Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 19 juni 2016

3 snabba om vad som händer efter en Brexit

Röstar britterna för en brexit, så blir det en brexit. Åtminstone är det den bilden vi kommer leva med i sommar i så fall. Vad händer då?

Midsommarnatt på börsen



Morgondagens topp 5 på Nordnet ägnar jag helt åt Brexit. Det vore väl konstigt annars. Det är ju tvåsiffriga börsreaktioner som ligger i korten runtom Europa medan vi mumsar sill på fredag. Fast det är kanske skönt att få reflektera i lugn och ro över helgen innan man behöver agera.

Reklam: Börja spara gratis genom ett klick
I dagens tre snabba tittade jag på vad förväntningar är om det blir en Brexit. För det första är det helt tydligt att det här är en omröstning som politikerna vars resultat politikerna kommer att följa. Underligare saker har ju hänt och det finns inget formellt hinder för brittiska parlamentet att välja en annan väg men löftena med en emfas som är svår att backa från.

Det samma gäller för resten av Europa. I Tyskland har finansminister Schäuble varit ute och lovat att det finns en plan för att hantera utträdet och i fransmännen går ännu längre - "Brexit: Britain is either in or out, French economy minister warns - Tough message reflects intense debate with Berlin over how to deal with aftermath of Brexit" (FT). De lovar att öka takten i EU-samarbetet om det engelsmännen hoppar av.

Det där kan man ju tro eller tvivla på beroende på andra övertygelser. Det som är klart är att den närmaste tiden är det precis de här budskapen som kommer att trummas ut. Det är alltså osannolikt att det blir en mjuk Brexitreaktion. Det tror inte centralbankerna heller utan de har, som Bank of England, laddat upp med löften av typen "allt som krävs".

Dagens enkla reflektion är därför att det blir en händelserik vecka och en lång midsommarnatt för oss som gillar att vara pålästa.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam