Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 23 augusti 2017

Helt kort om alltmer ifrågasatta snabbväxare

När tar det roliga slut för börsens lyckopiller? Hälsosektorn har varit en fantastisk investering men nu börjar det pysa betänkligt på sina ställen. Det trots att bolagen levererar alldeles utmärkt.

Källa: Börsdata
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Det kan inte hända mig

Kvällen går förutom till att strömma Bloomberg, slöläsa några artiklar och ögna igenom Twitter till att läsa på inför en artikel jag ska skriva till Värdepappret som kommer ut på fredag. Ämnet blir hur sommarens och höstens börstrender slagit bland de mindre bolagen.

En inspiration stod Richard Bråse för i sin analys av en mina ständiga köpkandidater RaySearch. Hans förklaring till aktiens kräftgång i år är främst att dollartrenden vänts. Det är i så fall inte det enda tillväxtbolaget på de mindre listorna som drabbats av den motvinden var min första reflektion. För är det något som utmärker de flesta mindre snabbväxare, särskilt inom hälsosektorn, så är det att de har kostnader i kronor och intäkter i bland annat dollar.

Det är alltså upplagt för en rysare om dollarn fortsätter falla. Det gäller inte minst som börsen under lågränte och stimulansåren bryggt en brygd med höga värderingar av framtida tillväxt. Titta på p/e-talen i tabellen ovan - gott om saftiga prislappar där. Med två av vår portföljs innehav - Vitrolife och Cellavision - bland de riktigt dyra.

Fällan att hålla ett öga på

Fällan här är att värderingsballongerna inte verkar spricka utan pysa och därtill en i taget. För titta på hur det gått för de små och medelstora bolagen i hälsosektorn i sommar. Överlag har de levererat goda resultat. Observera att det här är gruppen med bolag i den sektorn som går med vinst. Det finns många branschkollegor som är i tidigare faser i sin utveckling. De förhoppningsbolagens aktier styrs mer av de specifika förväntningar deras produkter och forskning kan generera.

Bolagen jag plockat ut går redan med vinst. Deras försäljningstillväxt och marginaler ser i de flesta fall starkare ut nu än snittet för de senaste fem åren. Trots de har de flesta av bolagen gått sämre än OMXS30 i sommar.

Förutom Richard Bråses dollarförklaring är det svårt att blunda för den sista kolumnen ovan. Värderingarna gör aktierna ömtåliga. Ett bra exempel är Cellavision. Det var verkligen inget fel på deras rapport men med ett p/e-tal på 46 finns det mycket att bevisa. Jämfört med det är Raysearch rena fyndet till ett p/e-tal på 38. Cellavision är också starkt exponerade mot dollarn och även om tillväxt och marginaler är fina så är de lägre än för Raysearch.

Så vad är skillnaden? Min gissning är att det inte är så mycket. Några dåliga eller bara otydliga kvartal och samtalet kommer att handla mer om varför värderingen ska vara så hög. Sedan är det som jag skrivit om tidigare mycket svårt att idag peka ut vad en normal värdering för den här typen av bolag ska vara. Det beror bland annat på att vi inte vet exakt vilken ränta som är rimlig att räkna med och om riskpremien kan pressas ytterligare när andra placeringsalternativ fortsatt framstår som för dåliga. Om det nu gör det - för där är frågan om räntan igen.

Hur som helst. Det här är grupp fina bolag där risken i aktierna inte ska underskattas. Det är det svårt att ta miste på.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 

Arbete pågår med en uppdaterad form på vloggen, så just nu får ni hålla till godo med denna lite gamla film. 


Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam