Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 8 oktober 2016

Bloggen framöver - hur vill ni ha det?

Dags för en ny översyn av bloggandet. Förra gången ledde era tankar vidare till filmerna med Sparskolan - vad blir det den här gången.


Förändringens vindar

Förra gången jag tittade över bloggandet blev Sparskolan ett av resultaten. Det var med hjälp av alla som läser, så nu slänger jag ut en ny fråga - hur vill ni ha det?

Det är rätt mycket på gång på Sparskolan, bland annat sidor med länkar och beskrivningar av alla sparresurser jag använder (typ Börsdata). Här har det också, kanske mer diskret, hänt en del. Exempelvis hittar ni numera en rolig app från OECD om ni scrollar ned på sidan och läser via datorn. På YouTube har jag jobbat med formen på 3 snabba. För att nämna några exempel.

Jag har alltså arbetat en hel del med formen ett tag. Det är ju ganska olika innehåll och jag skriver och filmar via flera olika kanaler. Det är kul att experimentera men det blir också efter ett tag lite rörigt. Just nu är kanalerna den här bloggen, Sparskolan, vår familjeblogg Vårt slimmade liv, YouTube, Facebook, Twitter, Shareville samt krönikorna i Nordnets veckobrev och Värdepappret.

Jag har också lagt om reklamen på sidorna, så att det jag tycker är viktigast - insamlingen till SOS Barnbyar - får mest plats. Det kanske överraskar att jag framhåller den framför t.ex. samarbetet med Nordnet men det kommersiella (som är små summor) handlar för mig om att se en effekt av det jag gör. Det finns alltid en risk att det blir lite trist att producera innehåll utan annan respons än besöksstatistiken.

Nu har jag tur som har en mycket trevlig läse- och tittarkrets men ändå. Det är en givande känsla när det man gör leder till något och utan jämförelse allra roligast om det blir för något som är viktigt. Så stötta gärna. Det gör mig verkligen genuint glad även med småsummor och det ökar lusten att fortsätta blogga mycket mer än man kanske tror!

Några funderingar

När jag följer hur ni läser och tittar är det flera saker jag funderar på. En är om ni hellre skulle se en vlogg. Många bloggar på andra områden har ju tagit det steget. Det tar längre tid att filma än att skriva men det är helt realistiskt med ett veckoprogram på 20-30 minuter plus 3 snabba. Det skulle i så fall inte bli så snyggt producerat som Sparskolan utan skulle mer se ut som 3 snabba men filmat med en riktig kamera. Det skulle dock antagligen ta ungefär den tid jag har att lägga på den här hobbyn.

Överhuvudtaget - hur vill ni ha balansen mellan skrivet, talat och filmat material? Är en podd intressant eller känns det lite passé? Föredrar ni långa skrivna analyser eller korta texter? Gillar ni de dagliga uppdateringarna eller saknar ni de lite längre mer genomarbetade texterna?

En annan sak jag funderar på är hur och om materialet ska delas upp. Jag delade av privatekonomin till vår familjeblogg för jag märkte att det blev lite udda att blanda frågor om kostnader för en tvåbarnsfamilj med närläsningar av makrostatistik. Jag funderar lite på att flytta allt utom långa analyser från den här bloggen till Sparskolan. Ett annat alternativ är att ha allt där.

Vad tycker ni? Är det bra eller dåligt att materialet är uppdelat? Det är förstås en egen fråga - vad vill ni läsa om? Vad vill ni se mer eller mindre av? Egentligen är alla funderingar värdefulla. Det gäller även reklam - jag vill som sagt lägga upp det så att det finns någon form av respons från läse- och tittarkretsen - men formen är inte så mycket. Känns den sjysst upplag nu? Är det något som stör?

Som sagt - jag uppskattar verkligen all feedback. Vi får väl se vad den leder till den här gången.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!



Bidra till en bättre värld och en glad bloggare

25 kommentarer:

  1. Mycket hellre poddet än mer video! Man får med in princip samma innehåll men kan lyssna även vid andra tillfällen, då man lagar mat, cyklar till jobbet etc.
    Används video ska det vara för att det tillför ngt extra utöver poddar ttycker jag, tex en oumbärlig graf. :)

    Eftersom det är en ganska stort flöde (vilket gillas!) tycker jag att en blogg är att föredra franske att knixa in allt i sparskolan. Kanske att vissa av de intressantaste sakerna kan synas i bägge, tex aktie- och marknadsanalyser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det jag funderar på med poddradio vs vlogg är att det går ju att lyssna även på bloggen och bara titta till när det är någon graf.

      Många bra inspel i din riktning dock, så det är noterat!

      Radera
  2. Hej,
    Podd är bra för man kan lyssna då man åker bil. Jag gillar tex fondpodden och kretidpodden tror kag de heter för att de går in djupt på vissa ämnen.

    I bloggen och podden skulle jgag även vilja se djupare analyser av enskilda bolag. På djupet inte bara siffermässigt utan speciellt hur kultur, ledning och ägare är. Jag tror det påverkar bolag väldigt mycket på lång sikt. Men även produkter och konkurrenter och branschen i allmänhet. Investering på lååång sikt med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med om att en bredare ansats är bra. Jag är mån om att ha underlagt för det jag skriver. Det kan vara svårt för de mjukare faktorerna. Det äräcker lätt att det blir allmänt tyckande.

      Hur som helst, ska se vad jag kan utveckla.

      Radera
  3. Hej!
    De två formaten jag konsumerar är uteslutande blogg och podd. Som Glasnost och Marcus skriver så ger en podd mervärde åt en tidigare outnyttjad tid, ex bilkörning, matlagning. Personligen gillar jag när en podd är åtminstone 20 minuter, vilket kan vara ganska mastigt att producera.

    En bloggtext är på många sätt det ultimata. Den kan vara både lång och kort. Man kan alltid hitta en lucka att läsa dom. Och man kan läsa dom överallt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är inte så farligt att producera poddradio men det är väldigt svårt att hålla detummarna tiger när det blir lite längre. Inte minst när man är själv bakom micken eller framför kameran.

      Radera
  4. Hej! Läser bara bloggen och Youtube-3snabba, men mkt bra blogg. Gillar 3 snabba samt den internationella utblicken. Brukar aldrig kommentera, men tänkte ändå skriva att jag tycker bloggen är riktigt bra. Lycka till. Mvh Robin

    SvaraRadera
  5. Uppdelning av bloggar är en bra idé, för mig småbarnsförälder är det guld värt att gå in på ena bloggen för familjeekonomin och när makroekonomi står på agendan kollar man där. En tredje är dina analyser när tid finns för sånt. Fortsätt med dina vloggar men pod är som ovan skriver aldrig fel heller. Men 20-30 minuter blogg tror jag inte jag skulle kika på, då hellre pod.
    Mvh Cykelnörd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är ungefär så jag tänker. Rätt kul att många delas upp i antingen långa texter eller små korta stick i text, poddradio eller vlogg.

      Radera
  6. Hej, jag kollar på 3 snabba och läser bloggen dagligen. Det är en fantastisk blandning av inlägg som nästan alla är superintressanta. Din goda kunskap, skrivförmåga och känsla för att välja ut aktuella och intressanta ämnen är på topp! Fortsätt så!

    SvaraRadera
  7. Formatet med 3 snabba är jättebra. Ditt initiativ med SOS Barnbyar är värd beröm. Just välgörenhet är för övrigt ett intressant ämne som det skrivs för lite om. Vilka välgörenhetsorganisationer kan man egentligen lita på att pengarna inte bara försvinner i löner till administratörer och andra omkostnader?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är intressant med välgörenhet och alla försök att göra världen bättre. Det är ju inte så lätt. Det kan bli lite som med bilar. Alla miljövänligandra drivmedel har sina baksidor, så till slut kör man ändå runt i en bensindriven stor SUV.

      Radera
  8. Jag föredrar att läsa framför att lyssna mest för att det går betydligt snabbare och det sker på mitt villkor. Vill jag stanna till och läsa om så gör jag det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, där är väl disposition A och O tror jag.

      Radera
  9. Hej, tack för att du driver din blogg.

    Tycker absolut att du ska fortsätta med dina analyser av samband och utfall ivärldsekonomin. Har inte hittat någon annan blogg som gör det. Jag har alltid tyckt att det är intressant att titta på samband av politik, historia, religion, samhällskunskap, krig och ekonomi och hur det påverkar vartannat och i förlängningen vår ekonomiska vardag. Vi lever i en intressant tid med ökad datorisering, digitalisering och robotanvändning som kommer att förändra vår arbetsvardag.

    Gillar att läsa så skrivna articklar passar mig.

    Mvh Aktiefiskarn

    SvaraRadera
  10. Hej! Jag föredrar, och uppskattar mycket, bloggen. Din blog är med i min lista av 10-15 ekonomirelaterade siter som jag går in på varje dag. För min del så blir det helt enkelt oftare av att jag läser än lyssnar, det går oftast hitta några minuter då och då under en dag att läsa. Angående innehållet på bloggen så hoppas jag att du fortsätter precis som innan, dvs. kommentarer och förklaringar kring makronyheter kombinerat med bransch/bolagskommentarer. Särskilt makronyheterna ser jag ingen som gör så bra och intressant som du. Tack för din ihärdighet och entusiasm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det kanske är så att ska jag bidra till helheten på nätet är det just makrokopplingar till börsen som är detill mest särpräglade.

      Radera
  11. Läser nästan bara bloggar, nån pod här och där däremot video startar jag inte ens.

    SvaraRadera
  12. Hej! blogg (text) är helt klart bäst. Podd är ett bra sätt för informationsinhämtning när man är på gående fot eller motionerar. Video är som redan sagts endast bättre när det visuella utnyttjas för att tillföra extra info, annars får det anses vara lite onödigt tidskrävande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var många som tyckte lika kring det där med vlogg. Bra medskick.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam