Källa: Börsdata |
På rätt väg
Källa: Millicom |
I slutet av 2015 tog vi in bolaget som en mer långsiktig investering. Värderingen hade inte fastnat inte i minnet men det hade idén om att Millicom gjorde en riktig omställning av sina affärer från alltmer olönsamma röst- och sms-tjänster till högre intäkt per kund genom fast och mobil data samt kabelteve. När jag trodde det skulle vända uppåt för tillväxtländerna slog jag till. Alldeles för tidigt visade det sig.
Anslutna hushåll, Colombia. Källa: Millicom |
För på vägen har de gamla intäkterna fallit och de nya krävt massiva investeringar som finansierats i dollar samtidigt som intäkterna kommit i tillväxtländer som haft några tuffa år och i valutor som försvagats mot dollarn. Dessutom har affärsmodellen stött på allehanda utmaningar, inte minst regulatoriska. Senast är det Colombia som krånglat men där uppfattar jag den senaste rapporten som att det nu ser bättre ut igen för Millicom. Nu växer antalet kunder igen och dessutom främst genom att fler kopplar upp sig via 4G-tjänster med betydligt bättre lönsamhet för Millicom.
För precis som här hemma är telekom i tillväxtländer en marknad omgärdad av regler och styrning för att förhindra att operatörerna tar ut för höga vinster. Allt det här har jag skrivit om många gånger sedan dess, bland annat i kommentaren till den förra kvartalsrapporten.
Tack alla ni som nu bidragit med en bra bit över 30 tusen kronor! Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!
Problemfyllt alltså men omställningen av strategin har ändå strävat på i ungefär den riktning och takt jag räknade med. Först den senaste tiden har dock den investering vi då gjorde gått om börsens utveckling (båda inklusive utdelningar) sedan december 2015. Risken i Millicom har dock varit betydligt högre än på börsen i genomsnitt, så det är fortfarande långt ifrån en affär jag är nöjd med. Däremot är jag alltjämt förhoppningsfull.
Avveckla Afrika
Afrika blev aldrig det varken bolaget eller jag trodde. Utrullningen av strategin var länge rätt bra även i de afrikanska länder Millicom genom åren varit aktiva i men framgångarna har ändå uteblivit. Andra har klarat sig bättre är en förklaring men frågan är om det inte betytt mer att Afrika är fattigare och hårdare drabbat av konjunkturinbromsningen för tillväxtländer samt den dyra dollarn. Nu spelar det kanske mindre roll, för planen är att lämna kontinenten som numera bara står för 10 procent av intäkterna när tillfälle ges.Det kunde hända mer i den avvecklingen men med en guidning om att verksamheten åtminstone ska fortsätta gå plus, sett till kassaflöde, får väl räcka.
Mixen allt bättre i Latinamerika
Källa: Millicom |
I Latinamerika tynger fortfarande röst och SMS resultatutvecklingen men eftersom tillräckligt stor andel nu kommer från mobil och fast datatrafik samt från kabelteve så stiger intäkterna överlag. Samtidigt är utrymmet att fortsätta växa stort i och med att penetrationen på marknaden för de nya tjänsterna fortsatt är relativt låg.
Källa: Millicom |
Källa: Millicom |
Jacob Henriksson, Gottodix
Nästa avsnitt av Veckan! kommer lite senare än vanligt, den 7 november. Här senaste avsnittet.
Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.