Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 21 juni 2016

Dags att sälja när segern är diskonterad?

Lättnadsrallyt har rullat på bra. Frågan är om det inte rullat före oddsen.

Spänningen som kom av sig

Det finns många tecken på att vi går in i Brexitomröstningen utan att marknaden har prisat in någon reaktion alls. Ett är pundet nu åter är tillbaka där det låg i början av juni.

I kommentarerna här på sidan har frågan väckts om det kan vara så att marknaden tycker att Brexit vore ok. Den verkliga, långsiktiga, effekten av om Storbritannien skulle lämna EU går att diskutera.

Däremot har analytikerna varit eniga i bedömningen att reaktionen på om lämnasidan vann skulle bli stora. Marknaden har även följt bettingoddsen rätt väl, så det går att vara hyggligt säker på sambandet.

När det gäller oddsen för hur det går är stannasidan skyhöga favoriter med runt 70 procent sannolikhet att vinna enligt spelmarknaden. I väljarmätningarna har stanna nu ett litet övertag men fortfarande inom alla rimliga felmaeginaler.

Det ställer den aktive investeraren inför ett intressant läge. Det finns en låg risk för ett stort fall och ingen uppenbar uppsida i den troligare stannasegern. Det finns dock en stor osäkerhet i reaktionen även vid en stannaseger. För ingen vet ju - det kanske ändå blir glädeyra.

Jag vred ju upp portföljen från undervikt aktier när börsen blev orolig förra veckan. Det blev ju bra. Så vad göra nu?

Den passive bör förbli det

Först en notering. Allt det här är tankarna i huvudet på en aktiv investerare. Jag håller helt med signaturen Lars i kommentarsfältet att det är ett galet råd till en långsiktig passiv sparare att spekulera i en Brexit.

För det är vad den gör som exempelvis följde Dagens Nyheters råd och sålde för säkerhets skull förra veckan. Ett dyrt råd både i teorin och har det så här långt visat sig i praktiken. Det är som att säga att du inte ska äga aktier över rapporten, för då rör sig kursen mer än annars.

Jag kan tycka att det är att spela på rädslan att föreslå sparare att avvika från sin sparplan baserat på en ännu okänd händelse. Lite oansvarigt. Skulle det däremot bli en Brexit, då finns det ett faktum att ta ställning till. I det läget är alla beslut - sälj, sitt still eller när det lugnat sig köp. Det är en annan sak och du kommer att få betala det marknaden bedömer är rätt pris, så det finns ingen kortsiktig vinst att hämta.

Min reflektion 

Åter till tankarna om vår portfölj. Min slutsats är att börsläget nu är det som brukar kallas buy the rumor, sell the fact. Börsen har redan bestämt sig. Då finns det inte så mycket mer att hämta men en möjlig nedsida. För vår del kommer jag därför antingen att ligga still nu eller till och med skruva ned exponeringen i portföljen sista dagarna.



10 kommentarer:

  1. Börsen kommer nog gå upp om det blir Bremain, liksom guldet kommer falla. Min bedömning är dock att det är korta, begränsade och temporära rörelser. Jag tror också att nedsidan är större än uppsidan, dvs omvänt ovan. Särskilt tror jag att guldet kommer sticka och brittiska aktier rasa. Jag kommer därför vid ett Brexit köpa brittiska aktier, eftersom jag tror att Brexit på lång sikt är mycket bra för Storbritanniens ekonomi. Guld köper man med fördel både före och efter för att minimera risken att hamna fel i ingångskursen. Om det blir Bremain kommer jag köpa mer guld och möjligen silver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tankegång. Guld har ju redan gått bra ett tag. När det gäller England och en Brexit finns ju en del som tror att omfattande devalveringar och lägre räntor skulle kunna gynna deras börsbolag.

      På lång sikt är det som sagt nästan svårt att mer än lyssna på varandras argument för det är ju ingen som vet. För min del tror jag den prognos på någon procent ned i BNP som IMF kom med lät rimlig.

      Radera
  2. För att vara rättvis mot DN:s skribent så menade hen - om minnet inte sviker mig - att det var läge att sälja inför Brexitomröstningen *om* pengarna var avsedda att användas i närtid. Det var alltså inte en uppmaning till att försöka tajma marknaden utan till att dra ner på sin risknivå medan tid fanns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kollade artikeln igen. Lite mittemellan är väl reflektionen. Rubriken är rätt tydlig. Ingressen är ju delvis tajming men ord som börskaos och börsras är kanske inte helt balanserade. För vem vill inte undvika det?

      Läge att sälja före Brexitomröstningen
      De som planerar sälja av fonder eller aktier i sommar bör göra det före torsdag när britterna röstar om sitt framtida medlemskap i EU, lyder rådet från analytiker. Ett utträde väntas utlösa kaos och kraftiga börsras.

      http://www.dn.se/ekonomi/lage-att-salja-fore-brexitomrostning/

      Radera
    2. Vi syftade visst på olika artiklar, jag trodde att det var den här som avsågs:

      http://www.dn.se/ekonomi/maria-crofts-rakna-med-att-det-blir-skakigt-pa-borsen/

      Radera
    3. @Pelle 2000

      Pengar som är avsedda att användas inom närtid skall inte befinna sig på börsen. Definitionen på riskkapital brukar vara ett kapital som du har råd att förlora utan att behöva ändra din livsstil.

      Själv hoppas jag på en Brexit. Jag begriper inte alls varför ett kaos skulle uppstå. Det är väl snarast en sund reaktion.

      Med vänlig hälsning

      Lars

      Radera
  3. En enkel fråga! Om man vill minska risken i sin portfölj inför brexit (även om bremain för stunden tycks mer sannolik), är XACT bear ett bra alternativ istället för att minska aktieexponeringen? Eller är det bara jag som är lat? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Det används ju av t.ex. Affärsvärlden. Jag har det som instrument när jag snabbt vill reglera ned risken men inte riktigt vet vad jag vill sälja. För min del säljer jag sedan av i portföljen när det klarnat hellre än att bli sittande med bearfonden.

      Radera
  4. Intressanta tankar. Som vanligt. Jag har följt dig ett längre tag nu och vill bara tacka för kloka inlägg och inspiration.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam