Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

torsdag 25 augusti 2016

Det kan investeraren lära sig av Nordnets första 20 år

När hade varit den perfekta tidpunkten att köpa Nordnet? Det är lärorikt att studera de bästa entreprenörerna, även för investeraren.


Källa: Nasdaq

Vägen till toppen

Det är 20 år sedan, min samarbetspartner, Nordnet grundades. Det uppmärksammade jag i ett reklaminslag på bloggen häromdagen "Kollar 20 utländska aktier - mitt val i Nordnetkampanjen (Annons)". Där tittade jag på köp av utländska aktier. Något som i högsta grad nätmäklarna bidragit till att det blivit tillgängligt för vanliga sparare till ett bra pris.

Idag tänkte jag, i ett vanligt inlägg, ta en titt på en annan aspekt av jubileet. Går det att lära sig något av nätmäklarnas historia? Jag vill inte skriva analyser om Nordnet, eftersom jag har en kommersiell relation till dem (läs mer under partners), så inlägget är helt bakåtblickande.


Reklam: bredda portföljen utan att betala courtage, bara denna vecka

Verksamheten vid Nordnet började som en del av Öhmans fondkommissionen. Ur den starten växte idén att erbjuda näthandel av aktier. Det här är väl de två första iakttagelserna om framgångsrika entreprenörsprojekt - de frodas ofta i en miljö som är på lagom avstånd från den verksamhet de kliver in i.

Det blev inte en storbank, trots att det fanns tankar, som klev in på den nya marknaden. Grundarna var dock inga duvungar, bland annat var VD.n för Öhmans delaktig tillsammans med ägarfamiljen Dinkelspiel.

Investerarens tajming


Källa. Gartner Group
Tajmingen i slutet av nittiotalet var förstås perfekt med både en teknik och ett intresse för aktie som rusade i höjden. Börsnoteringen i slutet av nittiotalet kom dock för sent för den första vågen spekulanter. Här blir nästa läxa nästan övertydlig. En ny bransch går ofta igenom en period av överentusiasm.

Titta på börskurvan för ovan. Visst är den slående lik Gartner Hype Curve? Det här alltså för en av de bägge framgångsrika nätmäklarna (Avanza är självklart den andra). 1999 hade du alltså inte ens gjort en bra affär om du valt rätt investeringsobjekt i den uppenbarligen fantastiska nischen av fintech som nätbanker är. Det om något tycker jag visar kraften i en hype.

Hade du däremot följt bolagets fortsatta och envetna utveckling, via förvärv och expansion i norden, då hade du kanske hakat på investeringen vid en senare tidpunkt? Det här är det som gör att jag för min del rent allmänt är mycket försiktig med bolag i förhoppningsfasen och även i etableringsfasen.


Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook



Det visar också att många av de bästa investeringarna ligger strax efter ett skifte mellan utvecklingsfaser, inte i att försöka pricka utvecklingen i förväg. Den som, utanför börsen, investerade vid starten av Nordnet, gjorde en bra affär även med hänsyn till hypen. Den som däremot 1999 spekulerade i den breda etableringen gjorde en dålig affär. Bra blev istället investeringen för den som passade på när etableringen rullat på.

Framtiden

Fortsätter man framåt ser man att Nordnet även har ett annat typiskt drag för innovatörer - entreprenörskapet dog inte ut med etableringen. Bland flera milstolpar är kanske ändå den senaste, med Shareville, den intressantaste. Den ligger mitt i hjärtat av nästa typiska fenomen - andra vågen i ett teknikskifte. Det vi nu ser brett när digitaliseringen slår igenom brett i samhället.

För ett bolag som Nordnet, som redan gått från etablering till tillväxt, blir frågan om det klarar omställningen även till de nya förutsättningarna. Hur länge kan man vara tonåring? Även efter att man fyllt tjugo?

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!  




4 kommentarer:

  1. Asså, detta börjar kännas mer och mer som en reklamblogg för Nordnet. Rent allmänt mycket säljsnack i bloggosfären, om Värdepappret, Nordnet etc, liknar mer och mer traditionell finansrådgivning där oberoendet helt saknas. Synd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      tråkigt att du tycker det men jag uppskattar återkopplingen. Kolla gärna under fliken partners om du vill veta exakt hur samarbetet ser ut.

      Radera
  2. Hej, det var jag som gnällde. Jag gillar dina inlägg men rent allmänt känns det som att många bloggare försöker göra profit på sina många besökare på bekostnad av den trovärdighet de en gång byggt upp. Förståeligt kanske, för egen del drar jag öronen åt mig. Men jag önskar dig såklart lycka till!

    SvaraRadera
  3. Det är en jätteviktig fråga. Profit, vinst eller lön är ju något man gärna vill ha för nedlagt arbete (än så länge går det här projektet med tokförlust men man kan ju hoppas).

    Min variant, som jag lånat från bloggare/vloggare inom andra fält som kommit längre än vi inom ekonomi, är att vara helt öppen med vilka jag samarbetar med. Sedan kör jag på som vanligt men med reklam och enstaka annonsinlägg. Dessutom är jag mycket försiktig med att skriva om råd överhuvudtaget och extra mycket så när det gäller mina partners.

    Men det är ett svårt ämne, så jag uppskattar diskussionen

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam