Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

måndag 10 juli 2017

Analyskollen: Infineon vinnaren på elbilarna?

Världen är full av datorer och de blir bara fler. En av vinnarna inte minst när elbilar slår igenom och industrin ska automatiseras kan vara tyska Infineon. Det har i vart fall vi satsat på men vad tycker analytikerna.

Källa: StockPiper
Reklam: Det går alltid att följa vår portfölj, handel och alla mina kommentarer kring innehav live på Shareville.


Vad är en analyskoll?

Möjligen har några av er märkt att bloggarna och vloggen genomgått en liten justering den senaste tiden. I och med att jag inte längre skriver nyhetskrönikan till Nordnet, så har jag mer tid att skriva ned de tankar vi själva använder i våra investeringar.

Det innebär bland annat uppdateringar om planen för vår portfölj nästa vecka på Sparskolan, den senaste här. Det innebär också fler lite kortare inlägg där jag snabbt försöker fånga det jag arbetar med för ögonblicket i våra investeringar.

En sådan löpande uppgift är att försöka hålla koll på vad som sägs och tänks om våra olika innehav. Det kan vara från proffs, journalister eller från andra delar av bloggen. Syftet är att få en snabb känsla för vad det är som diskuteras i bolaget. Det brukar vara särskilt värdefullt att göra strax före en rapport, eftersom det då går att följa rapporten och reaktionen på den i betydligt större detalj.
Om du gillar det jag skriver och filmar och vill uppmuntra mig att fortsätta, så stöd min insamling till SOS Barnbyar - den gör skillnad!
I dagens analyskoll blev det med hjälp av smånotiserna på Finanzen.net fokus på proffsen. Föremålet för analysen är tyska halvledartillverkaren Infineon. Hårdvara till de allt fler datorer vi har omkring oss är en riktigt spännande nisch. Samtidigt är det många om budet. Tyskarna är dock starka inom segment som att styra industrins robotar, energianvändning och inte minst framtidens bilar.

De gör dem till mångas favorit. Den som vill kan säkert i det se lite av den där gifta-sig-med-aktien-faktorn, som kvalitetsbolag ibland har. Ni vet den där när det aldrig verkar bli för dyrt att köpa bolaget som verkar vara noslängden före konkurrenterna. Personligen gillar jag att analysera den gruppen bolag. Du slipper oftast oroa dig för problem inne i bolagen utan kan fokusera på omgivningen, trenderna och den faktiska försäljningsutvecklingen. För mig som försöker titta in i en verksamhet jag inte kontrollerar underlättar det helt enkelt när ledningen på vad det verkar goda grunder har marknadens förtroende.


Omtyckt bolag, stark bransch men har det gått för fort för aktien?

Först ut får Barclays analytiker vara. De tycker i en branschanalys från 7 juli i år att Infineon tillhör den stora grupp hårdvarutillverkare vars aktiekurser rusat iväg för snabbt. Hit räknar de för övrigt även Ericsson. Jag har inte fått tag i själva analysen men såvitt jag förstår var det en ren prisfråga. Det sätter riktkursen för Infineon till 17,20 euro.

I en annan branschanalys, daterad 3 juli, tar Norddeutsche Landesbank däremot positiv till en fortsatt uppgång inom techsektorn. På ett övergripande plan ser de fortsatt medvind för molntjänster och automatisering kopplad till det som kallas industri 4.0 (i Sverige talar vi nog mer om robottrenden). Mer kortsiktigt ser banken att balansen mellan utbud och efterfrågan gynnar halvledarsektorn. För Infineon landar riktkursen på 21 euro.

Goldman Sachs tar också fasta på de längre trenderna men fokuserar på den ökade tillverkningen av elbilar, där som bekant Infineon har en stark ställning. Baserat på det landar banken, i en analys från de 4 juli, i en riktkurs på 22 euro. Deutsche Bank landar, den 30 juni, också i en köprekommendation med hänvisning till försäljningen till bilindustrin. De ser i och för sig en inbromsning men det från en hög nivå.

Nära men med en något annan vinkel landar JP Morgans analytiker som, den 30 juni, sätter riktkursen till 21,50. Det starkaste segmentet för branschen är enligt banken energisstyrsystem (min översättning av energiemanagement på tyska). Det är det här framför allt ABB satsar stort på och i deras uppkopplade system behövs det förstås datorer och därmed halvledare överallt i framtidens produktionssystem.

Bra utsikter på medellång sikt ser Kepler Cheuvreux den 30 juni. De uppfattar, liksom några av ovanstående, Infineon som ett av bolagen som ligger i framkant i flera olika segment. Särskilt imponerad är deras analytiker av Infineons 3D-magnetiska chip som kan styra och hämta data från applikationer i rörelse (som inuti en tvättmaskin). Riktkursen sätts till 21,50 euro. Samma teknologi och stadigt växande marknadsandelar är det som, samma dag, fick Baader Bank att sätta ne köprekommendation med riktkursen 20 euro.

Commerzbank sätter i en analys den 30 juni riktkursen till 23 euro. Utgångspunkten är, som flera andra pekat på, Infineons starka ställning inom energisstyrsystem. Utanför den nischen ser inte bolagets utsikter lika självklara ut är bedömningen i den här analysen.

Slutligen skriver Credit Suisse i en analys från 27 juni att de har förtroende för ledningen, som de nyss träffat. De finansiella målen framstår som genomarbetade och realistiska. Baserat på det landar banken i en riktkurs på 21 euro.

Min reflektion

Nu hade jag inte tillgång till några längre analyser utan bara de korta sammanfattningar analytikerna släpper till media. Baserat på det är bilden fortsatt Infineon på bolagsnivå framstår som rimligt problemfritt. De verkar också vara bra positionerade för den tillväxt de flesta analytiker ser framför sig.

Hoten då? Det ena verkar vara värderingarna, som stuckit iväg länge. Det går att koppla direkt till räntorna. Fortsätter de uppåt lär de slå på Infineon. Det andra möjliga problemet skulle en inbromsning i bilindustrin kunna bli. Där är det dock lite otydligt hur mycket det slår på biltillverkarnas elbilssatsningar.

Sammantaget landar jag i att det här caset för närvarande mycket handlar om att momentum i techsektorn håller i sig. På längre sikt handlar det om att ligga rätt till i några större industriomställningar. Det verkar Infineon göra.

Jacob Henriksson, alias Gottodix, som du kan följa på Facebook, Shareville här eller på Twitter @gottodix om du vill följa det jag läser. 



Åsikterna som presenteras i denna blogg ska inte ses som investeringsrådgivning. Alla mina egna aktieinnehav redovisas i portföljen på Shareville. Vill du veta mer om mig hittar du det här.

2 kommentarer:

  1. Tack, det låter väldigt intressant. Om de även jobbar mot industrin (icke bil industrin, ABB) så antar jag att marknaden gigantisk?

    Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så här långt ett kvalitetsbolag med fina resultat och fin tillväxt. I andra vågskålen ligger att det finns många konkurrenter och för den som tycker det att techvärderingarna åkt upp för mycket.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam