Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville. |
Rubrik
Tveksam till logiken att ägarna risk skulle öka i Apple om bolaget delade ut sin jättekassa.— Gottodix (@Gottodix) 2 februari 2018
Det brukar vara tvärtom risken för bolagets värde ökar om ledningen har för mycket pengar att vara kreativ med.
https://t.co/043L6MAcZ0 via @FT
Det kändes som att vandra runt som Alice i Underlandet att läsa proffsens kommentarer på Apples rapport. Här är en typisk kommentar från Daniel Ives på GBH Insights, som såg rapporten som att den drog av plåstret för orealistiska förväntningar på Iphoneförsäljningen framöver.
"Given that the iPhone X was expected to drive a “supercycle” of device upgrades, the financial update wasn’t what investors were looking for. Plus, Apple delivered a lower forecast for the March quarter than analysts had been expecting."Andra var missnöjda med att bolagets jättekassa inte delas ut tillräckligt fort till aktieägarna och många verkar ha räknat fel på hur höga intäkterna blir under 2018. För när Iphone lanserar en ny telefon, som Iphone X, så stiger försäljningen snabbt. Den är också alltid bolagets dyraste, särskilt den här gången, så det pressar även upp marginalerna. Om den telefonen sedan fortsätter sälja, i en så kallad supercykel, då blir även produktmixen gynnad under en längre tid.
Källa: Börsdata |
Fast tillbaka till det där med att uttalandena låter logiska men världen de sägs i är alldeles upp-och-ned-vänd. Hela branschen och dess underleverantörer har plågats av fallande marginaler. Titta på vad som hänt Fingerprint som ett exempel. Bland androidtillverkarna är det ett överutbud och ett priskrig som inte står klädbranschen efter. Länge har det hetat att nästa offer i den fajten blir Apples skyhöga och stabila marginaler. Till slut måste väl priserna börja falla även på deras produkter?
Källa: Apple |
Det är också mycket annat som går riktigt bra i Apple. Serviceintäkterna växer stadigt och även om de fortfarande bara står för mindre än 10 procent av försäljning så är den långsiktiga utvecklingen alldeles utmärkt. Enskilda siffror som att varannan amerikansk butik nu accepterar Apple Pay och att två av tre bland de 100 största gör det imponerar. Även Apple Music och inte minst den något sadistiskt upplagda molntjänsten går utmärkt.
Sidoprodukter går också bra med växande försäljning av sådant som Ipads och wearables (klockorna). Kanske blir den nya röststyrda högtalaren en succé. Säkert blir satsningen på AR-appar lyckad.
Sedan finns sådant som AI, där den allmänna uppfattningen är att Google och Amazon ligger långt före. Bilden av Apple förblir den av ett bolag som byggt runt hårdvara skapar ett universum av intressanta men ändå i någon mening fysiska tjänster runt kunden. Fysiska i betydelsen att du lyssnar på musik, gör betalningar, tar hälsotest, har kalendern i klockan eller laddar ner spännande appar på telefonen. Det i kontrast till de andra stora bolagen som Facebook, Amazon och Alphabet (Google) vars värderingar stuckit iväg baserat på de data de samlar in om sina kunder.
Det finns inte på samma sätt ett indirekt värde av kunden hos Apple som det gör hos övriga tech-drakar. Apple är i den meningen mycket mer traditionella. Bolagets värde styrs av vad du köper och hur stark lojalitet du har till bolaget. Den senare är otroligt hög, nästan hundraprocentig. Har du klivit in i Apple-universumet så lämnar du det inte. Däremot är det nu färre som tar det där klivet och de som redan gjort det uppdaterar inte sina produkter lika ofta.
Med det blir det allt viktigare att, precis som Apple gör, få oss att köpa flera olika produkter. Det är uppe i en 1,3 miljarder aktiva Appleprodukter runt om jordklotet just nu. Dessutom är det förstås bra om vi lägger mer pengar i Apples ekosystem oavsett på vad. Allra viktigast är att det inte blir en prispress. Det lyckades Apple med genom att nu lyfta upp sin nya telefon ordentligt och få prishöjningen accepterad av kunderna.
Det är här det blir en frikoppling från marknadens resonemang, som fortfarande fokuserar på fler sålda telefoner.
Hur högt är Apple värderat?
Telefonsäljaren får snart lämna över tronen till alltingbutiken. https://t.co/1U0xLh3dPO via @FT— Gottodix (@Gottodix) 2 februari 2018
Apples vinst det senaste året är drygt 50 miljarder dollar. Det hade räckt för att köpa till exempel båda de forna konkurrenterna Nokia och Ericsson. För nettokassan på 163 miljarder dollar kunde Appke sedan plocka upp Netflix och Tesla och ändå ha pengar kvar. Stora siffror ger lätt svindel men sett som vilket bolag som helst är faktiskt Apple knappast ett högt värderat bolag även om priset tickat upp en hel del de senaste åren.
Data till och med föregående kvartal. Källa: Börsdata |
Kruxet är att det är att betala mer för Apple än något av de tio senaste åren (siffrorna är årsvis och sträcker sig bara till förra kvartalet) trots att tillväxten ligger långt under rekordåren och lönsamheten om än stabil också är lägre. Du betalar helt enkelt mer för Apple nu än förr. När det då kommer en siffra som inte lever upp till det, försäljningsvolymerna, då faller aktien.
Frågan är dock om priset är högt eller lågt. För nu steg ju intäkterna 13 procent och rörelsemarginalen senaste kvartalet, det första för 2018 i Apples brutna räkenskapsår, låg på 30 procent.
Apple ställer nu alltmer om sig till det där bolaget som servar sina kunder med massor med produkter och tjänster i nischen premium förhoppningsvis både i pris och kvalitet. Däremot växer inte antalet kunder lika snabbt och befintliga kunder byter mer vid behov än automatiskt för att telefonbolagen driver sin försäljning av abonnemang den vägen. Någonstans borde det vara logiskt.
Tvåsiffriga. Alla techjättarna ökar försäljningen i en takt som får resten av ekonomin att blekna. https://t.co/QseXPCJNPo— Gottodix (@Gottodix) 2 februari 2018
Frågan är bara vad ett mer stabilt Apple är värt. Ett nyckeltal för bolagets värde som tar hänsyn till bolagets nettokassa är EV/Ebit för det senaste året. Det ligger för Apple på 10,9. Några bolag att jämföra med. För Amazon ligger den på 212, för Facebook på 30 och Alphabet 27 men de är som sagt i en annan liga. Fast fortsätt ned i listan från Börsdata. Microsoft ligger på 26, dagligvarubolag som Colagate ligger på 19, McDonalds på 17, IBM likaså medan WallMart ligger på 16 och WaltDisney på 14.
Det som lista med många olika bolag för att visa att Apple uppfattas inte som ett bolag med varken långsiktigt stabil eller växande vinst.
En annan jämförelse är att HM ligger på 11,5. Med all respekt för det svenska klädbolaget, som jag analyserade häromdagen, nog är det svårt att köpa den rangordningen? I HM har omsättningen vuxit 11 procent per år de senaste fem åren. Avkastningen på eget kapital är 33 procent och rörelsemarginalen ligger på 10 procent. Det är hyggligt jämförbart men lägg till att förväntningarna framåt på HM är att omsättningen bara växer 5 procent per år framåt.
Min reflektion
En ständig brasklapp i alla analyser för närvarande är att själva värderingen är så styrd av förutsättningar i ekonomin och på börsen som är styrda av faktorer som inte varit normala och som nu är under förändring. För helt klart har Apples kurs stigit i takt med hela börsens och inte minst med att techaktierna uppvärderats. Det vore alltså inte orimligt om aktien pressades antingen av att hela branschen hamnar under press av stigande räntor, som sänker värdet på deras tänkt mycket långa intjäning. Det vore också helt rimligt om räntorna pressade hela börsen.De är de stora frågorna. Sett till bolaget är det däremot svårt att se Apple som en dyr aktie på en då möjligen väl het börs. En lyckad omställning till ökade intäkter från befintliga kunder är inget dåligt. Dessutom växer fortfarande antalet användare. För vår del är därför slutsatsen att det finns sämre universum att ha sina pengar i än Apples.
Jacob Henriksson, Gottodix
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.
Det är trots allt iphonen som är kärnan i Apples imperium. Det är den som är noden i nätverket som gör att alla andra produkter och tjänster blir intressanta. Än så länge är iphonens position urstark, men det är ganska naturligt att man i värderingen av aktien tar hänsyn till risken att detta inte kommer att vara för evigt. Det långsiktiga hotet kan mycket väl komma från Amazon som redan tagit över ledartröjan inom voice från Apple.
SvaraRaderaMvh Mattias
En hel del beror på hur man ser på den där telefonen. Är det en pryl eller en plattform för många prylar och tjänster? Helt klart är att ingen annan telefontillverkare eller för den delen Android lyckats lika bra med sina ekosystem.
Radera