Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 21 maj 2015

Så tänker jag kring investeringar

I nya inlägget på Nordnetbloggen "Fyra steg till rätt investering" (länk) samlar jag upp en del kring hur jag väljer investeringar. Läs och kommentera gärna.

Jag försöker tillämpa transparens även kring de metoder vi använder. Mycket handlar om en fyrstegsraket där alla steg måste fått grönt ljus för att det ska bli en investering, nämligen makrobedömning, case, bolag/aktie och trading.

Viktiga beståndsdelar alla fyra men skulle jag rangordna så är det faktiskt uppifrån och ned. Jag vet att det sätter kan vara lite ifrågasatt av skicklig bloggare. som i stor utsträckning är stock pickers. För mig är dock valet att börja med makro tydligt -var vill jag att vi har våra investeringar. Och inte minst, var vill jag ha pengarna när det smäller?

För den som är intresserad finns fler inlägg i ämnet. Kolla t.ex. under "Så funkar det".

Hur tänker ni kring era investeringsstrategier?

2 kommentarer:

  1. Själv är man inte tillräckligt duktig för att kunna "makrotradea" som herr Gottodix gör :) Själv tycker jag en god historik samt en analys av hur efterfrågan kommer vara 5-10 år framöver på företaget. Historik är ju ingen garanti i sig men jag tycker det ger en indikation på hur bolagen har klarat kriser och motgångar hittills. Coca-Cola är ju ett klassiskt exempel för tillfället. FANTASTISK historik men kommer folk verkligen vilja ösa i sig lika stora mängder socker i framtiden? Eller kommer Coca-Cola storsatsa på hälsodrycker? Vem vet, men som sagt en god historik samt att analysera efterfrågan på företagets varor/tjänster framöver tycker jag är väldigt viktigt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick inte in det i artikeln men det jag tycker är mycket coolt med ditt upplägg. Massor av små, genomtänkta, beslut istället för megaplaner. Det tror jag kommer bli väldigt bra och dessutom vara en större trend. Undrar när de första stora artiklarna om veckosparande i aktier kommer.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam