Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 29 maj 2015

Blankning lyfte portföljen i maj

Maj gick bra och portföljen drygar ut avståndet till index lite. Bra så, även om det inte riktigt gnistrat om portföljen i år.

Bra fart sedan starten

Utfallet för vår portfölj i är 18,8%, så här långt i år. Vårt jämförelseindex är sixrx. Det är upp 17,5%. Vår portfölj är aktivt styrd för att ha lägre volatilitet än sixrx, så det är godkänt. Mätt från starten oktober 2012 för vår portfölj (innan de hade vi indexfonder) är resultatet 30 procentenheter över sixrx och 40 procentenheter över snittet för både Sverige- och globalfonder. Även detta förstås med lägre volatilitet i vår portfölj.

Följ avkastningen under egen flik här eller live på Shareville
Det är förstås kul men jag har stor respekt för risken att överskatta sin egen förmåga. Delar jag upp resultatet tror jag det är tre delar som dragit överavkastningen. Det är att jag prickat makro på börsen rätt bra, främst centralbankernas agerande. Flera gånger, som i vintras har vi ökat eller minskat exponeringen på börsen vid rätt tillfällen. Det andra är våra några riktigt bra aktier, inte minst Vitrolife där vi nu tagit hem större vinster än värdet av hela det nuvarande innehavet. Det tredje är att vi haft turen att inte ha någon riktigt dålig aktie. De största förlusterna har legat runt 10 procent. Två detaljer jag är lite stolt över är att vår portfölj slagit index 23 av 32 månader sedan starten och inte har något kvartal då den backat.

Frågan är om de där tre faktorerna ovan är tur, skicklighet eller en tillfällig förmåga som funkat under den period börsen varit i. Jag har ärligt talat ingen aning. En sak jag skrivit förut är att man kan ju fundera på hur en Sverigefond från exempelvis en storbank med samma resultat hade marknadsförts , trots att den gissningsvis hade haft samma andel flax i sina investeringar.  

Maj fick vi bra betalt för vårt portföljförsvar

Rapportsäsongen passerade med en ganska vanlig blandning av goda och dåliga resultat. Det känns ganska tryggt att bolag som HM, BMW, Cellavision, Markel, Disney och Vitrolife har så genomsunda affärer. Volvo var det klantigt att sälja för tidigt och i Deutsche Bank blev deras svaga strategi spiken i kistan. Annars hamnade vi lite i vinnarhålet när räntorna började stiga mot slutet av månaden. De blankade statsobligationerna (Barclays) steg då i värde.

Blickar jag framåt är det jag håller på med precis just nu att välja ett eller två nya mindre bolag till portföljen. Om tillfälle gavs skulle jag gärna skaffa något mer tyskt också men jag vill helst inte betala mer än 9 kronor för euron.  

Fördelning av innehaven just nu (länk till Shareville). Resterande är Disney, GE, Deere och Lundin Petroleum

2 kommentarer:

  1. Får säga grattis till utvecklingen. Intressant att ni gjorde samma övergång som jag själv gjort från indexfonder till en mer aktiv strategi. Tänkte påpeka att även om du säger att det kanske är tur som gjort det så känns er portfölj mer hedge-fond liknande och jag tror att det är det sättet som man kan slå index på, då slipper man alla restriktioner som de stora aktivt förvaltade fonderna har som gör det svårt för dem att slå index. Fortsätter följa dina makro-observationer noggrant, alltid roligt att följa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är i realiteten nästan omöjligt att veta vad som är tur/otur i en portfölj (det finns det ju forskning som visar). Men det är väl lika bra att utgå från att det som går bra är ens egen förtjänst :)

      Rätt trygg känner jag mig med att den typen av aktivt arbete som du och jag lägger ned bör kunna slå genomsnittliga fonder (som ju ligger under index). Så förhoppningsvis gör vi något nyttigt. Kul är det i vart fall! Följer med stort intresse dina olika portföljer.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam