Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 15 augusti 2017

Krönika om Arket som ska vända HM

Vad vill HM med sitt nya märke Arket? Är ord som tidlöst, stilrent och enkelt sättet att möta Amazon och Zalando? Fast viktigast är förstås - kommer lanseringen att lyckas.

Bild: Arket Instagram
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.



Det första Arket

I Ett halvt ark papper skriver August Strindberg om ett livsöde som bokstavligen fångas i några få rader på något som får ses som den tidens bihang till det moderna. Ett kladdpapper bredvid telefonen.

En annan association till Arket, namnet på HM:s nya butikskedja, är ett oskrivet blad. Något enkelt, oförstört och numera otidsenligt, som med något lika gammeldags som en penna kan fyllas med vad vad som helst. Alternativt kan det vikas till ett flygplan eller i någon avancerad japansk origami bli en blomma av papper.


Bokhyllan Billy är en tredje association, som en krönikör i Finacial Times får av ett besök i butiken i London. Det är avskalat, stramt och minimalistiskt. Precis den känsla av skandinavisk design som fått hem i hela världen att se ut som det vore receptionen på ett globalt megabolag.

Om det nu inte är tvärtom, offentliga lokaler som ska kännas hemtrevliga genom att utformas i stilrena orgier av blottade materialval i bleka färgskalor med enstaka accenter. Krönikören exemplifierar med blockbokstäver med barnets namn i målat trä som klistrats upp på en vit sänggavel.
Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!
Massproducerat men individuellt. Kollektivt men just för dig. Det är bra. Till och med riktigt så även om det hos krönikören väcker frågan "hur svensk vill jag bli?". En annan iakttagelse är att butiken är Uniqlo. Ni vet den japanska kedjan där du inte kan köpa fel plagg men egentligen inte rätt heller. För allt är omisskännligt Uniqlo. En färdig stil. Det är alltså bara att plocka på sig utan någon oro för att det ska fel och fult.


Ett hus i Hamptons


En god vän, tillika serietecknare, var nyligen i the Hamptons. Sommarställe för några av världens allra rikaste. Det var till hans socialistiska förvåning en mycket mysig upplevelse.

En huvudgata fylldes av två välsorterade boklådor. För här fanns den dammiga charm som ligger i att vara en boklåda. Ett bibliotek och en redaktion till en lokaltidning där du gick in och beställde radannonser rakt över disk rymdes också bland en massa pittoreska småbutiker. Säkert ekologiska rakt igenom.

Det sköna livet var påfallande analogt, personligt och rätt långt från en myllrande global megamarknad på Amazon. Det är även rätt långt från en HM-butik i en ödslig galleri, för den delen.
Min gissning är att namnet Arket vill föra tankarna till den här mindre och något nostalgiska sammanhanget. Samtidigt har det kvaliteten i det globala varumärket och poängen i den skandinaviska designen. Alla kan vara unika, stilfulla och aldrig göra ett enda dumt köp (eftersom allt är likadant). Så här beskriver brittiska Vogues i en kort notis det nya märket Arket:
"...a nod to its minimalist Nordic roots; it's a lifestyle brand that will cater for men, women, children and the home; its focus is on sustainabilty, durability and quality; it will be a game-changer when it comes to staple pieces (it will have several silhouettes in varying weights depending on the season in a constant edit of colours)."


Amazoned?


Fungerar det? Möjligen har ni märkt att det här inlägget helt saknar siffror. Den som saknat dem kan notera att det all handel både nätet och fysisk handlar om är att sälja mycket, ha små lager och bra marginaler. Det är i det pusslet en butik där kunderna är lojala med det märket står för kan bli en framgångsrik affär.

Alternativt är det som många investerare tycks tro - i längden blir det den som säljer billigast som också kan sälja mest. Personligen tror jag det är ett antagande som överdriver ett slags ekonomisk hyperrationell beslutsprocess hos köpare vars resurser vida överstiger både vad de billigaste och det lite dyrare alternativet kostar.

Lite undrar jag om det inte bland rationellt skolade investerare kan finnas en väl stor faiblesse för storskaliga och standardiserade modeller. Det kan förstås vara fel men trots McDonalds och Coca Colas framgångar finns det fortfarande annat att äta och dricka. Nu finns snart allt hos Amazon men för att hålla mig till den liknelsen. Det är inte säkert att du vill äta allt hos McDonalds även om det serverades där.

Å andra sidan. Kanske är vi beredda att se Amazon, Zalando och Facebook inte som butiker eller ens gallerior utan som hela staden vi lever i. Min motfråga är då hur det ser ut där de flesta vill leva. Min gissning är att det mer är som i the Hamptons än som den megaplats de största bolagen bygger.

Ett är säkert. Ingen vill spela spelet om det största utbudet till de lägsta priserna med Amazon längre. Om det är för att amerikanerna vinner eller för att det är fel spel får varje investerare på respektive marknad där jätten kliver in bedöma.

Häromdagen skrev jag om att Zalando satsar på ökad personlig service. Andra tidigare inlägg har handlat om sådant som att Amazon försöker bygga ett mer personligt varumärke med hjälp av gubbarna i Top Gear och den roll vloggar och andra sociala medier har i klädbolagens strategier. Hela den stora förändringen i produktionskedjor och köpbeteenden skrev jag om i senaste Värdepappret.

Bild: Arket Instagram
Arket är för övrigt redan ett uppskattat instagramkonto med 39 tusen följare med knappt två veckor kvar till att den första butiken öppnar. Det finns alltså minst två sätt för en investerare att förhålla sig till den trend som Arket är en del av.

Det första är att se det som ett desperat svar på en gränslös digital värld, där vinnaren ändå till slut tar allt. I den världen kan Arket finnas men bara som en av många märken hos Amazon och Zalando, som äger kundkontakten.

I det andra alternativet är vi konsumenter i grunden inte tillräckligt intresserade av det största utbudet eller de lägsta priserna. Vi styrs mer av att det vi köper bekräftar och förstärker bilden av den vi vill vara och kommunicerar det till dem vi vill vara med. Med den analysen är frågan om Arket är ett attraktivt alternativ för tillräckligt mångas önskade självbildm

Tills vidare är svaren på de frågorna ett oskrivet blad i modeindustrins utveckling men det är många som fattat pennan.

/Jacob Henriksson, Gottodix
Som avslutning - här en av flera vlogginlägg om HM


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam