Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 31 augusti 2016

Aktuellt ur twitterflödet - bankerna flyttar ut på trottoaren igen

Teknikskifte bland världens största bolag men toppbankerna flyttar tillbaka ut på gatan. Kollar vad det står på twitter.



O tider, o seder

Svepet börjar denna gång i en lista jag tipsades om av twittraren Cspira. Det är ingen nyhet men visst är skiftet över till de stora teknikbolagen ett spännande tecken på den roll digitalisering har fått i samhället.

Det är ju egentligen tre riktigt stora samtidstrender inom teknik, där de två jämbördiga är automatisering (robotar) och genteknik. När hittar någon av dem sin plats på topplistan?

A propos förändrade förutsättningar är det faktiskt allt fler bensinmacksägare i USA som vill försäkra sig mot att antalet bensindrivna bilar skulle kunna vara på väg ned.

Det går för övrigt inte att ta miste på att något stort är på gång inom bilindustrin. Det går inte en dag utan nyheter om drivmedel, att stora tillverkare börjar sälja via kör-när-du-vill-lösningar eller förstås självkörande bilar.


Missa inte vloggarna
En helt annan, mer vardaglig, förändring är att jag tydligare samlat alla filmer från olika källor där jag är delaktig på en gemensam plats. Kolla gärna in den. Ett exempel är serien 3 snabba, dagens avsnitt hittar du även nedan.


Blippar ur ekonomin

Annars är det många investerare som ser utvecklingen i USA som avgörande för börsen. En del pilat pekar mot en normalisering i ekonomin - inklusive att inflationen tar fart. Det skulle glädja många och alldeles särskilt banksektorn, åtminstone till en början. Resten av börsen skulle dock kunna reagera mer negativt, särskilt om räntehöjningar åter blir aktuella.

Varje era har sina omställningar. Den här gången verkar det vara just bankerna som trevar efter sin roll i den nya världen.
Fast det är bra att påminna sig om att det faktiskt inte hänt så mycket handfast än så länge. Världsekonomin ser ut som den gjort rätt länge. Ett bra exempel på det kom från dagens sista tweet.

Kina har fått ordning på kommunikationen. I ekonomin händer däremot inte så mycket. Så det bubblar lite förändring och till och med framtidstro i nyhetsflödet just nu. Kokar över av förhoppningar gör det däremot inte.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam