Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 9 juni 2016

Långt ifrån säkert ComHems köp av Boxer går igenom

Nej, det är inte klart att Com Hem får köpa Boxer. Tvärtom. Det finns många fler regelhinder än dagens nyhetsflöde visade.


Födda optimister

Inget problem - det här går igenom, menade ComHems VD efter köpet av Boxer. Det främsta argumentet är att i tidigare avgöranden har ComHems lägenhetskunder ansetts vara på olika marknader - "ComHem köper Boxer för 1,5 miljarder kronor" (DN). Det är ett dåligt argument.


Det var ett tag sedan men jag har varit delaktig i konkurrensmål både i Stockholm och Bryssel. En första erfarenhet från de åren - som investerare bör man vara mycket försiktig med att lyssna på de inblandade bolagens resonemang i myndighetsfrågor. Det är en blandning av ett försök att vinna bilden av att affären bör gå igenom (för att hindra motstånd både från myndigheter och andra), en ofta felinformerade bild om riskerna från banker och advokater samt helt enkelt en alldeles vanlig optimism.

Jag menar på intet sätt att bolagen skulle agera fel. Regelverken är oftast en blind fläck för dem. Nästan aldrig under mina år inom konkurrensfrågor hände det att parterna vars affär stoppades eller som fälldes för konkurrensbrott själva såg faran för en den körde över dem som ett godståg. Ska jag ha någon mild kritik är det mot media, som ofta gör som DN och svenskan ovan och helt enkelt skriver om bolagens pressmeddelanden. Det hade räckt med att lyfta luren och ringa valfri advokatfirma i stan eller någon av de professorer som finns inom konkurrensrätt. Där hade journalisten fått ett pratminus som sa emot och en alldeles utmärkt nyhet att skriva.

De gjorde inte media på min tid heller. Senast i höstas tänkte jag på hur lite som ändrats. Electrolux hade underliga förhoppningar vid köpet av GE:s vitvaraor om en överenskommelse med amerikanska justitiedepartementet. Det trots att rättegången var i full sving och gick alldeles utmärkt för myndigheten. Jag skrev om det bland annat i "Marknaden blundade för att Electrolux affär redan var körd".

När jag tittar på den här affären ser den minst sagt svår ut att få igenom.

Reklam: kom igång med ett smartare sparande - tillsammans

Några missförstånd

Även om en del ändrat sig tror jag mina baskunskaper i ämnet fortfarande är relevanta. Detta sagt som en försiktig disclaimer att jag inte kollat upp specifikt vad som gäller i det här målet.

Jag kollade snabbt det senaste årens avgöranden inom EU och visst är det vanligt att olika förändringar i kabeltevelandskapet går igenom. Det är dock inte självklart som ett av de senaste årens större förvärvsprövningar visar "Comcast says it's over: It won't try to merge with Time Warner Cable" (CNN Money). Den kommer från USA men även om det finns skillnader så är likheterna större i rättstillämpningen inom konkurrensrätt.

Skälen att Comcast 2014 avbröt köpet av Time Warner var myndigheternas kritik (det gick aldrig till beslut) både kring den förhandlingsstyrka den nya spelaren skulle få mot innehållsleverantörer och den indirekta effekten på konkurrenstrycket av att samla så många abonnenter på en hand. Särskilt viktigt var effekten på potentiell konkurrens när fiber skulle byggas ut. För om förvärvet hade gått igenom, så hade det nybildade bolaget haft ett stort försteg på en marknad som myndigheterna var måna om att den skulle få bra konkurrens.

Precis som i Europa och Sverige pågick och pågår fortfarande en intensiv diskussion om nätneutralitet. I och med att det inte varit så lätt att landa de regelverken har konkurrensmyndigheterna fått kliva in istället för tillsynsmyndigheter som PTS i Sverige. Det är med andra ord en prioriterad konkurrensrättslig fråga att inte klanta bort konkurrensen om uppkoppling och media till hushåll.

Marknadsavgränsningen Com Hem pekar fungerar som ett argument och är säkert den som skrivits in i ansökan till Konkurrensverket. Däremot är inte tidigare gjorda marknadsavgränsningar inte bindande. Tvärtom är det konkurrenstrycket, den aktuella händelsen och förändringen som den leder till som är i centrum.

När Com Hem säger att Boxer inte anses vara på samma marknad, gissar jag att de hänvisar till ärenden där myndigheter sagt att det inte är helt utbytbart alternativ för en person med kabelteve i lägenhet att istället välja boxer. Nu är situationen den omvända - är Com Hem en konkurrent eller potentiell konkurrent till Boxer på villamarknaden? Ja visst, självklart.

Det läggs fiber i hög takt även i villaområden. Hur påverkas den konkurrensen om Com Hem har kunderna från början. Det är precis det argumentet som var aktuellt i Comcastmålet. Där var det även ett argument att antalet abonnenter samlade på en hand gav en marknadsmakt mot innehållsleverantörerna som ökade möjligheten att höja priserna mot kunderna. Med andra ord det som är affärsmodellen i alla kabeltevebolag.

Sedan är det lätt att höra argumentet att strömmad teve slår ut kabel. För det första kommer myndigheterna hävda att de tär precis den förändringen som den här affären kan förhindra. För det andra är det inte i sig ett argument att framtiden för Boxer ser dålig ut. Det är bara om bolaget är på väg i konkurs som det är ett argument. För min del tror jag, i det här fallet, att Com Hem är mycket väl medvetna om riskerna. Kostnaden för att testa är dock tillräckligt låg - för det är ju bara Boxers kunder som blir osäkra.

Är det alltså kört för affären? Nej, det är det inte. Huvudförklaringen heter Telia och biförklaringen heter stadsnät. I och med att räckvidden för andra bolag redan snabbt börjar nå villaområden, så ser Com Hem inte lika självklart dominerande ut som tidigare. Det är ju bra för förutsättningarna att få igenom affären. Däremot kan man ju undra vad Com Hem i så fall ska med Boxer till.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


2 kommentarer:

  1. Osäker vad Boxer har för kommande produkter men när Com Hems försäljare ständigt tjatar om att man ska teckna en digitalbox som man kan spela in och spara program känns det väldigt föråldrat. Att ha kontroll (som de vill) på nätverket till internet är en sak men TV och den form som nu är, kommer snart vara ett minne blott. Själv föredrar jag appar, ser de program jag vill via internet. Sport likaså. Nästan alla jag känner gör samma sak. TV4 jobbar nu på att bli alltmer digitala och lämna tv-rutan. Varje program har sin egen kanal via nätet. Så ComHem och boxer - varsågod. De ligger flera år bakom och kommer sluta illa om de fortsätter diktera villkoren hur en kund ska se sina program.

    Om jag ni var något sånär begriplig?;)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam