Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 13 maj 2015

Vad rasar om börsen kraschar?

Kul diskussion om hur man hanterar ett börsfall på Shareville (länk). Det har ju jag skrivit om tidigare i det här inlägget. "Hur överleva en börskrasch?" (länk). Här kommer några tankar till. 

En reflektion. Jag tror man behöver fundera över det där att varje runda har sin egenheter men också likheter med tidigare konjunkturer. 1999 hade det ju varit fint att sälja teknik och köpa tråkiga storbolag. I slutet av 80-talet hade kanske varit läge att sälja fastigheter. Finanskrisen slog samtidigt och snabbt undan finansiering och efterfrågan för industribolag. I Sverige blev ju staten tvungen att erbjuda uppskjuten skatt för att vanliga verkstadsbolag inte fick behålla sina likviditetskrediter. Inte konstigt då att verkstad föll som en sten.

Så frågan är vilka bolag står på risklistan just nu? Ja, det beror väl på vilken bergvägg vi så småningom kör in i. Jag har ju satsat våra pengar på att den globala konjunkturen faktiskt vänder uppåt. Om det händer lär det bli alla konstiga värderingar obligationer, aktier som fungerar som obligationer och i högriskbolag som faller. Det sista skulle kunna slå ganska hårt mot småbolagen. Det har varit en del sådana spekulationer i amerikansk press. I den situationen tror jag okomplicerade bolag med bra försäljning klarar sig bäst. Något exempel, tja kanske Novo Nordisk.

Om jag däremot har fel, exempelvis i form av att det blir en trippeldipp startad av svaga investeringar i Kina och sämre än vi förstått i Europa och USA. Då är det nog strategin med bolag som flyger under radarn bra, typexemplet då skulle väl kunna vara Cellavision eller Net Entertainment.  En finanskrasch efter en Grexit eller signaler om att UK lämnar EU skulle nog sänka bankerna en gång till.

Jag tror så här. Före en krasch kan man försöka styra sin exponering så att den skyddar mot det man är rädd för. Under en krasch är det bara att envetet göra sitt bästa, framför allt för att förstå vad som händer. Det är ofta där skon klämmer. När det faller är det ingen som riktigt förstå orsaken och alla hoppas på att det ska visa sig vara tillfälligt. Som med räntorna de senaste veckorna, Tyskland i höstas, Ryssland förra våren och FED året innna.. Ofta är det ju det något som blåser över. Tyvärr vet man inte. Så ödmjukhet och envetet plogande i nyheterna tror jag är det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam