Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

söndag 31 maj 2015

Budget i en jämställd familjeekonomi

Mycket familjeekonomi den här helgen. Kompletterar med ett inlägg om hur vi gör vårt bästa för att bli rika och jämställda (vet inte vilket som är svårast).

Vår familjeekonomiska styrning

En grundläggande fråga med all styrning är vad den ska syfta till. I vår ekonomiska styrning är det främst tre saker vi prioriterar:

  • att vi ska själva ska fördela våra resurser över livet
  • att kunna göra aktiva val om vår ekonomis olika delar samt 
  • att vi båda ska ha samma inflytande över våra ekonomiska beslut.

Punkterna kan låta enkla eller självklara. Det är de inte. Var och en av dem är förvånansvärt svår att uppnå utan aktiv styrning. Det finns massor med små vardagshinder. Pengarna tar slut innan  man sparat eller så rinner det iväg utan att man riktigt vet till vad. Alternativt är det i slutändan den ena eller den andra som fattar en massa beslut som borde vara gemensamma.  Sedan tror jag vi innerst inne har en fjärde punkt också - bli rika. Det svävar lite över alltihop. Drömmen om oberoende och ibland om lyx.

Så hör gör vi...

Det går väl inte att ta miste på att vi är två personer som sågar isär, analyserar och sätter ihop tillvaron om och om igen. Så även här. Vi utgår från att vi är ett lag som delar lika på allt vi drar in. Det där blev lite knepigt när jag som hobby under en period med egna resurser som insats vann en lite pengar på poker. Men, men... inget är lätt här i livet.

Vi delar in vår ekonomi i löpande utgifter, vår månadspeng, årliga kostnader, sällanköp och sparande. Redovisningen är indelad så att varje inkomst eller utgift konteras i tre dimensioner - resultaträkning, verksamhet och vilken typ av kostnad det är. Allt går att hitta i vår kontoplan (länk). Jag vet, vi är rätt nördiga men det funkar bra. På det här sättet kan vi alltid diskutera det vi vill. "Vad kostar bilen?". "vad kostar det att ha barn?" och så vidare. Efter att följt Affärsmodellens framfart kan jag bara konstatera att den som har den läggningen kan spara väldigt mycket på att vrida och vända på slantarna. Dessutom ger det en känsla av frihet att verkligen bestämma vad ens pengar används till.

Det finns en del appar för att sortera kostnader. En riktigt bra hade vår förra bank, Danske Bank, där kunde man "tagga" sina betalningar så att de fick samma kontering (som man själv valde eller tog från deras lista) nästa gång de kom in. Bristen med flesta andra lösningar jag sett är att de bestämmer konton man ska använda. Värst var Swedbank (för några år sedan). Där skulle allting läggas in i deras förvalda, ganska få, konton och resultatet användas i deras statistik. Irriterad la jag därför alla våra kostnader under "båt". Hittade jag en tillräckligt bra som kunde importera på ett enkelt (och säkert) sätt från vår nuvarande bank, Länsförsäkringar, skulle jag kunna ändra mig.

... men det är inte så lätt

När allt är på plats har vi regelrätta budgetförhandlingar. Affärsmodellen är jurist till yrket, så det brukar ta ett tag (jag brukar ändå klara mig rätt bra genom att vara bra på att räkna). För det mesta blir vi någorlunda överens om fördelningen. Svårare blir det när vi i nästa steg ska fylla respektive del med innehåll (dvs. hur ska vi inom respektive ram använda pengarna). Vi kommer nämligen aldrig överens och alla omröstningar slutar ju 1-1. Resultatet är att allt hamnar i sparandet. Bra så, för det är vi åtminstone överens om :) Skämt å sido kan jag konstatera att det tar en del tid att ha en jämställd ekonomi.

Faktiskt är vi ändå rätt nöjda med det här. För det är verkligen en delad ekonomi... och så förhandlar vi oss allt rikare över tiden. Hur tänker ni andra för att få en rik och rättvis familjeekonomi? Det vore verkligen spännande att få höra, för det är inte alldeles lätt.

2 kommentarer:

  1. Har ni provat appen Tink?

    Många kategorier för att tagga kostnader i och det är enkelt att ändra kategori ifall appen taggar fel.

    Ger en bra månadsöversikt.

    /Labiengo

    SvaraRadera
  2. Vi delar på det mesta samt sparar extra till den som tjänar minst: http://z2036.blogspot.se/2014/10/ekonomisk-jamlikhet.html.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam