Portföljens utveckling (från start, risknivå & jfr SIXRX, se egen flik)

tisdag 7 april 2015

Värdeinvesteraren imponerar i tävlingen

Solbulle är utpräglad värdeinvesterare. För andra året visar han att tryggt och smart behöver inte vara tråkigt. Alla aktier slår index - igen.

Värdeinvesteringar är en klok metod som många duktiga bloggare tillämpar, exempelvis skickliga Aktiefokus (länk). Jag gillar metoden och inte minst många av personerna som jobbar på det här sättet men jag har en del reservationer (länk). Metoden dominerar dock bland skickliga privatpersoner och inte minst i bloggosfären. Därför är det kanske inte så konstigt att ett av de populäraste inläggen på den här bloggen var när värdeinvesteraren Solbulle presenterade sina tre investeringsregler (länk och en länk till ett annat inlägg av Solbulle om hur han vann 2014 års tävling). Jag är själv djupt influerad av de här tipsen. Faktum är att jag sticker ut hakan och menar att den som kompletterar Graham med flera med de här råden om hur man själv ska agera löser många av de möjliga problem som värdeinvesterare kan dra på sig.

Hur som helst vann Solbulle förra årets tävling med fyra av fem aktier på plus och en avkastning strax över index. Det kanske känns lite blekt. Rockräven ligger ju plus 86 procent i år. Nja, den eventbaserade investeraren gick minus drygt sextio procent förra året. Värdeinvesteraren Solbulle har följt upp förra året med att i år ligga plus knappt 22 procent i år. Hemligheten? Fem bolag som går med vinst och ger utdelning samt har beprövade affärsmodeller i marknader där utrymme finns att växa. Alla fem (möjligen med viss tveksamhet för SAAB) ser även ut att ha en bra fortsättning av året framför sig. Det går bara att imponeras och erkänna att skickliga värdeinvesterare är det svårt att klaga på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Featured Post

Senaste filmerna från vloggen

Här hittar du alltid senaste klippen från mina vloggar - 3 snabba och Sparskolan. Jag fyller även på med andra klipp och poddar dä...

Aktuella data från OECD

Reklam