Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 9 maj 2015

Dags för industriproduktionen att komma igång - köper General Electric

Makron låg rätt för en investering i industriproduktion, så jag slog till i ett bolag jag imponerades av i rapportperioden - General Electric.

Justerar balansen i portföljen lite. Trenderna i global tillväxt ser lite bättre ut (vilket syns inte minst på långräntorna). Det är inte självklart men jag tror tiden mognar för att även industriproduktion (inte bara konsumtion) ska börja ta fart. Dessutom tror jag många råvarusektorer, som olja, bottnat. Det ger rätt förutsättningar för GE.

Försäljningen av GE Capital kan också driva värdet. Det påstås finnas många köpare även om jag från finansbranschen noterar att det just nu även finns många säljare av bankverksamhet (ex. RBS och Deutsche Bank). Men ok, det bör kunna driva värde.

Viktigast är ändå den genomgång jag gjorde i samband med kvartalsrapporten. Den finns här i inlägget "Rapportduell: GE mot SKF" (länk). Jag hade även bolaget i bakhuvudet när jag på Nordnetbloggen skrev "Ett investeringscase för den nya oljemarknaden" (länk)

Så vitt jag kunde se är det här ett bolag som mår rätt bra. En amerikansk variant av Investor. Det känns någorlunda tryggt och så slipper jag tappa lika mycket mot index dagar när börsen går upp :)

När det gäller priset är det väl kanske neutralt till något dyrt. P/E 2015 är estimerat till 18,5 (Bloombergs). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam