Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 21 augusti 2017

Maersk handlar mer om makro än om bolaget

Har tåget gått för Maersks båtar? Det är mycket bolag och än mer aktien i många analyser. Det i ett case som vevar med semaforerna att det handlar om makro. För med rean överstökad handlar shipping nästan bara om farten i världshandeln.

Källa: Börsdata och Quandl
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Bolagsanalyser är bara brus?

Jag ska börja lite fräckt. Det finns bolag där allt snack om resultat- och balansräkning eller trenden i aktien mest bara är brus. Ni vet den där inställningen som fundamentalister, i dubbel bemärkelse, med inriktning på stock picking eller trading brukar ha till den stora ekonomin fast tvärtom.

SSAB och ännu mer Boliden är välskötta men jag skulle aldrig röra dem utan ha en uppfattning stål- respektive kopparpriser. Räntor och konjunktur är helt avgörande för mitt intresse i fastighetsbolag och banker. Hög tillväxt men dyra aktier, som i Vitrolife, skulle jag inte våga röra om börsen var på väg bort från risk på allvar. Industribolagen är helt beroende av sådant som investeringsnivån i ekonomin och detaljhandeln styrs av konsumtionsviljan. Båda är i sin tur om än åt olika håll beroende av valutautvecklingen.

Idag blir det en helt kort på Maersk efter den senaste rapporten. Finns det fortfarande ett case där? Innan jag kastar mig över den kan jag inte låta bli att notera att jag inte var ensam att fundera på vad Trump hittar på härnäst efter att mer eller mindre helt kört in i väggen med sin nuvarande politik. En artikel i en optimistisk ton, inte så olik min, kom faktiskt på Financial Times under gårdagskvällen. Så ämnet om en rekyl upp i USA när skattereformen kommer lever i högsta grad.

Åter till Maersk.

Svaga fundamenta?

Källa: Börsdata
Självklart retas jag bara. Jag skulle aldrig se det som händer närmast ett bolag som brus. Min poäng är mer att fixeringen vid bolaget eller för den delen teknisk analys av aktien kan leda till resonemang som känns som det är skrivna sittandes i en låda. En sådan analys stod tidningen Aktiespararen för i senaste numret.
Jag läste deras genomgång av Maersk med behållning men har en tung invändning, som jag ska återkomma till. Allmänt var det en bra genomgång av bolagets delar - främst containerverksamheten och hamnarna men även olja och en del oljeservice som jag inte tar med i det här korta inlägget.

Dagens stora nyhet var annars att den annonserade uppdelningen i ett shipping- och ett oljebolag fortsätter. Idag var det oljeverksamhet för knappt 7,5 miljarder dollar som såldes till Total. Enligt Bloomberg kommer resterande energidelar av Maersk dra in ungefär lika mycket till. Den här affären gjordes med betalning i aktier, vilket tolkades som ett tecken på att Maersk är måna om att genomföra förändringarna relativt snabbt.

Hela Maersk är, enligt Börsdata, inklusive både aktier och skulder värderat till 342 miljarder danska kronor. Dagens affär var alltså på ett ungefär värd 47 miljarder danska kronor och hela energidelen som är till salu sammanlagt runt 95-100 miljarder danska kronor. Det är en väsentlig del av bolaget. Priset på den del som såldes idag gladde marknaden som höjde kursen knappt tre procent. Affären gör det också än mer relevant att titta närmare på hur det går för den kvarvarande shippingdelen framöver.

Om energidelen kan även det vara värt att nämna att den spektakulära hackerattack som drabbade som bolaget drog på sig under kvartalet kommer slå mot resultatet nästa kvartal med 200-300 miljoner dollar. Allt på grund av ett virus som kom in via ett program för skatteredovisning i Ukraina. Det visar väl om inte annat riskerna med att betala skatt. :)

Källa: Maersk
Shippingverksamheten går annars allt bättre, liksom oljedelen. För helåret räknar Maersk med att den underliggande vinsten ska stiga jämfört med förra året. Resultatet slog förväntan när rapporten kom förra veckan även om flera anlyshus tycker att aktien helt enkelt är för dyr. Hit hör till exempel Carnegie och danska banke Jyske.


Källa: StockPiper
Den som tittar på det bredare analytikerkollektivet, ser att Maersk nu förväntas ha några bra år framför sig och att p/e-talet dalar från dagens 20 gånger det kommande årets vinst till under 15 räknat på 2019 års förväntade vinst.

Det för oss tillbaka till tidningen Aktiespararen. Deras uppfattar att deras säljråd kan sammanfattas i slutsatsen att det förväntade p/e-talet för 2017 på runt 20 liksom en värdering av eget kapital med p/b 1,3 är för högt. Även om tidningen noterar att nedskrivningarna varit så väl tilltagna att det nu istället kan finnas en del övervärden i bolaget.

Slutsatsen är ändå att det är värderingar som blir utmanande när förväntningarna på avkastning på eget kapital ligger på runt 5-6 procent och tidningen tror på en utdelning som i bästa fall ger en direktavkastning på strax över 2 procent vid nuvarande pris på aktien.

Källa: TradingEconomics
I hela artikeln får marknaderna Maersk är aktiva bara en del av en enda mening. Det är i en kommentar om det höga förväntade p/e-taltet för i år som tidningen anser inte kan försvaras "i en riskfylld sektor med betydande konkurrens".

Så här kommenterar Maersks VD resultatet.
The main reason for the improvement in the result is the underlying fundamentals in container shipping, and that's, of course, very positive for both Maersk Line, and certainly, also for APMT. We believe that what we see now is probably the strongest fundamentals for container shipping that we've had for quite a while and certainly since 2010 and the financial crisis.
Ett bolag som är en framgångsrik aktör på en starkt konkurrensutsatt marknad tjänar bra med pengar främst när efterfrågan drar iväg och tar priserna med sig. Där är vi inte men det är åtminstone dubbelt positiva trender för Maersk för närvarande. Färre båtar och stigande efterfrågan. Kanske hänger priserna med som min graf i inledningen pekar ut en förhoppning om. Klart är åtminstone att världsekonomin ser stabil ut och att till exempel importen till EU börjar ta sig igen.

Källa: Maersk
Om fraktpriserna återhämtar sig, om de efterfrågade volymerna ökar och om de tillgängliga fraktvolymerna minskar så ändras snabbt matematiken. Jag tänker helt enkelt lite annorlunda än redaktionen på Aktiespararen.

Jag håller ett öga på att Maersk är välskött, vilket jag tycker att det är och där håller redaktionen på Aktiespararen med mig. Sedan tror jag bolaget kommer leverera vinster ungefär i linje med vad de lovar i år. Visst finns det uppenbara valutarisker i relationen mellan danska kronan och dollarn samt möjligen i förhållande till den svenska.

Däremot ser jag inte att det här kommer avgöra värderingen. Det lär istället konjunkturen göra. Om den håller i sig så kommer Maersks vinster följa med upp. Om inte, jag då är det här fel ställe att placera pengarna. Däremot håller jag med om att någon rea i bolagets böcker hittar man inte längre. Fast vem bryr sig - stock picking är väl mest brus?

/Jacob Henriksson, Gottodix

I väntan på nya formatet - här är senaste nu lite gamla 3 snabba.



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam