Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 19 oktober 2016

Handelsbanken trivs bra i lågräntemiljön

Lägre räntor får oss att låna allt mer. Det är förklaringen bakom en stark rapport som marknaden ändå inte gillade.

Slog förväntningar men aktien backade

Handelsbanken rapporterade en kvartalsrapport som slog förväntningarna men efter en stark förmiddag backade ändå aktien. Orsakerna som angavs av analytiker var oro för utdelningen och något svaga siffror för Storbritannien.

Rätt eller fel? Det funderar jag på när jag under kvällen läst rapporten och tittat igenom en del övrigt material från Handelsbanken.

Förutom det här inlägget har jag ett nytt inlägg om investerar-SM på Sparskolan. Jag prickade en oljespekulation och nu finns möjligheten att jag vinner välgörenhetsgruppen. Håll tummarna och som sagt om ni gillar inläggen här på bloggen ge gärna ett bidrag till min insamling till SOS Barnbyar. Det droppar in en del. Det känns verkligen riktigt motiverande att skriva när det är resultatet!


Lite siffror

Källa: Handelsbanken
Rörelseresultatet blev 5691 miljoner kronor, ungefär som väntat. Ökningen beror på reavinstskatt när aktier i Industrivärden sålts.

Annars är faktiskt första anblicken av rapporten inte så imponerande. Jämfört med året innan backar både ränte- och provisionsnettot medan kostnaderna ökar.

En detalj som är intressant för fler än ägare av Handelsbanken är att utlåningen till hushållssektorn fortsätter i hög takt men att det även syns en ökning till företag.

Provisionsnettot tycker jag var något av en besvikelse. Fondförsäljningen går riktigt bra. Däremot gick betalningstjänsterna svagare, delvis är en strukturell nedgång när reglerna för interchangeavgifter mellan bankerna ändrats. Tradingverksamheten gick bra men lyste inte riktigt så starkt som jag hoppats.

Kreditförlusterna var fortsatt låga. Här och i kundnöjdhet  (som är hög på alla marknader) finns fortsatt två av bankens riktiga styrkor.

Däremot går det konservativt långsamt att sänka kostnaderna - främst genom att lägga ned kontor i Sverige. Just på den punkten finns likheter med HM:s situation. Nätet med fysiska kontor har varit konkurrensfördelen och är det delvis fortfarande men kostnaderna blir allt tyngre för dubbel distribution (fysisk och via nätet).


Det komplexa räntenettot




Justerat för valutaeffekter ökade faktiskt
räntenettot 2 procent. Det här är en av nycklarna till rapporten.

Handelsbanken menar visserligen själva att de missgynnas av de fallande räntorna. I något som får ses som ett penningpolitiskt utspel varnar banken till och med Riksbanken för att fortsätta sänka räntan.

Den negativa effekten är stödet svagt för i rapporten. Utlåningen ökar på alla marknader och täcker mer än väl pressen på marginalerna.

I bilagan till rapporten finns en intressant graf som visar att avkastningen på eget kapital, när 10-årsräntan dragits av i princip varit konstant under många år.

Det verkar därför rimligare, som jag var inne på vid förra rapporten, att hotet snarare är krympande volymer om räntorna stiger. För skillnaden mot en vanlig period med räntehöjningar är att nu har vi redan högkonjunktur.


Enkelt uttryckt är bank som vilken butik som helst. Det är volym och lönsamhet som räknas. En styrka i den här rapporten var hur bra Handelsbanken fortfarande går. Däremot är det ett verkligt frågetecken vad som ska driva värdet på sikt. Åtminstone sett till den befintliga verksamheten.

Även här finns en likhet med HM. Handelsbanken blir allt mer beroende av sin utländska expansion om resultatet ska fortsätta uppåt.

Frågan om utdelningen

Finansinspektionen bedömer i årets kapitalutvärdering att Handelsbankens behov av kärnprimärkapital vid utgången av 2016 motsvarar en kärnprimärkapitalrelation på 21,1%

Nu var den 24,0 procent. Bra så, var min spontana känsla. Handelsbanken har också en täckning på 8 procent för det lägre kravet på 5 procent i Basel-1

Det är klart det sticker i ögonen att det är oro för kapitaliseringen som gör att insättningar till Oktogonen inte görs. Samtidigt finns lönsamheten och inget banken säger talar explicit mot en höjd utdelning.


Min reflektion 

Jag oroar mig inte för utdelningsfrågan. Dessutom tycker jag rapporten befäste bilden av en välskött och lönsam bank. För min del tror jag det bästa för aktien vore ett fortsatt lågt men kanske inte ultralätt ränteläge. Där finns en möjlighet till en multipelexpansion.

Däremot är det en tydlig risk att högre räntor, särskilt om de drivs av inflation inte konjunktur, skulle kunna vara negativt för aktien.

Så vad landat jag i? För vår del är jag neutral till vårt innehav. Åtminstone kortsiktigt har jag inga planer varken att öka eller minska.


3 kommentarer:

  1. Tack för en bra sammanfattning. Ser fram emot en kommentar avseende uthålligheten i utdelningarna. Hade personligen också uppskattat ett inlägg avseende de olika kapitalkraven/riskviktningar i relation till de svenska bankernas nuvarande kapitalnivåer- men det kanske redan existerar? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har snuddat vid ämnet flera gånger och bland annat tittat på att svenska banker i snitt har gott om kapital när deras egna riskvikter används men relativt lite när måttet är faktiskt eget kapital. Det kan ju vara rimligt för en bank men knappast för ett banksystem. Hittade dock inte länken just nu. Vore kul att plocka upp den tråden igen. Vi får som om tiden finns.

      Bra skrivet om Bettson, jag har funderat i samma banor.
      https://skrivarkiv.wordpress.com/2016/10/18/betsson-medvetet-daligt-q2/

      Radera
  2. Då skall jag ta och gräva lite i arkivet helt enkelt :)

    Att det här med kapitaliseringen är högst beroende av riskviktningen blir väldigt tydligt när man som bankamatör försöker grotta sig ned i redovisningen. För de norska banker jag investerat i presenteras vanligen minst tre olika nivåer kapitalkrav - med ett förbehåll om att ett fjärde kravnivå, individuell per bank, snart skall kommuniceras av norsk myndighet/finansinspektion... Inte helt lätt att hänga med, även om man är hyfsat van vid att gräva i noter.

    Tack! Att öka i Betsson innan rapporten var ett avvägt bet (pun intended) på människans lite sämre (eller bara cyniska) sidor.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam