Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

lördag 27 augusti 2016

Odins Sverigefond svarar - skifta bolagsstorlek maximerar avkastning

Småbolagsfond med övervikt mot en konjunkturuppgång tyckte jag. Inte alls, svarar förvaltaren. Här ger Odin Fonder svar på tal om min analys.

Odin fonder svarar

Jag diskuterade fonder i fjärde avsnittet av Sparskolan. I anslutning till avsnittet publicerade jag en analysmodell för fondval som jag tillämpade i inlägget "Sparskolan: så värderar du Odins Sverigefond". Häromdagen kom den här kommentaren.

Hej,
Takk for analyse og at du synes vår fondsinformasjon er nyttig.
Her er noen kommentarer til analysen: 
Håper dette kan bidra til at leseren kan forstå ODIN Sverige bedre.
Mvh
Vegard Søraunet
Ansvarlig forvalter ODIN Sverige

Sympatiskt nog har alltså förvaltaren för fonden tagit sig tid att ge sin syn på analysen. Jag har alltid ogillat när tidningar stjäl sista ordet i debatter genom att lägga på sina egna kommentarer på andras debattsvar eller insändare.

Därför låter jag ordet gå till Vegard. Jag har lagt till fetstil och mellanrubriker för att det ska vara lättare att läsa. Sedan har jag lagt till förtydliganden om vad jag avsåg, så att läsaren kan se skillnaden. Däremot går jag inte i polemik med Vegards resonemang. Den som vill få min syn på Odins Sverigefond får läsa det inlägget.

Aktiv eller passiv fondförvaltning? Kolla in avsnitt 4 av Sparskolan.

Inriktning

Vår fond har det siste året redusert eksponeringen mot syklisk industri. Vi har nesten ingen bank og vi har økt i helse- og konsumentsektoren. Altså i de bolag som vil klare seg bedre i en eventuell konjunkturnedgang. Derfor er fondet både rustet for en tøffere konjunktur samt at vi fortsatt har mange nisjede industribolag og distributører som kan vise tilvekst gjennom både organisk og oppkjøp. Vi tror dette er en god kombinasjon for de neste årene.
Mitt förtydligande - jag tolkade portföljen som cyklisk och såg inriktningen som en spekulation i att "En starkare europeisk industrikonjunktur ska dra igång underleverantörer medan en urstark svensk ekonomi ska driva på konsumtion och inhemska investeringar."

Tillväxt eller utdelning

Tilväxt og utdeling: dette er forvirrende begreper som jeg tror er vanskelig å forstå for kunden. På ODIN investerer vi i bolag som kan vise til en god historikk, har solide konkurranseposisjoner og som handles til en attraktiv pris. Vi liker kvalitetsbolag som kan levere en god avkastning på kapitalen. Du sier vi er tilväxtorientert og ikke utdeling. ODIN Sverige har en utdeling på ca 3-3,5%. Dette er imidlertid lavere enn indeks som inneholder mye bank med høy utdeling. Vi leter gjerne etter kombinasjonen av en viss andel utdeling og bolag som er flinke til å reinvestere kapital til god lønnsomhet. Med det unngår vi de typiske «value traps» som gjerne har høy utdeling men ingen investeringsmuligheter for ny tilväxt.
Mitt förtydligande - jag använde Morningstars Style box. Där är bolagssammansättningen angiven som tillväxt (på en skala där andra änden visar värde). Jag använder också benämningen kvalitetsbolag om inriktningen.

Stora eller små bolag

Store eller små bolag? Hvorfor skal man velge mellom disse to? I perioder hittar man best muligheter i de store bolagene og i perioder de minste bolagene. De siste 3 årene i sistnevnte. Derfor har også ODIN Sverige hatt mest småbolag i denne perioden. På det meste hadde vi 65% småbolag. I dag ca 50%. Jeg tror de beste mulighetene for god avkastning i årene fremover ligger i småbolagene da fundamental utvikling er mye bedre også i disse uten at de fremstår som betydelig dyrere. Vi ser i større grad at de profesjonelle fondsplukkerne velger å kjøpe all-cap fond for byrålådan og at de heller krydrer med småbolag eller storbolagsfonder når det er rett tidspunkt for det.
Mitt förtydligande - det jag tolkar att Vegard vill svara på här, är att jag menade på att det här egentligen är en småbolagsfond. Vegard pekar på att det är en fond som i sin aktiva förvaltning spelar med storleken på bolagen den köper. 

Investmentbolag

Du sier vi eier investmentbolagen Latour og Indutrade. Latour er helt klart et investmentbolag og 60% av deres eksponering når du direkt på børsen. De resterende 40% er derimot umulig å hitta og det er den gode verdiforvaltningen og kjøp og salg av virksomheter som gjør at jeg kan forsvare å eie denne i en Sverigefond. Melker Schørling derimot, kunne jeg aldri forsvart der alle bolagene kan kjøpes direkte. Indutrade er inget investmentbolag men en samling av 200 dotterbolag med ulike nisjer innenfor distribusjon og produksjon. Dette er en utmerket verdiskaper på lang sikt og absolutt den typ av bolag jeg giller i vår fond.

Mitt förtydligande - det jag avsåg är att Latour och Indutrade i praktiken med sina breda portföljer fungerar som fondförvaltare och därför fungerar utmärkt att köpa direkt för en fondsparare.

Jämförelseindex

Indexval: vi er en aktiv, stockpicker som forvalter fondet helt uavhengig index. Jeg noterer at du anbefaler å måle mot SIXPRX, noe som jeg kan være enig er en mer relevant sammenstilling gitt dagens eksponering. Om eksponering endrer seg til mer storbolag vil den derimot ikke være det. Problemstillingen vår er at vi med hele Sverige som univers (småbolag + storbolag) ikke finner en relevant og dekkende index på den svenske marknaden. Om du bryter ned alfa i fonden og vekter mot småbolag og storbolag vil du raskt se at alfagenereringen i fondet har kommet fra bolagsval innen storbolagene de siste årene. Om du måler oss mot SIXPRX eller vår index OMXSB så får du omtrent samme resultat over de 3,5 årene jeg har forvaltet fonden.

Mitt förtydligande - min synpunkt gällde att val av jämförelseindex styrde vad som betraktades som överavkastning samt att köparen behöver följa vilken exponering fonden ger, eftersom den ändras.

Förvaltningsavgift

Den 1 des 2015 satte vi ned prisen på ODIN Sverige C fra 2,0 til 1,2%. Dette for å møte økende priskonkurranse. Grunnen til at Morningstar har en årlig avgift på 1,93% er at de enda ser på prisen på foregående år. Fra januar vil Morningstar oppdatere den årlige avgiften til dagens gjeldende på 1,2%. En fond med en aktiv andel på over 80% og en pris på 1,2% synes vi er konkurransedyktig. For kunder med mer enn 1 mill innsetting er prisen 1,0% (ODIN Sverige B) og kunder med mer enn 10 mill innsetting er prisen 0,75%. (ODIN Sverige A)

Några avslutade ord 

Med det tar jag tillbaka pennan. Det är som sagt mycket roligt att få en så seriös återkoppling från en fondförvaltare. Tänk vilken dröm det vore om det här var den typiska dialogen kring fonder. Sparare som kunde ta del av granskningar av fonder och förvaltare som sakligt ville vara med och argumentera för sin valda inriktning i portföljen. Det är en debatt långt ifrån alla kurvor jämförda bakåt mot väl utvalda jämförelseindex och all personkult kring förvaltaren. Några exempel på vettiga fondanalyser har jag hittat i pressen men de är inte särskilt många. Även vi i bloggosfären skulle kunna göra mer. 

Är det här något som läsekretsen, även av denna rätt aktie- och makroinriktade blogg, vill ha, så kan jag tänka mig fler fondanalyser framöver. 

Slutligen - jag valde att analysera Odins Sverigefond för att jag tycker att det är en av de mest seriösa och öppna fonderna jag hittat på marknaden. Precis som en bra film förtjänar seriös kritik tycker jag en bra fond bäst uppskattas genom en kritisk granskning.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

1 kommentar:

  1. Gillar Odins Sverigefond och har förtroende för den nuvarande förvaltaren, som sedan han tog över fonden har ett bra facit. Odin investerar efter värdestrategi, och då spelar det inte så stor roll om bolagen delar ut avkastningen eller återinvesterar den, faktum är att jag nästan föredrar det senare om det finns möjlighet för företaget att växa (värde är inte motsatt till tillväxt, och hög utdelning är inte lika med värde). Deras avgift är konkurrenskraftig efter sänkningen jmf med andra liknande fonder, som till och med kan ligga lite högre. /Mikael

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam