Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 9 augusti 2017

BMW - den billiga bilaktien?

Ett av världens starkaste varumärken. Premium på garageplatsen. Lönsamt och med rekordförsäljning. För det betalar marknaden p/e 7.

Källa: Finanzen.net
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.

Tur att det är medvind

Ni vet hur det är. När det går bra är man proffs, resten av tiden är det otur. Så är livet som investerare när man mest känner vinden i seglen. För vår del har det varit bra flyt ett tag, senast idag när Novo Nordisk kom med en stark rapport. Den ska jag ta mig tid för så småningom och då blir det åtminstone några rader här.

När det är mycket att skriva om tar jag det emellertid i beslutsordning. Det vill säga i den ordning jag behöver ta ställning till härnäst. Då är ett bolag vars aktie stiger nästan åtta procent på en dag inte prioriterad.

Det är däremot vårt mångåriga innehav i BMW, vars rapport kom för en dryg vecka sedan. Jag har dock dragit mig för att skriva om den, helt enkelt för att jag inte landat i vad jag tycker. Inte förrän nu. Det är ämnet i dagens inlägg.
Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!

Först vill jag dock passa på och tacka er som gick in och stöttade SOS Barnbyar efter mitt inlägg om det häromdagen. Det gör verkligen hela skillnaden att få den responsen! Så fortsätt gärna stötta om ni gillar bloggarna och filmerna!


En bransch i upplösning

Det händer så mycket i bilindustrin att det knappt låter sig sammanfattas. Ett försök med fokus på skiftet till el skrev jag om i vintras i inlägget "De verkliga vinnarna om elbilarna slår igenom". Ska jag bara kort i punktform sätta upp det vi talar om är det:
  • Konjunkturslutet i västvärlden eller kommer ett lyft till?
  • Räntefällan för leasingaffären
  • Överkapacitet på mogna marknader
  • Ständigt massiva investeringar när stigande plattformskostnader (bl.a. dubblering när el och bensin/diesel ska samsas) och kortare produktcykler
  • Sista rycket för bensinmotorerna när oljepriset dykt
  • Regionaliseringen av smaker med SUV-, första-bilen- samt miljö- och trängselmarknader
  • Elbilsskiftet
  • Dieselskandalen
  • Teslas modell 3
  • Kartellmisstankar mot tyska premiummärken
  • Kina en framtidsmarknad med förhinder
  • Självkörande bilar
  • Megastäderna och skiftet bort från eget ägande
  • Hela mobilitetstrenden där bilen är mer taxi än livsstil
  • Förmögenhetsfördelningen har skiftat snabbt mot att äldre har mer pengar och yngre mindre.
En lista som jag skrev helt spontant och där flera av punkterna förstås samverkar. Poängen, som nog ingen missat, är att bilindustrin inte är vad den varit. Det här blir tydligt även i värderingen av BMW.

Källa: BMW
När vi gick in i bolaget var min förhoppning att bolagets, som det verkade starka medvind, modellprogram. konjunkturen och genomtänkta strategi skulle lyfta vinsten. I den delen gick det som jag hoppades. Därtill var min tanke att värderingen skulle stiga ungefär på det sätt som skett för stora delar av resten av aktiemarknaden. 


Billiga bilar

Källa: StockPiper

Där fick jag helt fel. Då värderades BMW, med en viss premium mot konkurrenterna, till p/e-tal runt 9 men var ett tag på väg upp emot 12. Nu är det runt sju som gäller. Det trots att BMW och för delen även Mercedes exempelvis ligger stabilt i toppskiktet bland världens varumärken. Om vi håller oss till BMW så kom de elva i den här mätningen och på plats 35 i den här listan.

Dieselskandalen då? Nej, BMW är fortfarande inte misstänkta för något fusk utan kväveoxidutsläppen ligger tvärtom, enligt ledningen i senaste rapporten, 40 procent under snittet i Tyskland. Bolaget hade också lite tur i upptakten till skandalen då det var just en BMW som var med i den ursprungliga jämförelsen och då klarade sig ok när VW hade fuskat. Så det har egentligen aldrig varit ordentligt indragna i det blåsvädret.


Något som ingen säger emot är däremot att de tyska tillverkarna länge haft ett samarbete kring teknikutveckling. Lagligt och framför allt inte dolt menar de själva. En kartell menar kommissionen och kanske även amerikanska myndigheter. Var det landar är osäkert men hela Tyskland är på defensiven. Landet har varit passivt i sin omställning till renare motorer. Säkert bland annat med den egna industrin i åtanke.

Det är ju bara något år sedan tyska tillverkare tillsammans med Volvo och Scania (som till skillnad från övriga inte erkänt) ertappades av kommissionen för att under två decennier bromsat utvecklingen av mer miljövänliga motorer till lastbilar. Den gången blev notan i miljardklassen och något liknande är inte otroligt här heller. Det långsiktiga effekterna är än mer svåra att överblicka 

Dieselbilar står för 35 procent av försäljningen globalt för BMW, så visst påverkar det om drivmedlet snabbt ska fasas ut. Under analytikermötet vid rapporten var det här det stora samtalsämnet. Runt en procent har andelen fallit globalt men i Tyskland där två tredjedelar av bilarna varit diesel har andelen fallit till 61 procent.

De tyska bilmärkena tror som bekant på att dieselmotorn har en framtid. Om utfasningen leder över till bensin blir kanske inte övergången särskilt smärtsam eftersom det i princip är det som står för resten av BMW:s försäljning och ingen ifrågasätter att de gör mycket bra motorer även där.  I alla bemärkelser från prestanda till effektivitet. 

Källa: BMW
Det finns mer att dra i när det gäller dieseln. Den tyska bilindustrin har byggt mycket av sin fina lönsamhet kring finansieringslösningar. Leasing, tjänstebilar med mera är utmärkta affärer för tillverkarna. BMW:s finansdel har drygat ut vinsten 20 procent extra genom åren samt förstås bidragit till att fler valt att köpa bilen. 

Det sistnämnda är nu ett potentiellt problem. En fin melodi i kråksången har tidigare varat en BMW:s värde varar, för att sno en slogan från Volvo. Det gjorde att förlusterna under finanskrisen med marginal kunde återvinnas åren efteråt. Höga leasingavgifter och bilen i pant har varit en briljant kombination. Fram till frågan om gradvis fallande värde på dieselbilar kommit upp på agendan. 

Risken är att det blir löpande nedskrivningar vart efter BMW får tillbaka vad som visar sig vara svårsålda begagnade dieselbilar. Då underlättar det inte att det till exempel i USA talas om en bubbla inom billån. 


Förändringens tider

Källa: BMW
El då? BMW säljer relativt bra i det segmentet även om det så här långt räcker pinsamt långt att sammanlagt ha sålt 155 tusen helt elektriska bilar från november 2013 till och med juni 2017. Tesla hoppas som bekant sälja 700 tusen per år enbart av sin modell 3. 

Det är upp till var och en att bedöma vem som vinner den matchen. Jag har stor respekt för Tesla, som verkar tillverka fantastiska bilar. Samtidigt har jag också noterat att de så här långt bränt kapital i en snabb takt. Det svåra är inte att bygga en fin bil. Det är att bygga en fin, omtyckt och lönsam bil som min gode vän pseudonymen Aristokraten i vår aktietävling sammanfattade det. Han är en verklig räv på aktiemarknaden och i bolagsvärdering. Slutsatsen han drar är att Tesla är som SAAB (biltillverkaren alltså) men i fast forward-läge.

Svårt att bedöma men det finns onekligen en hel del frågetecken att räta ut. I USA är Kalifornien en utmärkt elbilsmarknad men i övrigt ser det inte lika självklart ut. Europa är fortfarande en mängd små lokala bilmarknader exempelvis när det kommer till laddinfrastruktur och i Kina finns det bara ett alternativ lokal tillverkning i samarbete med lokala aktörer. Till det kommer att Tesla satsat på att komma igång snabbt snarare än den batteriteknologi som övriga satsat på, som jag skrev om i förra inlägget. 

Många om och men således men visst finns risken att Tesla stormar in och tar marknaden med på radarn just nu. Omvänt ligger förstås en del av de försiktiga värderingarna i den tilltagande konkurrensen på en bilmarknad där den globala produktionskapaciteten redan överstiger efterfrågan och Kina snabbt bygger ut. 

Källa: BMW
Sedan är det som alla vet så att bilarna blir alltmer självkörande. Normalt är ett teknikskifte bra för premiummärken som kan ta teknikledarskap och på så sätt hålla uppe både volymer och marginaler. BMW är förstås med långt fram i den här omställningen men den har en aspekt som skrämmer investerarna.


Bilar är på väg att skifta roll i konsumtionskedjan. En allt mindre engagerad förare är inte drömmen för ett bilmärke som säljer främst med argumentet körglädje. I princip i alla framtidsscenarier kommer vi lägga allt mindre kraft på själva bilkörningen och så småningom kanske ge upp den helt. Underhållningen i bilen blir viktigare och trängseln i världens många megastäder gör det nästan akut värdefullt att ha bil endast vid behov och gärna framkörd till dörren. Det här aspekterna ser kanske inte vi som lever i ett glesbebyggt land men frågan är desto större i andra delar av världen.

BMW har initiativ för att bli en leverantör av mobilitet istället för av bilar. Det innebär sådant som bil vid behov eller till och med taxitjänster. Frågan investerarna ställer sig är dock om vi fortsatt kommer att bry oss om bilmärket. Vi bryr oss ju knappt om flygplansmodellen när vi flyger. 
Även här märks alltså den speciella situationen att BMW levererar allt investerarna vill se, når rimliga eller till och med bra resultat men ifrågasättandet växer ändå. Vilka är det då som är vinnare i den här omställningen? Tesla? Nja, förstås om de får till en monsterhit men faktum är att det här är ett lika stort problem för dem. Vad spelar det för roll om en bil är fin och kan köra långt utan nya laddning om du ändå tar den bilen som är nära dig alltid fulltankad med el?

Vinnare är istället underleverantörerna. Bolag som säljer allt från vindrutetorkare till bilarnas chip kostar det dubbla mot de stora biltillverkarna mätt med värderingsmultiplar. Förstås undantaget Tesla, som lever i sin egen värld. BMW får du alltså för p/e 7. Skruvar och muttrar från Bulten kostar p/e 16 och det gör krockkuddar och aktiv säkerhet från Autoliv med, för att ta två exempel från Börsdata.

Rimlig tillväxt i bilförsäljningen

Källa: BMW
Förtroendet för bilmärkena är alltså i botten trots att bilförsäljningen ända fram till början på nästa årtionde ser ok ut. Lite åt det låga hållet möjligen men det som räddar ekvationen är Kina och där har tyskarna storsatsat med goda resultat.

Källa: BMW
Utvecklingen har med några ordentliga hinder på vägen gått som BMW tänkt sig med stora volymökningar av försäljningen i Kina. Där finns numera egna fabriker och lokala samarbetspartners. Det är en svår marknad att luta sig mot, eftersom protektionismen är stor. Det drar både åt att lokala märken ska växa och att utländska på olika sätt missgynnas. Fast så långt har det alltså gått bra.

Källa: BMW
Nu blev det här kanske en udda bolagsgenomgång, eftersom jag knappt berört siffrorna i den senaste rapporten. Det har ett enkelt skäl. Det var rakt över bra och stabila. Försäljningen växer, marginalerna stabila och av de stigande investeringar som allt jag skrivit om ovan syns inte så mycket.

För i BMW och säkert hos några andra av de gamla biltillverkarna är budskapet mycket enkelt. För den som tror att det har en plats på vägen och i konsumenternas hjärta även framöver, så är värderingarna provocerande låga. För den som däremot tror på en verklig omställning av bilflottan de kommande tio åren, så finns det förstås inget pris som är lågt nog.

/Jacob Henriksson, Gottodix


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här. 

9 kommentarer:

  1. Väldigt intressant artikel. Jag är väldigt förvånad att "världens starkaste varumärke" inte satsar mer på just sin ie och dess efterföljare. Den var en utmärkt liten elbil, dock med en udda design och aningen litet batteri för att vara riktigt användbar. I Kina som jag har besökt otaliga gånger är eldrift på STOR uppgång. Det fanns eltaxibilar överallt, Tesla hade utställningar i flera stora köpcentrum och regeringen ger förtur till nummerplåtar (de är DYRA för en vanlig bil i storstäderna) för just elbilar. De inhemska bilproducenterna jobbar för fullt med nya modeller. Dock när det kommer till vilket bilmärke folk helst vill ha är det Mercedes, Audi och BMW det gäller. De är status och i Kina är det viktigt att det SYNS att man har lite pengar. För mig känns BMW lite som en dinosaurie i sammanhanget, man kramar sig fast vid sina dieselmotorer precis som Volvo, med stor risk att bli omåkta både när det gäller elbilar och autonom styrning där t.ex. Tesla har hållit på i flera år och får väl anses som marknadsledande. Nissan och Toyota har pinsamt halkat efter och det är även precis som du säger endast Tesla som garanterar en fungerande laddinfrastruktur. Alla andra märken får förlita sig på den fria marknaden, dvs hämta laddkort i receptionen på den låsta kommunhuset eller ladda på IKEA som bryter strömmen när varuhuset stänger. Vår nästa bil blir en elbil, förmodligen en begagnad Model S pga dess storlek, och just laddinfrastrukturen och snabbladdningen är en stor del i detta val. Renault t.ex. släppte en ny Zoe med fördubblad räckvidd, ca 30 mil, men tog bort möjligheten att snabbladda. Kul att stå några timmar och ladda på resan till Göteborg... inte.

    Den som lever får se... men det känns som om Tesla i nuläget är den enda biltillverkare som VILL sälja elbilar. I alla fall om man tittar på vilka modeller det görs reklam för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan ju aldrig riktigt veta. BMW har, liksom övriga stora bilmärken, en omfattande strategi för elbilar med många modeller på ingång. De säljer ju också redan en del. När det gäller Kina är Teslas stora problem att de inte har lokala fabriker och lokala samarbeten (ännu?). Det är nästan omöjligt att lyckas utan det där.

      Det sagt visst kan det visa sig vara ett misstag att fortsätta satsa även på bensin och diesel. Det är som sagt inte en slump att vi talar om p/e-tal på runt 7.

      Radera
  2. BMW tycker jag är det svåraste varumärket att bedöma inom bilindustrin eftersom deras premiumstatus bygger på körglädje enligt ganska konservativa normer. En Tesla är också fantastiskt kul att köra men på ett helt annat sätt än en traditionell bil med fantastisk acceleration.

    Lägger man dessutom till autonoma bilar där t.ex Mercedes kan ta samma position som för taxibilar medan BMWs största styrka helt försvinner kan jag förstå att marknaden är skeptisk mot just BMW.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är varumärket lite otydligt numera. Värderingarna ser dock liknande ut över hela linjen. Daimler ligger på p/e 6,6 för i år och 6,7 för 2018. Då får du lastbilarna på köpet :)

      Radera
  3. Scania är inte fälda.
    Det är konstigt att komitionen har gett sig på lastbilarna, deras avgasrening är mycket bättre än personbilar och testcyklerna är mycket bättre. Cykeln som lastbils motorer testas i skalas efter motorns toppeffekt. Person bilar med starka motorer testas bara på låga effekter då deras cykel simulerar att dom såsar omkring på en virtuell vägsträcka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har valt att bestrida kommissionen. Det stämmer. Jag justerade så att det tydligare framgår.

      Lastbilskartellens syfte som pågick 1997-2011 och som övriga alltså erkänt var ju främst att försena ny miljöteknik och förstås att samarbeta om priserna. Så här långt har det inte i bilfallet funnits lika tydliga bevis på att branschen ville hindra och fördyra.

      Radera
  4. Har bara ägt BMW och Tesla i mitt liv. trodde aldrig jag skulle lämna BMW men efter provkörning av Tesla Model S var det kört. Efter tre år har jag fortfarande en fascination över teslan. Jag kommer aldrig köpa en fossilbil igen. Gärna BMW men den måste vara en ren elbil. Det som slår mig med bilindustrin är att de inte vill/kan aktivt sälja rena elbilar pga utebliven eftermarknad/service m m. De vill helt enkelt inte. Allt är dessutom outsourcat förutom motorteknologin. Motorteknologin har plötsligt blivit en konkurrensnackdel. De försöker greenwasha allt vad de kan genom hybrider för att behålla eftermarknad men dessa hybrider ger ett massivt "instegsberoende" av elbil hos deras ägare. Många känner det som ett misslyckande när eldriften tar slut och kickar igång bensin/dieseln." Jag tror det kommer en "tipping point" inom fem år när elbilarna kommer ner i pris och närmar sig bensin/diesel bilar. Då finns det ingen rational alls att äga bensinbil längre. Samma inköpspris, lägre förbrukning, lägre servicekostnad, bättre begagnatvärde. Lite som häst/vagn övergång till bil på mindre än tio år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande kommentar! Du prickar i dina upplevelser mycket av det som är skälet till de låga värderingarna för bilbolagen. Elmotorer ändrar både produktion och kundrelation. Det blir mer av datorer på hjul med helt andra typer av möjliga styrkor och problem än i nuvarande bilar. Det ska bli väldigt intressant att se var det tar vägen.

      Radera
  5. Tack för en mycket bra blogg! Bilindustrins utmaningar är inte sannerligen inte lätta. Samtidigt kan jag tänka mig att lastbilstillverkarna är än mer illa ute. Varför pratas det inte mycket om det ännu? Åkeriernas förbrukning och servicekostnader är ju väldigt stora idag kombinerat med att de har större imagebehov och svagare märkeslojalitet än privatbilister.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam