Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

fredag 8 maj 2015

Ger teknikskiften luft i värderingen av varumärken?

Diskussionen om BMW eller Porsche fortsatte i den här tråden på Shareville (länk). Ett påstående i den diskussionen var att ny teknik hotar värdet av båda dessa varumärken. Här är mitt svar.

Hybridisering mellan branscher är en spännande trend men det är inte säkert att Apple och Google siktar på eller ens kan slå ut traditionella biltillverkare. Economist tillhör de som tror att det blir svårt - "Upsetting the Apple Car" (länk). Skälet är att bilar innehåller en hel del annat än operativsystemet. Det vore en rejäl breddning av kärnkompetensen att försöka inkludera allt från säkerhet till motoreffektivitet och annorlunda distribution. Ett troligare mål är just att försöka erövra operativsystemet och sedan låta andra bygga produkten, ungefär som Google gjort med telefoner. Det är alltså inte självklart att detta är ett hot mot BMW och Porsche.

Sedan nämndes Nokia och Facit. Det intressanta med de två exemplen är att vad är det som faktiskt överlevde teknikskiftena? Jo, varumärkena. Det ryktas ju till och med om att Nokia faktiskt kommer börja sälja telefoner igen. Krisen i Lego för några år sedan är ett annat bra exempel. Bolaget krisade när alla patent hade gått ut men är idag större än Mattel. Så ställd inför hotet om teknikskiften är det egentligen ännu viktigare att titta på immateriella värden i bolaget.

Slutligen är det väl värt att noterat att BMW har två uppskattade elbilar i sortimentet. Tråkiga i3 och läckra i8.  Diskussionen om bränsleceller eller el blir spännande att följa. BMW verkar inte vara så noga med vilket som slår igenom, så länge alla fortfarande anser att BMW är bäst på att skapa Freude am farhren med den teknologi som finns. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam