Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

onsdag 17 augusti 2016

Sparskolan: 63 vid 65? Så höjer du din pension

Nu är det dags för sjätte avsnittet av Sparskolan. Modellpersonen i vårt pensionssystem får 63 procent vid 65 års ålder. Vill du något annat får du lov att planera.

Sverige har ett genomtänkt pensionssystem. Vi har löst många problem andra länder brottas med och medborgarna har många möjligheter att själva påverka sin ålderdom och hjälpas åt inom familjen. Ganska finurligt utformat, synd bara att så få verkar förstå det. Fast du får räkna med att gör du inget själv så är basläget en rejäl lönesänkning.


I det här avsnittet får du veta mer om:
  • Hur mycket du får i pension
  • Hur du hittar och lagar hål i pensionen
  • Hur mycket du måste spara för att gå i pension tidigare eller få en pension som närmar sig din slutlön
  • Hur säker din pension är
  • Hur du kan se på hela din ekonomi samlat när du sparar till pensionen

Mer om serien

Du hittar allt om serien på www.sparskolan.se – där finns också bland annat 39 portföljer på Shareville du inte vill missa. Är du inte redan medlem på Shareville kan du bli det här. På Shareville finns en särskild grupp för serien – den hittar du här. Där lägger jag ut allt material kring filmerna, diskuterar och publicerar extramaterial som till exempel småfilmer om vad p/e-tal är, hur en fondanalys kan se ut i praktiken och liknande..Extramaterialet till det här avsnittet är bland annat en genomgång av hur jag räknade ut hur mycket jag behövde spara.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser

Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här

Missa inte att följa mina dagliga inlägg på Youtube och Facebook!

4 kommentarer:

  1. Pedagogiskt och bra upplagt! Du borde jobba som lärare! Fast lönen är ju dessvärre sådär vilket innebär lägre pension :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... eller numera ett längre arbetsliv.

      Radera
  2. Jag har fått intrycket i min omgivning att många trivs rätt bra bonusåren på jobbet.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam