag är att satsa på Citigroup inför dess rapport i veckan. I vår riktiga portfölj har vi också kortsiktig övervikt mot bank.

Konbinationen hyggligt låg verksanhetsrisk men bra direktavkastning finns även i Castellum. Även här verkar ränteoron tynga mer än som kanske är befogat. Kortsiktigt intressant och det blir en spännande rapport att läsa.

Politik, politik och politik

Den andra risken just nu är all störande politik. Det kan man se som brus och tradinglägen. Min gissning är att det kan stämma för Usa medan riskerna i Storbritannien är mer verkliga. 

Är amerikanska valet avgjort nu? När Donald Trump verkar ha förlorat sitt eget partis förtroende? Jag tror inte det. Avgörandet hänger nog på två frgåor. 

Den ena är  väljarmobiliseringen och där kan Hillary Clintons (visserligen vacklande) stöd för finanssektorn och frihandel vara nog så viktig. 

Den andra är hur gruppen utbildade vita röstar. Här kan man ju tycka att Trump nu ställt till det för sig. Fast det är också en grupp som tenderar att rösta taktiskt och med plånboken. Så helt säker kan man inte vara.

Däremot är jag tveksam till om börsen mer än kortsiktigt skulle reagera så hårt på om Trump vann. Det skulle nog i så fall mer bli på den faktiska politiken. Om den vet vi fortfarande mycket lite, förutom att den skulle vara mycket expansiv.


Brexit är ett större problem



Nu är det drygt två år till vi ser vad Brexit blir. Den störande effekten av det stiger gradvis. Pundet ser exempelvis absolut inte stabilt ut. Det tycker jag är bra sammanfattat i nyhetssvepet från Economist, för övrigt en podd att lägga på lyssnarlistan.

Just nu följer utvecklingen faserna förnekelske-panik-lättnad-insikt rätt väl. Det jag uppfattar när jag lyssnar på diskussionen är ett läge där ingen, genuint, vet vad som kommer att hända. Det är sällan bra för marknaden.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Bidra till en bättre värld och en glad bloggare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam