Källa: Börsdata |
Det var en händelselös rapport för världens vinstrikaste bolag. Det är som Wall Street Jounran konstaterar att "Apple Pins Hopes on iPhone Revival". Sjuan, som ersatte den inte helt lyckade Iphone 6S, lanserades precis i slutet av det brutna räkenskapsårets sista kvartal. Ledningen pekar på att telefonen är en succé men att försäljningen bromsas av tomma lager.
JUST IN: This is how many devices Apple shipped in the last quarter. https://t.co/SS9DJZ6U1L pic.twitter.com/nPDUSPbwH4— CNBC Now (@CNBCnow) 25 oktober 2016
Det är svårt att syna men allmänt brukar jag ha inställningen att lita på ledningen i bolag som tidigare inte svikit. Apple har varit sakliga i sin kommunikation genom åren, så kanske är det så. Det är dock helt klart att något behöver hända. Nu föll för första gången på 15 år försäljning och vinst både jämfört med föregående års sista kvartal och för helåret.
Samtidigt saknas det inte varningstecken, som är mer strukturella. På den för Apple mycket viktiga kinesiska marknaden backade bolaget 30 procent i och för sig jämfört med starka försäljningssiffror förra året. Nu har dock runt 80-90 procent av målgruppen där redan en smartphone, så frågan är om tillväxttalen där avstanna. Särskilt som dollarn är stark och det finns en stark trend att köpa kinesiskt i Kina (det är inte bara Donald Trump som är protektionistisk).
Indien skulle vara räddningen men där är gruppen som har råd att köpa mindre och inte lika köpstark. Det har gått bra för Apple men ännu bättre för billigare kinesiska konkurrenter. På mogna marknader är kundtrohet, utbytescykeln och marginalerna de viktigaste. Den första är fortsatt Apples styrka medan de andra utvecklas svagt.
Ljuspunkten är bolagets lönsamma tjänsteutbud - det fortsätter att utvecklas väl och det finns förhoppningar om att på sikt blir det viktiga måttet intäkt per kund (ARPU) - "Apple shifts focus to services business" (FT). Där är vi dock inte på långa vägar. 63 procent av intäkterna kommer fortfarande från telefonerna. Lägg till det datorer. smarta klockor och annan hårdvara som också har det motigt och bilden, så finns det en del utmaningar att sig an.
15-20 miljoner telefoner fördelas på konkurrenter efter Notefsg brann inne. Vinnare? Kinesiskt verkar det.— Gottodix (@Gottodix) 26 oktober 2016
https://t.co/SIAQ8PAFir via @FT
Uppsida då? Ja, för det första är Apple fortfarande ett oerhört lönsamt bolag. Dessutom var det förstås en vinstlott att konkurrenten Samsungs nya Notemodell bokstavligen brann upp. Tyvärr var det inget Apple stod redo att kamma hem vinsterna av - "Supply shortages keep Apple and Google from luring Samsung buyers". Istället var det även här de kinesiska märkena som stod som vinnare.
Marknaden tvekar men tror på Apple
Sammantaget blev rapporten ännu en besvikelse - "Apple falls 4% as outlook draws mixed reviews". Marknaden har haft stort tålamod med Apple, baserat på ledningens historiska förmåga att leverera nya produkter. Nu hade aktien stigit ordentligt på förväntningar främst om att Iphone7 ska bli en stor framgång.
En tydlig besvikelse syntes i kommentarerna både kring utfallet och guidningen framåt. En sammanfattning skulle kunna vara - hur länge ska vi vänta? Netto är det dock långt ifrån en marknad som har gett upp. Multiplarna har höjts i takt med att vinsterna fallit. Det kan spontant verka lågt med ett p/e-tal på 14 men faktum är, som framgår i grafen från Börsdata är det där en hårdvaruförsäljare som Apple normalt ligger. Ett sätt att förklara det är att marknaden lärde sig en del av genomklappningen i Nokia och innan det Ericssons telefonförsäljning.
Min reflektion
Det är inte utan att tankarna vandrar till diskussionen om HM. Ytligt sett har båda bolagen fallande lönsamhet och organisk försäljning samt kan få allt svårare att upprätthålla sin tillväxt på en mer mättad marknad. I Apples fall finns en teknikmättnad medan det i HM:s finns ett tekniskt skifte till en ny distributionsform. Båda har lett till marknader - telefoner och kläder - som liksom så mycket annat har högre utbud än efterfrågan. Fallande marginaler syns också i båda branscherna och båda bolagen har fått se sin historiskt fina lönsamhet pressas.Det har får allt fler att ifrågasätta bolagen. Den som läser på ser dock att båda bolagsledningarna är mycket väl medvetna om utmaningarna. Det har också vidtagit många åtgärder för att vara rustade att möta förändringarna. I Apple är det numera nedskalade projektet att bygga en bil ett exempel.
Den riktigt svåra frågan i den här typen av investeringar, vi har både HM och Apple, är att fundera kring hur uthållig man ska vara. Den tanken har jag inte landat i ännu. När jag gör det hittar du det som vanligt i inläggen om portföljen som återfinns på Sparskolan eller för den som vill på Shareville.
Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här
Guidningen framåt kan man väl ändå inte kalla en besvikelse. Apple guidade för rekordkvartal och har i princip alltid prickat guidningen. Vill också framhålla att börskursen faktiskt gått upp ordentligt före rappoorten så en liten rekyl är väl inte nän enorm besvikelse. Stabilt bolag. Tack annars för din fina ekonomiblogg. Väldigt läsvärd o lärorik! Mvh
SvaraRaderaJag refererade analytikerna när jag skrev att det var en besvikelse. Aktien hade ju som du skriver redan gått upp en senaste tiden, så det var mot högre förväntningar reaktionen ska ställas.
RaderaJag tycker Apple brukar guida sjysst, som jag skriver, men faktum är att i år har de missat. Särskilt q2 var en besvikelse.
Sedan trodde en del analytiker inte på Apple den här gången. De menade att försäljningssiffrorna, givet Samsungs problem & trots laherproblemen, var för svaga. Det kan man ju tycka olika om.
Det jag tycker den här rapporten visar är att precis som i HM börjar marknadens tålamod tryta.
Anders....
SvaraRaderaDet kan inte vara så att Apple hade sjukt bra timing att Samsungs nylanserade julklappstelefon råkade skapa både bränder och panik i flygplan och att guidningen därför blev extra positiv? Hade jag vart konspiratorisk av mig hade jag nog kunnat hitta på ett antal spännande teorier kring den timingen, största konkurrenten (väl?), påpassligt nog ur vägen i årets bästa kvartal vad gäller försäljning just när Apple för första gången stöter på allvarliga problem på mobilsidan.
Eller vad säger du Gottodix :) Något för Liza Marklund eller Josefsson att spinna vidare på haha!
Var bara tvungen att släppa min teori nånstans hehe.
Vinnarna finns ju i Kina inte i Cupertino. Så skulle du skriva en deckare vore nästa kapitel att Apple fick problem...
RaderaMer allvarligt talat så var det ju jakten på en förbättring konsumenter bryr sig om (längre batteritid) som fick Samsung att chansa. Det visar grundproblemet att telefoner är på väg tillbaka till att vara en mängd- inte lyxpryl. Datorer är redan där.