Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 2 juni 2016

3 snabba om hur minusräntorna hotar pensionerna

Vad gör du om du lovat mer än du kan hålla? Svaret för många banker och livbolag är numera att ta allt mer risk.




För ett tag sedan skrev jag "Orangea kuvertet: minusräntorna i pensionsekvationen". Igår kom det en artikel i Wall Street Journal som fångar det jag tänkte på där. "Pension Funds Pile on Risk Just to Get a Reasonable Return - An investor used to get a 7.5% return by holding safe bonds. To earn that now, research finds, takes a more volatile mix" (Wsj).


Reklam: läs mer här

I dagens tre snabba plockade jag upp en bild ur den artikeln. Det är slående hur mycket högre risk livbolag och andra långsiktiga förvaltare tagit för att kompensera för den allt sämre avkastningen. I klippet säger jag lite slarvigt att omfördelningen blivit exakt enligt den presenterade grafen. Ska man vara mer precis visar den vad som krävts för att nå en viss avkastning. I realiteten har förvaltarna blandat lägre avkastning med högre risk. Inte så kul det heller, eftersom det innebär sänkt pension - exempelvis.

Nu är situationen lite prekär. Om inget händer får både banker och livbolag svårt att få den avkastning de behöver på sina pengar. Om däremot räntorna stiger, så ska kapital flyttas tillbaka till säkrare tillgångar igen. Då kan det bli tufft för aktiemarknaden och därmed för förvaltarna som placerat sparandet där.

Det är väl det amerikaner kallar att vara fast mellan a rock and hard place.


Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

2 kommentarer:

  1. Och centralbankerna hävdar att minusräntorna har effekt.. ? Effekt på vad? De blivande pensionärerna lär få sig en överaskning.

    SvaraRadera
  2. Ja minusräntan har ju visat sig ha omvänd effekt, bland annat därför att folk måste spara mer till pensionen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam