Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 23 augusti 2016

Kollar 20 utländska aktier - mitt val i Nordnetkampanjen (Annons)

Det här inlägget är en del av mitt samarbete med Nordnet.

Nordnet fyller 20 år och firar med ett i mitt tycke intressant erbjudande. Du kan handla 20 utländska aktier utan att betala courtage under veckan.

Det tycker jag är ett bra tillfälle att bredda portföljen och jag tänkte ge mina reflektioner om hur man kan tänka.

Först lite om reklamformen

Normalt har jag en redaktionell uppdelning där det jag skriver är mitt och reklamen ligger separat. Så blir det exemplevis när jag i nästa inlägg skriver om det som är den egentliga nyheten här. Vi har haft nätbanker i två decennier. Hur slog de igenom, vad har de betytt och hur ser framtiden ut inom fintech?

Den här gången var det dock själva erbjudandet jag tyckte var bra. Då känns det rimligt att göra hela inlägget till en annons. Det funkar ju så, som du kan läsa mer om under partners, att jag får betalt varje gång någon via länkar här blir kund hos Nordnet eller medlem på Shareville. Två gratisprodukter jag kan stå för.

Reklam: Bara denna vecka! passa på att bredda portföljen

Erbjudandet

Den här veckan slipper du courtaget om du köper någon av tjugo utvalda utländska aktier. Helt gratis blir det ändå inte för det finns även en växlingsavgift och i något fall tar börsen ut en låg avgift. Allt det där framgår av själva erbjudandet.

Min bild, rent allmänt, är att det numera inte är så blodigt att köpa åtminstone amerikanska aktier via nätmäklare. Det sagt är det ändå ett bra tillfälle tycker jag. För det är tjugo vettiga bolag Nordnet valt ut och jag förespråkar som det som följt bloggen vet att man ska bredda portföljen utanför enbart de största svenska bolagen, eftersom vår börs ger en lite för snäv exponering mot vissa branscher och geografier.

Välja utländsk aktier

Måste man ha utländskt i portföljen. Nej, det vore en överdrift - bara en gratisfond med omxs30 blir väl smalt men tänker du efter när du kombinerar går det att komma långt. Självklart är en global aktieindexfond eller någon ETF ett utmärkt val.

Vi har valt att ha de nordiska länderna, Tyskland och Usa som våra aktiemarknader. Särskilt via Usa når man nästan hela världen eftersom det finns särnoterade värdepapper (ADR) för många av världens bolag där.

När du väljer marknad behöver du en plan för hur du ska hänga med i nyhetsflödet om bolag och ekonomi.

För amerikanska bolag är det här faktiskt enklare än det är för de flesta svenska. Det finns gott om gratisresurser både med nyheter och bolagsinfo. Du hittar exempelvis aktuella analytikeestimat direkt via exempelvis Nasdaq. Bland alla resurser som finns vill jag särskilt lyfta fram sidan SeekingAlpha. Där hittar du massor av analyser om bolagen du vill följa. Så det är inte så svårt.

Vi har en ganska rörlig portfölj, där jag gärna anpassar till en viss exponering vid en viss tidpunkt. I vårt normalläge ligger vi med 50 procent nordiskt och sedan lika delar tyskt och amerikanskt. För att få till en förbättring av riskspridningen krävs dock betydligt mindre. Är poängen bara att fixa till den dåliga spridningen i Stockholm kan du undvika verkstad, bank och kanske inte köpa ytterligare klädbolag.

Reklam: Bara denna vecka! passa på att bredda portföljen


Aktierna i Nordnets urval

Vad är det då för aktier du har att välja på? De starka nätbolagen finns förstås där. Apple, Alphabet (Googles moderbolag), FacebookAmazon och Microsoft finns med. Det är en typ av bolag där amerikanerna har en särställning - vilket svenskt eller ens europeiskt bolag ger dig ett substitut där?

Vi har Apple men alla har sina poänger. På bolagsnivå tycker jag egentligen det är Facebook som imponerar mest. Pånyttfödda Microsoft skulle jag också kunna tänka mig. Amazon tycker jag däremot ser lite väl hypat ut med sitt p/e-tal på 188.

Sedan gillar vi svenskar (av någon anledning) amerikanska dagligvaror. Coca Cola faller inte mig i smaken även om jag noterar försöken att följa trenden växla över även till nyttigare drycker. Anheuser Busch InBev? Nja, är inte det att gå över ån efter öl? För det finns väl på närmare håll, exempelvis i Kopparbergs.

Johnson&Johnson har liksom Procter&Gamble och Nestlé välfyllda varumärkesportföljer men jag är inte säker på de får den konjunktur de vill ha framöver. Fast visst håller trenden med låga räntor och stark konsumtion i sig kan det fungera för utdelningsmaskiner som dessa. WalMart tycker jag ser ut som ett bolag med många strukturella utmaningar, exempelvis övergången till e-handel. Men visst det är ju gedigna bolag hela bunten.

Mitt val här skulle nog bli J&J eller möjligen P&G. Fina varumärkesportföljer och hyggligt bevisad förmåga att förnya sig lockar. Fast jag är lite skeptisk till tajmingen.


Telekom då? Nja, vad tillför AT&T eller Verizon?  En smart exponering mot en starkare dollar och möjlig utdelning vore ett argument. Lite som när de stora hajarna växlar euro mot dollar och köper amerikanska räntepapper. China Mobile är intressantare, eftersom du då lägger dig mitt i prick i det regimen vill åstadkomma med en övergång till en konsumtionsekonomi. Kände jag mig bara trygg med politiken, konjunkturen och valutan i Kina kunde det vara något. Tyvärr gör jag inte det.

Pfizer eller Novartis? Tveksamt Novo Nordisk ligger närmare till hands eller för den delen tyska Bayer. Jätten Exxon Mobil då? Olja är alltid intressant men här hade nog Statoil legat närmare för mig. General Electric är en favorit vi haft i portföljen. Renodlingen mot industrikoncern från diverseverkstad är fortsatt intressant men bolaget krockar med vårt innehav i ABB.

Slutligen har vi bankerna. De har jag ju redan varit inne på att det kan vara något för oss. Wells Fargo är kvalitetsalternativet och kostar därefter. Det kan ändå vara intressant. Precis som JP Morgan värderas aktien till p/e 11. Skillnaden? P/b-talet är 1,4 för Wells Fargo medan det bara är är 1 för JP Morgan. En invändning mot bankalternativet är att den svenska bankmarknaden är en stor del av vårt index och har liknande förutsättningar som den amerikanska.

Trots det blir nog någon av dessa mitt val. Fast det var ju för att jag redan hade kikaren inställd där. Topp tre bland övriga? Det får nog bli Facebook och Johnson&Johnson. Någon bubblare? Det skulle med stor tvekan vara China Mobile. Varför ens snegla på den? För att det vore intressant att få en riktad exponering mot Kina men som sagt det är inte riskfritt.

Vilken är din favorit?

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam